Passasjer 1
Member
Bf Rauma er sletta frå Skipsregisteret, og skal etter avisoppslag starte overfarten til Mexico om nokre dagar. Planen er visst å bruke ferja til godstransport mellom Mexico og Karibien.
Nei, du har sikkert rett i det. Det blir nok også for kort tid mellom ferdigstilling av Rogfast og Hordfast, så det blir vel som det er de neste 10 år. Men selve fergene bør jo egne seg godt for elektrifisering, De litt nyere LMG designede gassfergene "Ryfylke" og "Hardanger" har jo fått et nytt liv som batteriferger. Fint bilde forresten.
Så Fanafjord og søstrene er ikke det? Ikke mulig å bygge om og dømt til å gå med LNG fremdrift til evig tid?Jeg vil tro Ryfylke og Hardanger ble bygget for fremtidig ombygging..
Vil ikke være noe problem å bygge de om, men det vil nok bli kostbart. Et annet spørsmål er vel om ferger av denne størrelsen er aktuelle for andre samband, jeg tviler litt på det.Så Fanafjord og søstrene er ikke det? Ikke mulig å bygge om og dømt til å gå med LNG fremdrift til evig tid?
Hva har du egentlig i mot disse fartøyene?
Blir vel fort solgt utenlands, er vel bare Oslofjorden som evt har behov for tilsvarende kapasitet her til lands, og der er de så vidt jeg vet godt utstyrt med ferjekapasitetVil ikke være noe problem å bygge de om, men det vil nok bli kostbart. Et annet spørsmål er vel om ferger av denne størrelsen er aktuelle for andre samband, jeg tviler litt på det.
På grunn av bulb-baugene? Ellers er vel ikke disse fergene spesielt store i lengde/bredde sammenlignet med f. eks, LMG 165, LMG 125 og MM112. Bare å kjøre ombord batterier på nederste bildekk så er de klar (nestenI,Er ikke bare fergen som må bygges om. Kaiene må også tilpasses.. Da bygges det heller en ny ferge.. =)
Ligger inne losbestilling på Korsfjord fra Hasla på onsdag.Lifjord er på Halsa-Kanestraum istedet for Romsdalsfjord som ligger i Kristiansund.
Romsdalsfjord er tilbake i rute. Korsfjord ligger nå ved Averøy, mens Lifjord fortsetter å gå på Halsa - Kanestraum.
Driva er på verksted på Vågland, mens Sykkylvsfjord nå går Aresvika - Hennset. Det er nok den største fergen som har gått der.
Bjørnsund har byttet plass med Solnør på Westcon Helgeland, og Solnør går nå Festvåg - Misten.
Du har nok rett i det. Tingvoll og Aukra er riktignok i samme klasse som Sykkylvsfjord, men Sunnfjord har jo hengedekk og derfor også større kapasitet."Sykkylvsfjord" er nok ikke den største som har går Arasvik . Hennset- "Tingvoll", "Aukra" og "Sunnfjord" har avløst på nevnte samband tidligere
Romsdalsfjord er tilbake i rute. Korsfjord ligger nå ved Averøy, mens Lifjord fortsetter å gå på Halsa - Kanestraum.
Driva er på verksted på Vågland, mens Sykkylvsfjord nå går Aresvika - Hennset. Det er nok den største fergen som har gått der.
Bjørnsund har byttet plass med Solnør på Westcon Helgeland, og Solnør går nå Festvåg - Misten.
Med henvisning til mitt spørsmål under "Skipsulykker", men dette så rart ut. Å si at "Gamle ferger går opp i liminga", er jeg ikke med på. Her har det vært ytre krefter med i spillet. Selv om det er rart at det faktisk er en fold utover nederst der. Men noe må ha hektet seg fast.Gamle ferjer går opp i liminga:
- Skade på bilferja Ullensvang
(Møre-Nytt): Havari-/Skaadeinspeksjonen i Sjøfartsdirektoratet har vore på tilsyn i Volda etter at det vart oppdaga ein skade hos bilferja Ullensvang.
Meldinga til reiarlaget Norled lydde slik:
«Det er oppdaget en skade på styrbord sideakter, under shelterdekk inn til styremaskinrom. Fergen ligger i opplag som reserve , men vi ønsker tilsyn på skaden, slik at denne kan repareres og fergen blir klar til bruk igjen».
Inspeksjonsdato vart sett ein gong mellom 31. januar og 4. februar.
Denne saka vart først publisert av Møre-Nytt
Foto: SJØFARTSDIREKTORATET
Men Tustna var både kortere og hadde mindre kapasitet enn f.eks. Sykkylvsfjord.Men "Tustna" har vært innom Arasvika fergekai Her bilde fra avisa Tidens Krav
Link til artikkel https://www.tk.no/motornytt/uakseptabelt/s/1-113-5970235
Var det ikkje nemnt ein plass, at Sunnfjord t.o.m måtte bruke hengedekket når den var innom der, fordi kontraktene krever at all kapasitet skal brukes ved behov?Du har nok rett i det. Tingvoll og Aukra er riktignok i samme klasse som Sykkylvsfjord, men Sunnfjord har jo hengedekk og derfor også større kapasitet.