Ferge og Fergesamband

Bf Rauma er sletta frå Skipsregisteret, og skal etter avisoppslag starte overfarten til Mexico om nokre dagar. Planen er visst å bruke ferja til godstransport mellom Mexico og Karibien.
 
Nei, du har sikkert rett i det. Det blir nok også for kort tid mellom ferdigstilling av Rogfast og Hordfast, så det blir vel som det er de neste 10 år. Men selve fergene bør jo egne seg godt for elektrifisering, De litt nyere LMG designede gassfergene "Ryfylke" og "Hardanger" har jo fått et nytt liv som batteriferger. Fint bilde forresten.

Jeg vil tro Ryfylke og Hardanger ble bygget for fremtidig ombygging..
 
Så Fanafjord og søstrene er ikke det? Ikke mulig å bygge om og dømt til å gå med LNG fremdrift til evig tid?

Hva har du egentlig i mot disse fartøyene?
Vil ikke være noe problem å bygge de om, men det vil nok bli kostbart. Et annet spørsmål er vel om ferger av denne størrelsen er aktuelle for andre samband, jeg tviler litt på det.
 
Er ikke bare fergen som må bygges om. Kaiene må også tilpasses.. Da bygges det heller en ny ferge.. =)
 
Vil ikke være noe problem å bygge de om, men det vil nok bli kostbart. Et annet spørsmål er vel om ferger av denne størrelsen er aktuelle for andre samband, jeg tviler litt på det.
Blir vel fort solgt utenlands, er vel bare Oslofjorden som evt har behov for tilsvarende kapasitet her til lands, og der er de så vidt jeg vet godt utstyrt med ferjekapasitet
 
Er ikke bare fergen som må bygges om. Kaiene må også tilpasses.. Da bygges det heller en ny ferge.. =)
På grunn av bulb-baugene? Ellers er vel ikke disse fergene spesielt store i lengde/bredde sammenlignet med f. eks, LMG 165, LMG 125 og MM112. Bare å kjøre ombord batterier på nederste bildekk så er de klar (nestenI,
 
MF Hasvik har fått utbrudd av Covid smitte ombord, noe som medfører at det kun er Bergsfjord igjen til å betjene hele Loppasamfunnet
 
Romsdalsfjord er tilbake i rute. Korsfjord ligger nå ved Averøy, mens Lifjord fortsetter å gå på Halsa - Kanestraum.
Driva er på verksted på Vågland, mens Sykkylvsfjord nå går Aresvika - Hennset. Det er nok den største fergen som har gått der.
Bjørnsund har byttet plass med Solnør på Westcon Helgeland, og Solnør går nå Festvåg - Misten.
 
Romsdalsfjord er tilbake i rute. Korsfjord ligger nå ved Averøy, mens Lifjord fortsetter å gå på Halsa - Kanestraum.
Driva er på verksted på Vågland, mens Sykkylvsfjord nå går Aresvika - Hennset. Det er nok den største fergen som har gått der.
Bjørnsund har byttet plass med Solnør på Westcon Helgeland, og Solnør går nå Festvåg - Misten.

"Sykkylvsfjord" er nok ikke den største som har går Arasvik . Hennset- "Tingvoll", "Aukra" og "Sunnfjord" har avløst på nevnte samband tidligere
DSC_0201-XL.jpg
 
"Sykkylvsfjord" er nok ikke den største som har går Arasvik . Hennset- "Tingvoll", "Aukra" og "Sunnfjord" har avløst på nevnte samband tidligere
DSC_0201-XL.jpg
Du har nok rett i det. Tingvoll og Aukra er riktignok i samme klasse som Sykkylvsfjord, men Sunnfjord har jo hengedekk og derfor også større kapasitet.
 
Gamle ferjer går opp i liminga:

  • Skade på bilferja Ullensvang
    (Møre-Nytt): Havari-/Skaadeinspeksjonen i Sjøfartsdirektoratet har vore på tilsyn i Volda etter at det vart oppdaga ein skade hos bilferja Ullensvang.
    Meldinga til reiarlaget Norled lydde slik:
    «Det er oppdaget en skade på styrbord sideakter, under shelterdekk inn til styremaskinrom. Fergen ligger i opplag som reserve , men vi ønsker tilsyn på skaden, slik at denne kan repareres og fergen blir klar til bruk igjen».
    Inspeksjonsdato vart sett ein gong mellom 31. januar og 4. februar.
    Denne saka vart først publisert av Møre-Nytt
    242bf0b97a6b96d7e0b413ccb72321cd

    Foto: SJØFARTSDIREKTORATET
    e57ac5939806bd797d1ab2e0dff7437c
 
Romsdalsfjord er tilbake i rute. Korsfjord ligger nå ved Averøy, mens Lifjord fortsetter å gå på Halsa - Kanestraum.
Driva er på verksted på Vågland, mens Sykkylvsfjord nå går Aresvika - Hennset. Det er nok den største fergen som har gått der.
Bjørnsund har byttet plass med Solnør på Westcon Helgeland, og Solnør går nå Festvåg - Misten.

Men "Tustna" har vært innom Arasvika fergekai Her bilde fra avisa Tidens Krav
Link til artikkel https://www.tk.no/motornytt/uakseptabelt/s/1-113-5970235
081636-bilde_jpg_4218501a.jpg
 
Gamle ferjer går opp i liminga:

  • Skade på bilferja Ullensvang
    (Møre-Nytt): Havari-/Skaadeinspeksjonen i Sjøfartsdirektoratet har vore på tilsyn i Volda etter at det vart oppdaga ein skade hos bilferja Ullensvang.
    Meldinga til reiarlaget Norled lydde slik:
    «Det er oppdaget en skade på styrbord sideakter, under shelterdekk inn til styremaskinrom. Fergen ligger i opplag som reserve , men vi ønsker tilsyn på skaden, slik at denne kan repareres og fergen blir klar til bruk igjen».
    Inspeksjonsdato vart sett ein gong mellom 31. januar og 4. februar.
    Denne saka vart først publisert av Møre-Nytt
    242bf0b97a6b96d7e0b413ccb72321cd

    Foto: SJØFARTSDIREKTORATET
    e57ac5939806bd797d1ab2e0dff7437c
Med henvisning til mitt spørsmål under "Skipsulykker", men dette så rart ut. Å si at "Gamle ferger går opp i liminga", er jeg ikke med på. Her har det vært ytre krefter med i spillet. Selv om det er rart at det faktisk er en fold utover nederst der. Men noe må ha hektet seg fast.
 
Du har nok rett i det. Tingvoll og Aukra er riktignok i samme klasse som Sykkylvsfjord, men Sunnfjord har jo hengedekk og derfor også større kapasitet.
Var det ikkje nemnt ein plass, at Sunnfjord t.o.m måtte bruke hengedekket når den var innom der, fordi kontraktene krever at all kapasitet skal brukes ved behov?
 
I ettermiddag var Seivika - Tømmervåg stengt et par timer på grunn av brudd i en hydraulikkslange på fergelemmen i Tømmervåg. Nå er ruta i gang, men Edøyfjord går for Tustna, som er på veg sørover med oppgitt destinasjon Ålesund.
Er det forresten noen som vet hvorfor Torghatten har den nye ferga Hornstind i opplag?
 
Back
Top