Ferge og Fergesamband

Mer trøbbel på Nordmøre. Moldefjord har tekniske probleker og har ligget på Halsa siden onsdag ettermiddag. Den er visstnok under reparasjon, men er så langt ikke kommet i drift.
Derimot ser det ut til at Tustna er tilbake akkurat nå og tar over for Edøyfjord i Seivika.
 
Grunnet ras i Bindal på Fv17 så blir det opprettet rute mellom Gutvik og Vennesund fra i ettermiddag. Trodde kanskje ikke det var plass til Heilhorn i Gutvik.

Ser kanskje ut som om Ørtind skal gå en tur mellom Holm og Terråk/Bindalseidet.
 
Last edited:
Grunnet ras i Bindal på Fv17 så blir det opprettet rute mellom Gutvik og Vennesund fra i ettermiddag. Trodde kanskje ikke det var plass til Heilhorn i Gutvik.

Ser kanskje ut som om Ørtind skal gå en tur mellom Holm og Terråk/Bindalseidet.
Hei, interessant, for den gongen Lysingen havarerte på Holm sist sommer, var det noken som påsto at Heilhorn ikkje kunne gå dit. Om hovedargumentet var mangel på lading eller sjølve havnen, husker eg ikkje.
 
Hei, interessant, for den gongen Lysingen havarerte på Holm sist sommer, var det noken som påsto at Heilhorn ikkje kunne gå dit. Om hovedargumentet var mangel på lading eller sjølve havnen, husker eg ikkje.
Ja, husker ikke om jeg var en av de som påstod det men, var vel endel vind de dagene, kanskje den var ugunstig da? Eller at Gutvik ikke tåler sommertrafikken?
Aner ikke, men uansett positivt da det virker som om Røytvoll ikke er et alternativ lengre.
 
Ja, husker ikke om jeg var en av de som påstod det men, var vel endel vind de dagene, kanskje den var ugunstig da? Eller at Gutvik ikke tåler sommertrafikken?
Aner ikke, men uansett positivt da det virker som om Røytvoll ikke er et alternativ lengre.
Jeg ser nå at Heilhorn allerede har hatt et anløp i Gutvik. Nå er den på veg dit igjen etter å ha vært innom Vennesund og Holm.
 
Mer trøbbel på Nordmøre. Moldefjord har tekniske probleker og har ligget på Halsa siden onsdag ettermiddag. Den er visstnok under reparasjon, men er så langt ikke kommet i drift.
Derimot ser det ut til at Tustna er tilbake akkurat nå og tar over for Edøyfjord i Seivika.
Edøyfjord var bare en snartur til havna i Kristiansund. Nå går den Halsa-Kanestraum for Moldefjord, som fortsatt ligger i ro.
 
Lifjord har gått tidligere.
Både Lifjord og Lote var inne på sambandet mens man ventet på at alle de faste fergene skulle bli klare. Lifjord fungerte som reserve en stund før den ble flyttet til Sølsnes-Åfarnes. Romsdal ligger i Kristiansund, men er ikke operativ. Derfor er det nå ingen fast reserve på Halsa-Kanestraum, og det er riktig at Edøyfjord ikke fyller kravene i kontrakten. Men Lifjord ligger i Molde og kan nok settes inn derfra, hvis det trengs. Moldefjord har for øvrig vært ute på en liten prøvetur på fjorden i dag.
 
"Kvitholm" i retning mot Stokksund og Fosen Gjenvinning ?
Jøss Nordland fylkeskommune har jo nettopp godkjent denne fergen til bruk i et samband uten annen reisemulighet
Og nå sendes den kanskje til hugging…… vet ikke om man skal le eller gråte
Da er det vel stormende jubel i hundåla i dag
De har jo tross alt blitt oppgradert med 6 år til
MF Lofotferge 1
 
Jøss Nordland fylkeskommune har jo nettopp godkjent denne fergen til bruk i et samband uten annen reisemulighet
Og nå sendes den kanskje til hugging…… vet ikke om man skal le eller gråte
Da er det vel stormende jubel i hundåla i dag
De har jo tross alt blitt oppgradert med 6 år til
MF Lofotferge 1
Ikkje tror på alt som skrives.
Kvitholm må vel på årleg verkstedopphold, så dem tok sikkert muligheten når Loforferge 1 er inne grunnet isgang uansett. På FB står det noko om skadeutbedring etter kolisjonen, men det tviler eg sterkt på. Bortsett frå det med isgangen vinterstid, tror eg ikkje at det har vore nemnt om problem med Kvitholm i media, det viser nok at ferjen troleg er meir stabil enn det både Boreal og THN presterer på Helgeland.
 
Tja det er vel ikke fremtidsrettet materiell hos hverken Sjøtind eller Torghatten Nord sånn som det ser ut i dag, det er vi nok enige om
Men det er vel hevet over en hver tvil at Nordland Fylkeskommune ikke har tatt hensyn til alder og utførelse når nye anbud ble godkjent
at det er isproblemer i Vefsenfjorden er vel ikke ukjent.... og at Nesnaøyene krever en motorsterk ferge med lite vindfang er vel
heller ikke så vanskelig og få med seg..... Men ingenting av dette fikk Nordland Fylkskommune med seg under utlysning av de gjeldende anbudene
Boreal har no etter min mening pr nå en rimelig bra flåte med hovedfartøy her på helgeland
det de mangler er vel egnet reservemateriell i enkelte samband
Ser MF Kvitholm har destinasjon Stokksund på Marin Traffic så da vil bare fremtiden vise hva som er riktig
 
Back
Top