Ferge og Fergesamband

Noen som vet hvor "Levanger" skal ? Få malt på ny logo ?

Blir bytte på Igerøy - Horn nå, "Torgtind" skal på slip, får vel ny logo den også. Alle fartøy skal males om fortløpende i forbindelse med verkstedopphold sier TTS.
 
Noen som vet hvor "Levanger" skal ? Få malt på ny logo ?

Blir bytte på Igerøy - Horn nå, "Torgtind" skal på slip, får vel ny logo den også. Alle fartøy skal males om fortløpende i forbindelse med verkstedopphold sier TTS.
Er profilen på "Munken" endelig profil; FNS sine blå skrog, TTS sin skorstein hvor gult er byttet ut med hvitt og logoen som til nå har vært benyttet av moderselskapet og Torghatten Buss?
 
...heilt normal på denne tida av året å gå lenger syd pga vêret selvom det er lenger i distanse
Ja, det kan sikkert bli tøft nok uansett for en gammel fartsområde 2 (?) fjordaferge, men det er en bra omvei. Det blir gjerne innom Karibien og Florida også? Da er det ca. 8000 nm mot ca. 2700 nm direkte
 
Er profilen på "Munken" endelig profil; FNS sine blå skrog, TTS sin skorstein hvor gult er byttet ut med hvitt og logoen som til nå har vært benyttet av moderselskapet og Torghatten Buss?
Ingen anelse for å være ærlig, får se hvordan "Trondheim" ser ut når den er tilbake.
 
Fjord 1 hadde tydeleg bruk for Dalsfjord som reserve på anna samband. Dei kjøpte neppe Svelviksund på spekulasjon, så ein får sjå kvar ho hamnar. Uansett kan det tenkast omrokkering av reserveferjer både for å oppfylle kontraktar, og at det ikkje er økonomisk å gå med ferjer med overdimensjonert kapasitet i høve til krav og det dei får betalt for. Då Kvernes vart flytta vart ho erstatta av BF Stordal, som var reserve i Hardanger. Stordal står med meir enn dobbel kapasitet av det Kvernes er nedskrive til, og det er neppe trafikken som er årsak til den kapasitetsauken.
Det ble et kortvarig eierskap hos Fjord1 for Svelviksund.

Ble overtatt av Fartøysdrift AS i går iht. skipsregisteret.
 
Er det eit utleieselskap?

Kjenner ikkje til selskapet, men etter opplysningar på nettet er det magementselskap som driftar skip for eigarar, investorar etc. Dei skal visst m.a stå for passasjerdrifta til og frå Lysøen ved Bergen: sjå tråden "Kode Kunstmuseer og Komponisthjem, Bygg nr. 24 ved Måløy Verft, Passasjerkatamaranen " Ole Bull" her.

Fjord 1 hadde tydeleg ikkje bruk for MF Svelviksund. Nokon som kjenner til om det var anna grunnlag for handelen, som at Fjord 1 hadde kontraktsforplikta seg å kjøpe ferja frå tidlegare eigar når den avtale drifts- /leigeperioda var ute ?
 
Kjenner ikkje til selskapet, men etter opplysningar på nettet er det magementselskap som driftar skip for eigarar, investorar etc. Dei skal visst m.a stå for passasjerdrifta til og frå Lysøen ved Bergen: sjå tråden "Kode Kunstmuseer og Komponisthjem, Bygg nr. 24 ved Måløy Verft, Passasjerkatamaranen " Ole Bull" her.

Fjord 1 hadde tydeleg ikkje bruk for MF Svelviksund. Nokon som kjenner til om det var anna grunnlag for handelen, som at Fjord 1 hadde kontraktsforplikta seg å kjøpe ferja frå tidlegare eigar når den avtale drifts- /leigeperioda var ute ?
Ser ut som det er i samme eier/konsern som Bolærnebåtene; Skaarungen AS
 
Maybe someone can give me little info about the minimum-crew of these kind fjord- double-end-ferger ?
1 pers. on the bridge ? Or 2 ? 1 more on the car deck / engine-room or nobody there ?
Are there any rules, f.ex. max. 50 Pax. = 1-man-ferry /// max. 150 pax = 2-man-ferry etc. ?
 
Ok, takker for info och länkar ! :)
Maybe in Sweden / Aaland / Finland / EU are the rules others ?
I was with my car often on many of these smaller ferries - and i think often no more than 1 or 2 people onboard.
(Exampel Furusund - Ylan/Blidö, Gotland-Farö, Aaland-Östra Simskäla/Angö/Töftö, Visingsöfärjan, Orustfärjan etc.)

Often - specially in wintertime - only 1 crew-person is to see - all other things are automatically. In summer maybe 2 or 3 crewpeople onboard - like on the Visingsö-picture here.

Have checked the swedish Trafikverket-website, many infos there, but no exactly table f.ex. "under 100 Pax = 1 crew, under 300 Pax = 2 crew etc. .
But the most ferries there has just these Pax-numbers, 99 or 297/298 or 397 ! That can't be a coincidence. And Trafikverket is searching a lot of crew-people for the summer - so maybe really on some ferries in summer more crew onboard as in winter.

Bigger RoPax-ferries has often 589 or 600 Pax - maybe because this is also a "maximum-crew-line" ? For 601 Pax i would need more crew than for 599 ?
 
Last edited:
Ok, takker for info och länkar ! :)
Maybe in Sweden / Aaland / Finland / EU are the rules others ?
I was with my car often on many of these smaller ferries - and i think often no more than 1 or 2 people onboard.
(Exampel Furusund - Ylan/Blidö, Gotland-Farö, Aaland-Östra Simskäla/Angö/Töftö, Visingsöfärjan, Orustfärjan etc.)

Often - specially in wintertime - only 1 crew-person is to see - all other things are automatically. In summer maybe 2 or 3 crewpeople onboard - like on the Visingsö-picture here.

Have checked the swedish Trafikverket-website, many infos there, but no exactly table f.ex. "under 100 Pax = 1 crew, under 300 Pax = 2 crew etc. .
But the most ferries there has just these Pax-numbers, 99 or 297/298 or 397 ! That can't be a coincidence. And Trafikverket is searching a lot of crew-people for the summer - so maybe really on some ferries in summer more crew onboard as in winter.

Bigger RoPax-ferries has often 589 or 600 Pax - maybe because this is also a "maximum-crew-line" ? For 601 Pax i would need more crew than for 599 ?
Isn't 600 Pax when you go from Ropax to cruiseferry (there are further differences too I suppose, but)?
 
You can also theoretic order a 599 Pax-ferry with 1 bar with disco-music, 1 irish-pub with Piano- or guitar-player, 2 luxury-restaurants, whirlpool and sauna and then with marketing this as "cruise-ferry".
And a XXXL-Ropax with 700 or 800 Pax (mostly Truck-drivers) is also possible. The biggest has ca. 5000-6000lm what means CIRCA 300 trucks, with some additional cars or 1 bus onboard the ferry is fast nearly fullbooked with 600/700/800 Pax.
The new AURA/LUNA from DFDS are for 600 Pax - and there is nothing onboard with cruise-character, the new TT-line-ferries (delivery this year) are for 800 Pax + 66 crew has sauna, whirlpool, 5 (!) bars etc. . But f.ex. the new Viking Glory "Cruise-ferry" is for 2800 Pax.

But it is really difficult to find anywhere officially lists for the minimum allowed crew-size. In the norwegian tables there is the average-crew-number, but more interesting would be "how big can ferry be with which MINIMUM crew-size".
I think in Sweden the limit for 1 person crew cable-ferry is 99 Pax - but i am not sure. And maybe 2 crew = 297 or 397 Pax ?
 
You can also theoretic order a 599 Pax-ferry with 1 bar with disco-music, 1 irish-pub with Piano- or guitar-player, 2 luxury-restaurants, whirlpool and sauna and then with marketing this as "cruise-ferry".
And a XXXL-Ropax with 700 or 800 Pax (mostly Truck-drivers) is also possible. The biggest has ca. 5000-6000lm what means CIRCA 300 trucks, with some additional cars or 1 bus onboard the ferry is fast nearly fullbooked with 600/700/800 Pax.
The new AURA/LUNA from DFDS are for 600 Pax - and there is nothing onboard with cruise-character, the new TT-line-ferries (delivery this year) are for 800 Pax + 66 crew has sauna, whirlpool, 5 (!) bars etc. . But f.ex. the new Viking Glory "Cruise-ferry" is for 2800 Pax.

But it is really difficult to find anywhere officially lists for the minimum allowed crew-size. In the norwegian tables there is the average-crew-number, but more interesting would be "how big can ferry be with which MINIMUM crew-size".
I think in Sweden the limit for 1 person crew cable-ferry is 99 Pax - but i am not sure. And maybe 2 crew = 297 or 397 Pax ?
So there's not really a fixed distinction (anymore) between a RoPax and a Cruiseferry
 
You can also theoretic order a 599 Pax-ferry with 1 bar with disco-music, 1 irish-pub with Piano- or guitar-player, 2 luxury-restaurants, whirlpool and sauna and then with marketing this as "cruise-ferry".
And a XXXL-Ropax with 700 or 800 Pax (mostly Truck-drivers) is also possible. The biggest has ca. 5000-6000lm what means CIRCA 300 trucks, with some additional cars or 1 bus onboard the ferry is fast nearly fullbooked with 600/700/800 Pax.
The new AURA/LUNA from DFDS are for 600 Pax - and there is nothing onboard with cruise-character, the new TT-line-ferries (delivery this year) are for 800 Pax + 66 crew has sauna, whirlpool, 5 (!) bars etc. . But f.ex. the new Viking Glory "Cruise-ferry" is for 2800 Pax.

But it is really difficult to find anywhere officially lists for the minimum allowed crew-size. In the norwegian tables there is the average-crew-number, but more interesting would be "how big can ferry be with which MINIMUM crew-size".
I think in Sweden the limit for 1 person crew cable-ferry is 99 Pax - but i am not sure. And maybe 2 crew = 297 or 397 Pax ?
Hei

Mannskapsstørrelsen avgjøres av bl.a. redningsutstyr og dems plassering, fartsområde, brannslukkningsutstyr, osv..
Ei ferje med avlåst bildekk under overfart og evakuering frå passasjerdekk krever f.eks. ingen mannskap for gjennomsøk av bildekket. På ferjer med kontroll av maskina frå broa, kan maskinisten fungere som 2. person på broa, noko som kan være krav på under bestemmte forhold.
 
Ser på heimesida til J Gran at Bf Romsdal er seld. Nokon som veit kven kjøparen er?
Etter Skipsregisteret fekk ferja nytt nasjonalitetsbevis i februar. Det tyder vel på vidare drift, for det skulle ikkje vere bruk for det om ferja skulle hoggast.
 
Back
Top