Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2021/2022

JohannesB

Member
Forøy - Ågskardet er ute på anbud. Kontraktsperiode 1. januar 2022 – 31. januar 2025
"Kapasitetskrav til fergen er 30 personbilenheter, 3 vogntogenheter og 145 passasjerer i vintersesongen. For sommersesongen skal sambandet betjenes med en ferge med kapasitet på 60 personbilenheter, 4 vogntogenheter og 190 passasjerer Det settes ikke alderskrav til fergene."
Er det noko krav om salong over vannlinje og HC adgang?
 

Midnatsol

Member
Er det noko krav om salong over vannlinje og HC adgang?
"Det er krav til barrierefri tilkomst til passasjersalong samt at minimum ett toalett er tilpasset rullestolbrukere (kan kombineres med stellerom for barn). I tillegg skal det være teleslynge, festeanordning for barnevogn, festeanordning for rullestol (også elektrisk) ved bord, kontrastmarkering og håndrekker. Det vises til beskrivelsen gitt i MSC/Circ.735.>"

Det betyr at dersom Torghatten Nord legger inn anbud med dagens fartøy MF Rosendal, så må det gjøres noen tilpassinger. B.la. bygge HC toalett og lage heis til salong.
 

JohannesB

Member
"Det er krav til barrierefri tilkomst til passasjersalong samt at minimum ett toalett er tilpasset rullestolbrukere (kan kombineres med stellerom for barn). I tillegg skal det være teleslynge, festeanordning for barnevogn, festeanordning for rullestol (også elektrisk) ved bord, kontrastmarkering og håndrekker. Det vises til beskrivelsen gitt i MSC/Circ.735.>"

Det betyr at dersom Torghatten Nord legger inn anbud med dagens fartøy MF Rosendal, så må det gjøres noen tilpassinger. B.la. bygge HC toalett og lage heis til salong.
Mulighetene er mange. Fjord1 kan stille med Romsdal og ei 35pbe, Torghatten med Lysingen/Torgtind eller Rosendal med ny minisalong på bildekk og Lyngen, Norled finner sikkert noko passande og. Kor mange VTE tar Sigrid /Petter Dass ved bruk av hengedekk?
 
"Det er krav til barrierefri tilkomst til passasjersalong samt at minimum ett toalett er tilpasset rullestolbrukere (kan kombineres med stellerom for barn). I tillegg skal det være teleslynge, festeanordning for barnevogn, festeanordning for rullestol (også elektrisk) ved bord, kontrastmarkering og håndrekker. Det vises til beskrivelsen gitt i MSC/Circ.735.>"

Det betyr at dersom Torghatten Nord legger inn anbud med dagens fartøy MF Rosendal, så må det gjøres noen tilpassinger. B.la. bygge HC toalett og lage heis til salong.
Å dermed enda færre pbeenheter...
 
Mulighetene er mange. Fjord1 kan stille med Romsdal og ei 35pbe, Torghatten med Lysingen/Torgtind eller Rosendal med ny minisalong på bildekk og Lyngen, Norled finner sikkert noko passande og. Kor mange VTE tar Sigrid /Petter Dass ved bruk av hengedekk?
Petter dass tar vel 10-15 PBE på hengedekket
 
tenkte på kor mange lastebilenheter(VTE) ved bruk av hengedekket.

Om 30 pbe er kravet... . Om fjord1 skviser 35 pbe på Solskjel med "søsken" etter instalasjon av HC WC, kan jo fleire plasser ofres og installeres ein liten salong. Uansett, Hidraferja er jo til salgs den.
tenkte på kor mange lastebilenheter(VTE) ved bruk av hengedekket.

Om 30 pbe er kravet... . Om fjord1 skviser 35 pbe på Solskjel med "søsken" etter instalasjon av HC WC, kan jo fleire plasser ofres og installeres ein liten salong. Uansett, Hidraferja er jo til salgs den.
Tenker at her burde faktisk NFK komme på banen og forlange skikkelig kapasitet, minimum 50 pbe, Rosendal får max 30 ombord
 

Peter

Member
Forøy - Ågskardet er ute på anbud. Kontraktsperiode 1. januar 2022 – 31. januar 2025
"Kapasitetskrav til fergen er 30 personbilenheter, 3 vogntogenheter og 145 passasjerer i vintersesongen. For sommersesongen skal sambandet betjenes med en ferge med kapasitet på 60 personbilenheter, 4 vogntogenheter og 190 passasjerer Det settes ikke alderskrav til fergene."

Brønnøysund - Sauren er ute på anbud. Kontraktsperiode 1. februar 2022 – 31. januar 2027
"Kapasitetskrav til fergen er 10 personbilenheter, 1 vogntogenhet og 30 passasjerer. Det settes ikke alderskrav til fergene"
Jektvik-Kilboghamn er også lyst ut
Linker:
Jektvik-Kilboghamn: doffin/mercell
Forøy-Ågskardet: doffin/mercell
Brønnøysund-Sauren: doffin/mercell
 
Lurer på hva årsaken er
Tja si det!
Har vært snakk om i noen år nå, at Rødøybassenget og Jektvik-Kilboghamn skal total revideres, med nye ruter fra Tonnes, videre ut i Rødøybassenget og Jektvik, mulig de jobber med det nå?
Med oppstart i 2024-25 ?
Bare en tanke?
 
Tja si det!
Har vært snakk om i noen år nå, at Rødøybassenget og Jektvik-Kilboghamn skal total revideres, med nye ruter fra Tonnes, videre ut i Rødøybassenget og Jektvik, mulig de jobber med det nå?
Med oppstart i 2024-25 ?
Bare en tanke?
du er inne på noe, personlig ser jeg ingen fordeler med å flytte ferjekaia fra Kilboghamn, til Tonnes, seilingstiden blir lengre, som igjen blir færre avganger, mindre korrespondanser, pluss veien ut til Tonnes er så dårlig, må pusses opp for flere tjuetalls millioner kroner, Kilboghamn ferjekai er jo blitt påkostet flere millioner kr for noen år siden da de pussa det opp, skal de bare rive det, eller? er så mange spørsmål.
 

oppegar

Member
Hei

det er allerede vedtatt utbedring av veien til Tonnes i regi av Nordland Fylkeskommune

jeg oppfatter ikke bygging av fergeleie på Tonnes som en erstatter for kilboghavn
det er vel tenkt og betjene indre Kvarøy og Rødøybassenget
vil tro trafikken på Fv 17 fortsatt skal gå kilboghavn - jektvik samt at Sørfjorden skal betjenes av dette sambandet
 
Hei

det er allerede vedtatt utbedring av veien til Tonnes i regi av Nordland Fylkeskommune

jeg oppfatter ikke bygging av fergeleie på Tonnes som en erstatter for kilboghavn
det er vel tenkt og betjene indre Kvarøy og Rødøybassenget
vil tro trafikken på Fv 17 fortsatt skal gå kilboghavn - jektvik samt at Sørfjorden skal betjenes av dette sambandet
Hei

det er allerede vedtatt utbedring av veien til Tonnes i regi av Nordland Fylkeskommune

jeg oppfatter ikke bygging av fergeleie på Tonnes som en erstatter for kilboghavn
det er vel tenkt og betjene indre Kvarøy og Rødøybassenget
vil tro trafikken på Fv 17 fortsatt skal gå kilboghavn - jektvik samt at Sørfjorden skal betjenes av dette sambandet
Det betyr altså at Vågan skal gå Nordnesøy- Storselsøy- Selsøyvik- Gjerøy- Rødøy- Tonnes? tungvint
 

oppegar

Member
Tungvint for hvem?

Tonnes fergeleie vil jo bli en revolusjon for de som har et behov for transport sørover fra Rødøy kommune
likedan for de som har et transportbehov til rødøybassenget
altså de trenger ikke reise om Jektvik for og komme seg sørover/ Nordover
så tror ikke dette blir Tungvint for noen i rødøy i hvertfall
 
Tungvint for hvem?

Tonnes fergeleie vil jo bli en revolusjon for de som har et behov for transport sørover fra Rødøy kommune
likedan for de som har et transportbehov til rødøybassenget
altså de trenger ikke reise om Jektvik for og komme seg sørover/ Nordover
så tror ikke dette blir Tungvint for noen i rødøy i hvertfall
5 timer på ferje om man setter totaltiden ferja blir å bruke på turen fra nesøya via øyene til Tonnes,
 
Sist jeg hørte snakk om det der, er vel 2-3 år sia no... men, det var vel snakk om å gjøre om hele ruta da, sikkert ny ligge plass, nye ruter osv... for de så bor i Rødøyen så har det egentlig vært prima!
Bruker selv den ruta for å komme til svigers!
 
Top