Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2021/2022

Karlsen

Member
Fra Brønnøysunds Avis

Det var Skipsrevyen som først omtalte anbudstildelingen.

Daglig leder Vidar Hop i Vidar Hop Skyssbåter AS bekrefter overfor BAnett at de har vunnet anbudet i Brønnøy, men understreker at tildelingen ikke er endelig før ankefristen er over neste uke.

- Vi ligger an til å få det fra februar neste år, sier han og beskriver selskapet som "et lite rederi ytterst i Sognefjorden".

Vurderer ferjekjøp
- Hva slags materiell vil dere bruke?

- Vi har flere muligheter, vi er blant annet i posisjon for å kjøpe en ferje og har en fra før også. Den er helelektrisk.

- Kan det bli eldrift på Sauren-sambandet?

- Ikke i første omgang, det er ikke krav om det. Det kreves en ferje med ni bilplasser, sier Vidar Hop, som planlegger å komme til Brønnøysund senere i år.


Vidar Hop Skyssbåter AS holder til i Solund kommune i det tidligere Sogn og Fjordane. Selskapet har 37 ansatte og omsatte for 34,5 millioner kroner i 2019. Ifølge selskapets hjemmeside drifter de blant annet sambandet Namsos - Rørvik - Leka i tillegg til flere samband i Vestland.

Fortsatt ankefrist
Anbudet for ruta var for perioden 1. februar 2022 til og med 31. januar 2027 med mulighet for forlenging i 1+1+1 år.

Anskaffelsesprotokollen viser at Nordland fylkeskommune hadde mottatt følgende tilbud:


Tilbudene er kontrollert og funnet i tråd med konkurransegrunnlaget, og dermed vant Vidar Hop Skyssbåter AS, som hadde lavest tilbud.

Protokollen er datert 30. juni. Det er ankefrist i 14 dager etter dette.
1625754722837.png
 

Karlsen

Member
TTS adm dir Herigstad-Olsen sier at de ikke kommer til å klage :
" Vi kommer nok ikke til å klage, da vi ikke har grunnlag for å tro noe annet at det kommer en ny ferje som tilfredsstiller kravene i ny kontrakt. For de reisende skal de nå i henhold til kontrakten komme et handikaptoalett på ferjen som tilfredsstiller universell utforming blant annet."
 

JohannesB

Member
TTS adm dir Herigstad-Olsen sier at de ikke kommer til å klage :
" Vi kommer nok ikke til å klage, da vi ikke har grunnlag for å tro noe annet at det kommer en ny ferje som tilfredsstiller kravene i ny kontrakt. For de reisende skal de nå i henhold til kontrakten komme et handikaptoalett på ferjen som tilfredsstiller universell utforming blant annet."
Vil det si, at TTS skal installere HC toalett på dagens ferje, sjølv om dei mister kontrakten frå neste år? Eller snakker han om at ny operatør kommer til å stille med HC toalett, fordi det var anbudskrav?
 

Peter

Member
Nordland fylke har til intensjon å inngå en ekstrakontrakt med Torghatten Nord på sambandet Sund-Sør-Arnøy for perioden 01.09.21-28.02.22, fra 01.03.22 skal visst ekstraturene ut i et eget anbud...

Hovedkontrakten på sambandet varer fra 01.01.21 til 31.01.24
 

JohannesB

Member
Nordland fylke har til intensjon å inngå en ekstrakontrakt med Torghatten Nord på sambandet Sund-Sør-Arnøy for perioden 01.09.21-28.02.22, fra 01.03.22 skal visst ekstraturene ut i et eget anbud...

Hovedkontrakten på sambandet varer fra 01.01.21 til 31.01.24
Tolker det dit hen, at ei 2. ferje skal i drift? Kva er kapasitetskravet?
Lurer på hvilket fartøy som hadde blitt satt inn om Sjøtind AS hadde fått anbudet....
Kommer an på kapasitetskravet, men ligger eg rett i det at det er fartsområde 2 beskytter farvann? Her kan jo både Kalkøy, Stallovarre, Hidraferja eller Kvernsund være kandidater.

Torghatten kan sikkert bruke enten Rosendal eller Fykan.
 
Tolker det dit hen, at ei 2. ferje skal i drift? Kva er kapasitetskravet?

Kommer an på kapasitetskravet, men ligger eg rett i det at det er fartsområde 2 beskytter farvann? Her kan jo både Kalkøy, Stallovarre, Hidraferja eller Kvernsund være kandidater.

Torghatten kan sikkert bruke enten Rosendal eller Fykan.
Med Kalkøy sin knappe 28 pbe så er hun vel innafor 2. Fergeanbudet, litt rart at ikke ett og samme rederi skal drifte begge fergene
 
Nordland fylke har til intensjon å inngå en ekstrakontrakt med Torghatten Nord på sambandet Sund-Sør-Arnøy for perioden 01.09.21-28.02.22, fra 01.03.22 skal visst ekstraturene ut i et eget anbud...

Hovedkontrakten på sambandet varer fra 01.01.21 til 31.01.24

Kan det verte to rederi på same strekninga- eit for turar etter det gamle anbodet og eit for dei nye ekstraturane????
 

JohannesB

Member
Kan det verte to rederi på same strekninga- eit for turar etter det gamle anbodet og eit for dei nye ekstraturane????
ja, det er slik eg tolker det og. Vanlegvis er jo +/- 10% i oppdrags volum vanleg i trafikksammanheng. Ei ekstraferje er jo fodt +30% når det er snakk om heilårsdrift.
 

JohannesB

Member
Ingen som har hørt noe om hvilket fartøy Vidar Hop skal stille med på Brønnøysund - Sauren ruta?
Med tanke på at det skal være HC toalett og 4 sitteplasser med barierefri adgang, tipper eg at f.eks. Hidrasund II ex Halsa kan tenkes inn her, for der kan dette etableres på bildekket uten store ombyggningskostnader.
 

Peter

Member
anbudet for ekstra turene på Sund-Horsdal-Sørarnøy er nå ute:
Driftsperiode: 01.03.2022-31.01.2024 + 2x opsjon på 6 måneder
Tilbudsfrist: 07.10.2021

30PBE, 4VTE, 75passasjerer, 13tonn akseltrykk, minimum frihøyde 4,2m - for personbiler 2,5m.
Ingen alderskrav for fartøyet.
Samme krav til reserveferje.
doffin/mercell
 
Top