Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2021/2022

Karlsen

Member
Fra Brønnøysunds Avis

Det var Skipsrevyen som først omtalte anbudstildelingen.

Daglig leder Vidar Hop i Vidar Hop Skyssbåter AS bekrefter overfor BAnett at de har vunnet anbudet i Brønnøy, men understreker at tildelingen ikke er endelig før ankefristen er over neste uke.

- Vi ligger an til å få det fra februar neste år, sier han og beskriver selskapet som "et lite rederi ytterst i Sognefjorden".

Vurderer ferjekjøp
- Hva slags materiell vil dere bruke?

- Vi har flere muligheter, vi er blant annet i posisjon for å kjøpe en ferje og har en fra før også. Den er helelektrisk.

- Kan det bli eldrift på Sauren-sambandet?

- Ikke i første omgang, det er ikke krav om det. Det kreves en ferje med ni bilplasser, sier Vidar Hop, som planlegger å komme til Brønnøysund senere i år.


Vidar Hop Skyssbåter AS holder til i Solund kommune i det tidligere Sogn og Fjordane. Selskapet har 37 ansatte og omsatte for 34,5 millioner kroner i 2019. Ifølge selskapets hjemmeside drifter de blant annet sambandet Namsos - Rørvik - Leka i tillegg til flere samband i Vestland.

Fortsatt ankefrist
Anbudet for ruta var for perioden 1. februar 2022 til og med 31. januar 2027 med mulighet for forlenging i 1+1+1 år.

Anskaffelsesprotokollen viser at Nordland fylkeskommune hadde mottatt følgende tilbud:


Tilbudene er kontrollert og funnet i tråd med konkurransegrunnlaget, og dermed vant Vidar Hop Skyssbåter AS, som hadde lavest tilbud.

Protokollen er datert 30. juni. Det er ankefrist i 14 dager etter dette.
1625754722837.png
 

Karlsen

Member
TTS adm dir Herigstad-Olsen sier at de ikke kommer til å klage :
" Vi kommer nok ikke til å klage, da vi ikke har grunnlag for å tro noe annet at det kommer en ny ferje som tilfredsstiller kravene i ny kontrakt. For de reisende skal de nå i henhold til kontrakten komme et handikaptoalett på ferjen som tilfredsstiller universell utforming blant annet."
 

JohannesB

Member
TTS adm dir Herigstad-Olsen sier at de ikke kommer til å klage :
" Vi kommer nok ikke til å klage, da vi ikke har grunnlag for å tro noe annet at det kommer en ny ferje som tilfredsstiller kravene i ny kontrakt. For de reisende skal de nå i henhold til kontrakten komme et handikaptoalett på ferjen som tilfredsstiller universell utforming blant annet."
Vil det si, at TTS skal installere HC toalett på dagens ferje, sjølv om dei mister kontrakten frå neste år? Eller snakker han om at ny operatør kommer til å stille med HC toalett, fordi det var anbudskrav?
 
Top