Ferge og Fergesamband

Noen som kan komme med en kjapp oversikt over hvilke ferjerokeringer som skjer fra nyttår/i løpet av januar? Blir liksom litt mer oversiktlig om alt kommer i et innlegg...
 
Jeg kan jo prøve (så er det mange som har mer peil enn meg på dette, de får bare korrigere).

Operatørbytter 1. januar 2023:

- Brattvåg-Dryna - Ut Fjord1/"Dryna" - inn Torghatten Nord/"Haram"
- Søvik-Austbø-Herøy-Brasøy - ut Boreal/"Herøysund"/"Tenna" - inn Norled/"Høgsfjord"/"Sjernarøy" (reserveferge Vikingen)
- Sandnessjøen-Dønna-Løkta - ut Boreal/"Møysalen" - inn Norled/"Folgefonn"/"Foldøy" (reserveferge Vikingen)

Fornyelse anbud samme operatør/Ferge fra .1 januar 2023:
- Stokkvågen - Træna (Boreal fortsetter)
- Stokkvågen - Onøy - Sleneset - Lovund (Boreal fortsetter)

Operatørbytter 1. februar 2023:
- Stangnes-Sørrollnes - ut Norled/"Folgefonn" - inn Torghatten Nord/ muligens "Selbjørnsfjord"?
- Stornes-Bjørnerå - ut Norled/"Lauvstad" - inn Torghatten Nord/"Lyngen" - "Lauvstad" og "Ibestad" tar over for "Hordaland" på Lyngseidet-Olderdalen forøvrig

Fornyelse anbud samme operatør/(ferge?) fra 1. februar 2023:
- Refsnes-Flesnes - Torghatten Nord fortsetter

Operatørbytter 1. mai 2023:
- Hansnes-Vannøy-Karlsøy - ut Torghatten Nord/"Malangen"/"Helgøy" - inn Boreal/"Vannes"
- Storstein-Nikkeby-Lauksundskaret - ut Torghatten Nord/"Reinøy" - inn Boreal/"Tenna"

Operatørbytter 1. januar 2024:
- Skjærhalden/Hvalerøyene - ut Hollungen AS/"Gravningen" - inn Norled/"TBN"

Fornyelse anbud samme operatør fra 1. januar 2024:
- Dyrøy-Maursund-Sula (noe endret rute) - Torghatten Midt fortsetter - ut "Frøyaferja" - inn "Helgøy"
- Melbu-Fiskebøl - Torghatten Nord fortsetter - ut "Tysfjord" - inn "Malangen"
- Bognes-Lødingen - Torghatten Nord fortsetter - en elektrifisert "Barøy" fortsetter - ut "Lødingen"/ - inn nybygget "Hinnøy" og en ukjent
 
Last edited:
Dette er sånn betal artikkel. Kan noen legge ut teksten ?
Det er vel denne tre år gamle saken?
Slike saker finner du også på fylkets sider, på åpent nett.
"Sand" er jo allerede elektrifisert og i drift, mens jeg lurer mer på når Kvam/Os skal byttes ut. De snakket vel først om Foldøy, men den har jo fått nye oppdrag.
 
Det er vel denne tre år gamle saken?
Slike saker finner du også på fylkets sider, på åpent nett.
"Sand" er jo allerede elektrifisert og i drift, mens jeg lurer mer på når Kvam/Os skal byttes ut. De snakket vel først om Foldøy, men den har jo fått nye oppdrag.
2025 er jo sagt, men det avhenger av om fylkeskommunen får oppgradert kaiene tidsnok. Man har allerede møtt på div. problemer med oppgradering av kaien i Eidsdal som skal stå ferdig 1.1.2024 så er vel ikke umulig at det blir utsettelser her også.
 
Jeg kan jo prøve (så er det mange som har mer peil enn meg på dette, de får bare korrigere).

Operatørbytter 1. januar 2023:

- Brattvåg-Dryna - Ut Fjord1/"Dryna" - inn Torghatten Nord/"Haram"
- Søvik-Austbø-Herøy-Brasøy - ut Boreal/"Herøysund"/"Tenna" - inn Norled/"Høgsfjord"/"Sjernarøy" (reserveferge Vikingen)
- Sandnessjøen-Dønna-Løkta - ut Boreal/"Møysalen" - inn Norled/"Folgefonn"/"Foldøy" (reserveferge Vikingen)

Fornyelse anbud samme operatør/Ferge fra .1 januar 2023:
- Stokkvågen - Træna (Boreal fortsetter)
- Stokkvågen - Onøy - Sleneset - Lovund (Boreal fortsetter)

Operatørbytter 1. februar 2023:
- Stangnes-Sørrollnes - ut Norled/"Folgefonn" - inn Torghatten Nord/ muligens "Selbjørnsfjord"?
- Stornes-Bjørnerå - ut Norled/"Lauvstad" - inn Torghatten Nord/"Lyngen" - "Lauvstad" og "Ibestad" tar over for "Hordaland" på Lyngseidet-Olderdalen forøvrig

Fornyelse anbud samme operatør/(ferge?) fra 1. februar 2023:
- Refsnes-Flesnes - Torghatten Nord fortsetter

Operatørbytter 1. mai 2023:
- Hansnes-Vannøy-Karlsøy - ut Torghatten Nord/"Malangen"/"Helgøy" - inn Boreal/"Vannes"
- Storstein-Nikkeby-Lauksundskaret - ut Torghatten Nord/"Reinøy" - inn Boreal/"Tenna"

Operatørbytter 1. januar 2024:
- Skjærhalden/Hvalerøyene - ut Hollungen AS/"Gravningen" - inn Norled/"TBN"

Fornyelse anbud samme operatør fra 1. januar 2024:
- Dyrøy-Maursund-Sula (noe endret rute) - Torghatten Midt fortsetter - ut "Frøyaferja" - inn "Helgøy"
- Melbu-Fiskebøl - Torghatten Nord fortsetter - ut "Tysfjord" - inn "Malangen"
- Bognes-Lødingen - Torghatten Nord fortsetter - en elektrifisert "Barøy" fortsetter - ut "Lødingen"/ - inn nybygget "Hinnøy" og en ukjent
Skjermbilde fra kommunestyremøtetScreenshot_20221212_234137_YouTube.jpg i Ibestad på YouTube.
 
"Vardehorn" går nå inn til Melbu. Oppfyller den fartsområdekrav til å gå Melbu-Fiskebøl ? Eller er det kanskje bare noen mannskapsbiler som skal på land før den går til Sortland (som AIS viser)?
 
"Vardehorn" går nå inn til Melbu. Oppfyller den fartsområdekrav til å gå Melbu-Fiskebøl ? Eller er det kanskje bare noen mannskapsbiler som skal på land før den går til Sortland (som AIS viser)?
Har ikke fartsområdet i hode, men tror nok ikke den er godkjent for det sambandet nei..
Var på ett vikariat der i Mai 2016, å det slingra og slo godt med MF Hamarøy (Tysfjord var på verksted..) så tror nok melbu er ett mellom stopp.. står MEL på AIS nå..
Edit: Destination står Sortland, men AIS står på MEL
 
Hvilken ferge er det de planlegger som #2 på Jondal-Tørrvikbygd til sommeren, ser kravet er 70pbe. Kan det være de setter inn reserve fergen som er noe større?
 
Hvilken ferge er det de planlegger som #2 på Jondal-Tørrvikbygd til sommeren, ser kravet er 70pbe. Kan det være de setter inn reserve fergen som er noe større?
Ja, jeg tippet tidligere på "Sogn", som gikk der noen dager nå i høst. Den tar vel endel mer enn 70 pbe, men det er hvis begge dekk utnyttes.
 
Last edited:
"Malangen" ut av ruten p.g.a tekniske problemer melder Torghatten Nord AS i kveld.

Info fra Torghatten Nord AS
Torghatten Nord AS informerer om kansellering i sambandet 185 Hansnes - Karlsøy - Vannøy. "Malangen" instiller ruten inntil videre grunnet teknisk problem. "Stetind" vil ta opp ruteproduksjon, og for øyeblikket estimeres det normale ruter fra kl 20:45 fra Hansnes. I tillegg jobbes det for å få satt opp personbefordring. Ny info vil komme hvis dette kommer på plass. Vi beklager dette.
 
Back
Top