Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dette er sånn betal artikkel. Kan noen legge ut teksten ?Det går vel mot slutten for disse -70 talls fergene, I 2025 blir antagelig "Os" og "Kvam" ledige også.
(+) Signerte ny ferjekontrakt for ytre Sunnmøre
I dag signerte Møre og Romsdal fylkeskommune og Norled ASA kontrakten for drifta av tre ferjesamband knytt til fylkesvegane på ytre Sunnmøre.www.smp.no
Dette er sånn betal artikkel. Kan noen legge ut teksten ?
2025 er jo sagt, men det avhenger av om fylkeskommunen får oppgradert kaiene tidsnok. Man har allerede møtt på div. problemer med oppgradering av kaien i Eidsdal som skal stå ferdig 1.1.2024 så er vel ikke umulig at det blir utsettelser her også.Det er vel denne tre år gamle saken?Signerte kontrakt for Ytre Sunnmøre
I dag signerte Møre og Romsdal fylkeskommune og Norled ASA kontrakten for drifta av tre ferjesamband knytt til fylkesvegane på Ytre Sunnmøre.mrfylke.no
Slike saker finner du også på fylkets sider, på åpent nett.
"Sand" er jo allerede elektrifisert og i drift, mens jeg lurer mer på når Kvam/Os skal byttes ut. De snakket vel først om Foldøy, men den har jo fått nye oppdrag.
Over og ut for "Frøyaferja" da eller?Jeg kan jo prøve (så er det mange som har mer peil enn meg på dette, de får bare korrigere).
- Dyrøy-Maursund-Sula (noe endret rute) - Torghatten Midt fortsetter - ut "Frøyaferja" - inn "Helgøy"
"I slutten av neste uke skal Røst være ferdig på verksted og tilbake på sambandet (Svolvær-Skrova), opplyser den administrerende direktøren."Lysingen i rute Svolvær-Skrova fra kl 15.00 Lørdag, BF Røst på vei til Fiskerstrand og etterpå til Island, solgt eller utleid??
Stetind inn på Svolvær-Skrova fra Januar
Skjermbilde fra kommunestyremøtet i Ibestad på YouTube.Jeg kan jo prøve (så er det mange som har mer peil enn meg på dette, de får bare korrigere).
Operatørbytter 1. januar 2023:
- Brattvåg-Dryna - Ut Fjord1/"Dryna" - inn Torghatten Nord/"Haram"
- Søvik-Austbø-Herøy-Brasøy - ut Boreal/"Herøysund"/"Tenna" - inn Norled/"Høgsfjord"/"Sjernarøy" (reserveferge Vikingen)
- Sandnessjøen-Dønna-Løkta - ut Boreal/"Møysalen" - inn Norled/"Folgefonn"/"Foldøy" (reserveferge Vikingen)
Fornyelse anbud samme operatør/Ferge fra .1 januar 2023:
- Stokkvågen - Træna (Boreal fortsetter)
- Stokkvågen - Onøy - Sleneset - Lovund (Boreal fortsetter)
Operatørbytter 1. februar 2023:
- Stangnes-Sørrollnes - ut Norled/"Folgefonn" - inn Torghatten Nord/ muligens "Selbjørnsfjord"?
- Stornes-Bjørnerå - ut Norled/"Lauvstad" - inn Torghatten Nord/"Lyngen" - "Lauvstad" og "Ibestad" tar over for "Hordaland" på Lyngseidet-Olderdalen forøvrig
Fornyelse anbud samme operatør/(ferge?) fra 1. februar 2023:
- Refsnes-Flesnes - Torghatten Nord fortsetter
Operatørbytter 1. mai 2023:
- Hansnes-Vannøy-Karlsøy - ut Torghatten Nord/"Malangen"/"Helgøy" - inn Boreal/"Vannes"
- Storstein-Nikkeby-Lauksundskaret - ut Torghatten Nord/"Reinøy" - inn Boreal/"Tenna"
Operatørbytter 1. januar 2024:
- Skjærhalden/Hvalerøyene - ut Hollungen AS/"Gravningen" - inn Norled/"TBN"
Fornyelse anbud samme operatør fra 1. januar 2024:
- Dyrøy-Maursund-Sula (noe endret rute) - Torghatten Midt fortsetter - ut "Frøyaferja" - inn "Helgøy"
- Melbu-Fiskebøl - Torghatten Nord fortsetter - ut "Tysfjord" - inn "Malangen"
- Bognes-Lødingen - Torghatten Nord fortsetter - en elektrifisert "Barøy" fortsetter - ut "Lødingen"/ - inn nybygget "Hinnøy" og en ukjent
Etter Wikipedia var årsdøgntrafikken i fjor på 180 køyretøy. Kapasiteten skulle då verte stor nok.Ja, jeg ser nå at det ( i følge Wikipedia) er "Selbjørnsfjord" som skal inn på Stangnes-Sørrollnes.
Faktisk for stor kapasitet..Etter Wikipedia var årsdøgntrafikken i fjor på 180 køyretøy. Kapasiteten skulle då verte stor nok.
Har ikke fartsområdet i hode, men tror nok ikke den er godkjent for det sambandet nei.."Vardehorn" går nå inn til Melbu. Oppfyller den fartsområdekrav til å gå Melbu-Fiskebøl ? Eller er det kanskje bare noen mannskapsbiler som skal på land før den går til Sortland (som AIS viser)?
Ja, jeg tippet tidligere på "Sogn", som gikk der noen dager nå i høst. Den tar vel endel mer enn 70 pbe, men det er hvis begge dekk utnyttes.Hvilken ferge er det de planlegger som #2 på Jondal-Tørrvikbygd til sommeren, ser kravet er 70pbe. Kan det være de setter inn reserve fergen som er noe større?