Hvilke typer baugvisir blir dette blir det sånne store som eks norangsfjord har eller sånne som bastø 4-6 og electric har?Fannefjord skal få installert baugvisir før hun settes inn, da er det vel ikke lenger noe behov for den høye fallporten.
Hvilke typer baugvisir blir dette blir det sånne store som eks norangsfjord har eller sånne som bastø 4-6 og electric har?Fannefjord skal få installert baugvisir før hun settes inn, da er det vel ikke lenger noe behov for den høye fallporten.
Angåande Fannefjord, i anbudspapirene står det alle ferjer i pakken skal ha samme lengde på fallporten. Kva blir løysningen for Fannefjord? Eller er det nok at dei andre bruker forlenget rekkverk på fallporten?
Ut fra beskrivelsen av maskineriet er det thrusterene som er begrensningen, så de må antagelig byttes hvis det skal bli mer fart. Eventuelt montere to til. Jeg mener prinsipielt at større ferger bør ha to thrustere i hver ende. Med bare en i hver ende er de helt hjelpeløse hvis en av dem stanser.Er det kurant å få oppgradert motorstyrke no ved ombygging til el-drift, eller har det ikkje så mykje med kvarandre å gjere, som der ein må ha sterkare el.motor, ny thuster/ propell etc???
Wikipedia said:Maskineri
Maskineriet består av fire Mitsubishi GS12R-PTK LNG motorer (disse er LPG drevet),[1][2] hver med 675 kW som i sammenlagt tilsvarer 2 700 kW.[1] Fremdriften besørges av to Schottel Twin Propeller av typen STP 1010,[1][2][7] hver med 1 000 kW,[7] som i sammenlagt tilsvarer 2 000 kW. Toppfarten hennes er på 12,7 knop,[6] som tilsvarer 23,5 km/t.[8]
– Dagens ferje Årdal er godt innanfor krava, det er berre det at Lote er ei mykje betre ferje. Dette er ei vurdering Fjord1 har gjort, vi er i løpande dialog og får ta det derfrå, svarar Trygve Haram - rådgjevar i ferje og forvaltningsseksjonen i Statens vegvesen.
Nei, disse sambandene er ikke bortskjemte med ny-båter akkurat.Dette er vel to samband som ikke akkurat er blitt bortskjemte med nybygg opp igjennom årene.
I følge fjordfähren så ble Hamarøy satt inn som ny i mellom Skarberget og Bognes, men det står også at ho gikk til og med 2008 i det sambandet, men det stemmer vel ikke?
Drag - Kjøpsvik har vel aldri fått nybygg - Røsund (dagens Lofotferje I) ble satt inn som ny i 1970 med da var sambandet Kjøpsvik - Skarberget - Drag
Det er sant, man kan vell nesten telle på ei hånd hvor mange driftsavbrudd pga tekniske feil... ikke vær og vind men teknisk!Men både Melshorn og Vardehorn har jo vore to svære pålitelige ferjer, og heller ikkje elde enn 9 år når dem kom til Nordland.
Torghattenkonsernet kommer nok til å gi god tilbud på nye anbud i den størrelsesorden, med Melshorn, Vardehorn, Selbjørnsfjord (og Fosen).Siden vi først er litt off-topic her...
Noen som har en formening/ide/hørtnoe om hva som skjer videre med Melshorn/Vardehorn?
Ja, vil tro det, spørsmålet er bare om når, har inntrykk at mange av sambandene i den størrelsesorden er av nyere dato (altså 1-2 gamle) og med 10+ års kontrakt.Torghattenkonsernet kommer nok til å gi god tilbud på nye anbud i den størrelsesorden, med Melshorn, Vardehorn, Selbjørnsfjord (og Fosen).
Får sikkert bra pris for dem i KaribienSiden vi først er litt off-topic her...
Noen som har en formening/ide/hørtnoe om hva som skjer videre med Melshorn/Vardehorn?
Einaste aktuelle må vel vere Lavik - Oppedal, der nytt anbod startar i desember 2024. Her er vel Torghatten-konsernet, i tillegg til Norled med dagens ferjer, einaste aktør som har materiell. Både Fjord1 og Boreal må vel bygge nytt/kjøpe frå andre.Ja, vil tro det, spørsmålet er bare om når, har inntrykk at mange av sambandene i den størrelsesorden er av nyere dato (altså 1-2 gamle) og med 10+ års kontrakt.
Men, de kan jo alltids legge inn anbud billig med overdimensjonert ferge hos NFK ! (Flire emoji)