MS FROVÆR
Hevder katamaranen skremmer både mannskap og passasjerer. Krever at det norske verftet kjøper den tilbake
Den norskbygde katamaranen MS Frovær har blitt en hodepine for rederiet FosenNamsos Sjø.
Hurtigbåten skulle egentlig betjent en værhard strekning på Trøndelagskysten, men rederiet har lagt den i opplag. FosenNamsos Sjø mener blant annet at sjøegenskapene skremte både mannskap og passasjerer.
Nå krever rederiet at norske Båtservice kjøper båten tilbake for 39 millioner minus fradrag og i tillegg betaler inntil 23 millioner i erstatning.
Mandag starter rettssaken om katamaran-kontrakten i Sør-Trøndelag tingrett.
– Motorhavarier og fartsproblemer
Katamaranen ble tatt ut av drift i november 2015 etter en alvorlig hendelse med tilløp til brann i motorrom. Da hadde rederiet allerede opplevd motorhavarier, fartsproblemer og dårlige sjøegenskaper.
Grete Fuglem Tennås, administrerende direktør i FosenNamsos Sjø forteller at de gjennom tett dialog og oppfølging av verftet forsøkte å få dem til å utbedre fartøyet slik at det vil fungere som forutsatt.
– Vi har ikke lyktes i å få verftet til å ta dette ansvaret og ser det derfor dessverre nødvendig med en rettslig prosess for å sikre våre rettigheter, forteller hun til Teknisk Ukeblad.
Hurtigbåtens problemer er for øvrig skildret av lokalavisen Hitra-Frøya i en rekke saker. De meldte at «båten skremmer både skippere og passasjerer». I februar 2017 saksøkte rederiet verftet.
Rederi-sjefen forteller at motorene ble utbedret underveis, men at det relativt raskt kom nye lekkasjer, sprekk i motorblokk og driftsproblemer på grunn av motorene. Flere ganger ble motoren byttet, og ifølge Tennås klarte ikke verftet å finne rotårsaken til at problemene oppstod.
Rederiets advokat skriver til retten at motorenes effektytelse er for lav til at fartøyet kan yte kontraktmessig fart uten å overbelaste motorene.
Hun forteller også at fartøyet initielt ikke ble overtatt av rederiet på grunn av fartsproblemer.
– Etter bytte av propeller ble fartøyet overtatt av FNS (FosenNamsos Sjø, red.anm), men i etterkant av dette propellbyttet oppstod vibrasjonsproblemer som rederiet ser i sammenheng med motorproblemene. Ved tilbakebytte til originale propeller klarte ikke fartøyet å holde rutefarten, forteller Tennås.
Hun forteller også at det var foretatt en effektjustering i forkant av prøvekjøring som rederiet var ukjent med, og ved tilbakestilling av denne ble fartsproblemene forsterket.
Les mer på sidene til Teknisk Ukeblad
Foto: Ukjent via Båtservice Verft
Hevder katamaranen skremmer både mannskap og passasjerer. Krever at det norske verftet kjøper den tilbake
Den norskbygde katamaranen MS Frovær har blitt en hodepine for rederiet FosenNamsos Sjø.
Hurtigbåten skulle egentlig betjent en værhard strekning på Trøndelagskysten, men rederiet har lagt den i opplag. FosenNamsos Sjø mener blant annet at sjøegenskapene skremte både mannskap og passasjerer.
Nå krever rederiet at norske Båtservice kjøper båten tilbake for 39 millioner minus fradrag og i tillegg betaler inntil 23 millioner i erstatning.
Mandag starter rettssaken om katamaran-kontrakten i Sør-Trøndelag tingrett.
– Motorhavarier og fartsproblemer
Katamaranen ble tatt ut av drift i november 2015 etter en alvorlig hendelse med tilløp til brann i motorrom. Da hadde rederiet allerede opplevd motorhavarier, fartsproblemer og dårlige sjøegenskaper.
Grete Fuglem Tennås, administrerende direktør i FosenNamsos Sjø forteller at de gjennom tett dialog og oppfølging av verftet forsøkte å få dem til å utbedre fartøyet slik at det vil fungere som forutsatt.
– Vi har ikke lyktes i å få verftet til å ta dette ansvaret og ser det derfor dessverre nødvendig med en rettslig prosess for å sikre våre rettigheter, forteller hun til Teknisk Ukeblad.
Hurtigbåtens problemer er for øvrig skildret av lokalavisen Hitra-Frøya i en rekke saker. De meldte at «båten skremmer både skippere og passasjerer». I februar 2017 saksøkte rederiet verftet.
Rederi-sjefen forteller at motorene ble utbedret underveis, men at det relativt raskt kom nye lekkasjer, sprekk i motorblokk og driftsproblemer på grunn av motorene. Flere ganger ble motoren byttet, og ifølge Tennås klarte ikke verftet å finne rotårsaken til at problemene oppstod.
Rederiets advokat skriver til retten at motorenes effektytelse er for lav til at fartøyet kan yte kontraktmessig fart uten å overbelaste motorene.
Hun forteller også at fartøyet initielt ikke ble overtatt av rederiet på grunn av fartsproblemer.
– Etter bytte av propeller ble fartøyet overtatt av FNS (FosenNamsos Sjø, red.anm), men i etterkant av dette propellbyttet oppstod vibrasjonsproblemer som rederiet ser i sammenheng med motorproblemene. Ved tilbakebytte til originale propeller klarte ikke fartøyet å holde rutefarten, forteller Tennås.
Hun forteller også at det var foretatt en effektjustering i forkant av prøvekjøring som rederiet var ukjent med, og ved tilbakestilling av denne ble fartsproblemene forsterket.
Les mer på sidene til Teknisk Ukeblad
Foto: Ukjent via Båtservice Verft