Store problemer med "Frovær" - Rederi og Verft i rettsak

Refvik

Administrator
Staff member
MS FROVÆR

Hevder katamaranen skremmer både mannskap og passasjerer. Krever at det norske verftet kjøper den tilbake

Den norskbygde katamaranen MS Frovær har blitt en hodepine for rederiet FosenNamsos Sjø.
Hurtigbåten skulle egentlig betjent en værhard strekning på Trøndelagskysten, men rederiet har lagt den i opplag. FosenNamsos Sjø mener blant annet at sjøegenskapene skremte både mannskap og passasjerer.

Nå krever rederiet at norske Båtservice kjøper båten tilbake for 39 millioner minus fradrag og i tillegg betaler inntil 23 millioner i erstatning.

Mandag starter rettssaken om katamaran-kontrakten i Sør-Trøndelag tingrett.

Motorhavarier og fartsproblemer
Katamaranen ble tatt ut av drift i november 2015 etter en alvorlig hendelse med tilløp til brann i motorrom. Da hadde rederiet allerede opplevd motorhavarier, fartsproblemer og dårlige sjøegenskaper.

Grete Fuglem Tennås, administrerende direktør i FosenNamsos Sjø forteller at de gjennom tett dialog og oppfølging av verftet forsøkte å få dem til å utbedre fartøyet slik at det vil fungere som forutsatt.

– Vi har ikke lyktes i å få verftet til å ta dette ansvaret og ser det derfor dessverre nødvendig med en rettslig prosess for å sikre våre rettigheter, forteller hun til Teknisk Ukeblad.

Hurtigbåtens problemer er for øvrig skildret av lokalavisen Hitra-Frøya i en rekke saker. De meldte at «båten skremmer både skippere og passasjerer». I februar 2017 saksøkte rederiet verftet.

Rederi-sjefen forteller at motorene ble utbedret underveis, men at det relativt raskt kom nye lekkasjer, sprekk i motorblokk og driftsproblemer på grunn av motorene. Flere ganger ble motoren byttet, og ifølge Tennås klarte ikke verftet å finne rotårsaken til at problemene oppstod.

Rederiets advokat skriver til retten at motorenes effektytelse er for lav til at fartøyet kan yte kontraktmessig fart uten å overbelaste motorene.

Hun forteller også at fartøyet initielt ikke ble overtatt av rederiet på grunn av fartsproblemer.

– Etter bytte av propeller ble fartøyet overtatt av FNS (FosenNamsos Sjø, red.anm), men i etterkant av dette propellbyttet oppstod vibrasjonsproblemer som rederiet ser i sammenheng med motorproblemene. Ved tilbakebytte til originale propeller klarte ikke fartøyet å holde rutefarten, forteller Tennås.

Hun forteller også at det var foretatt en effektjustering i forkant av prøvekjøring som rederiet var ukjent med, og ved tilbakestilling av denne ble fartsproblemene forsterket.

Les mer på sidene til Teknisk Ukeblad

Frovar02.1000x562.jpg

Foto: Ukjent via Båtservice Verft
 
MS FROVÆR

Katamaranen skremte mannskap og passasjerer - nå må verftet betale 20 mill

Motortrøbbel og dårlige sjøegenskaper.

Den norskbygde hurtigbåten MS Frovær skulle etter planen betjent en værhard strekning på Trøndelagskysten, men rederiet har lagt den i opplag.

Rederiet hevdet at fartøyet skremte både passasjerer og mannskap og de krevde at verftet kjøpte den tilbake for 39 millioner minus fradrag. I tillegg ville de ha inntil 23 millioner i erstatning.

Nå er dommen i saken klar. Båtservice i Mandal slipper å kjøpe båten tilbake, men må ut med over 20 millioner kroner.

Alvorlig «nose dive»
Katamaranens angivelige dårlige sjøegenskaper var en sentral del av pengekrangelen mellom verftet Båtservice og rederiet FosenNamsos Sjø.

I 2015 varslet mannskapet om det de oppfattet som en alvorlig neddykking av forskipet, såkalt nose dive.

«Båten hadde stupt inn i en bølge og brukte lang tid på å komme opp igjen», heter det i dommen.

En annen del av krangelen gikk på fart. Rederiet hevdet at katamaranen ikke hadde kraftige nok motorer til å holde avtalt fart.

«Båten må også kunne gå i kontraktsfart uten å riste i stykker», påstod rederiet ifølge dommen.

Rederiet hevdet feilene gjorde katamaranen uegnet til rutetrafikk på den værharde Øyrekken utenfor Frøya på Trøndelagskysten.

Rederiet hevdet at katamaranen nå var nærmest verdiløs. De antok at båten kunne selges for omtrent 15 millioner kroner, og viste til at opprinnelig kontraktspris var 39,6 millioner.

Verftet hevdet på sin side at båten var kjørt ut over motorens begrensninger. De hevdet også at tilfellene med neddykking av baugen, skyldtes måten mannskapet kjørte båten på.

Les meir på sidene til Teknisk Ukeblad
 
Ser at hurtigbåten "Frovær" fortsatt ligg i Trondheim. Nokon som veit kva som skjer vidare med båten ? Har den vore opplagt heile tida sidan den vart tatt ut av ruta i November 2015 ? Vedlagt bilde av båten. 07_126A_21.jpg
 
Noen som vet hva det vil koste å få båten "godkjent"? Er jo synd at en slik ny og flott båt skal ligge til kai i flere år.
 
Forstår det slik at den var nokre måneder ved Selfa Arctic i fjor sommer kor den har blant anna fått endra trim
 
Lovund Skyss har visstnok leigd "Frovær" fra Fosen Namsos Sjø med opsjon på å kjøpe den...
 
Fant en liten sak :

"Lovund Skyss AS nøyer seg ikke med å ta i bruk nye lokaler. Om få dager er det også duket for overtakelse av enda en båt. Den 24 meter lange katamaranen «Frovær» har plass til lastebil, inntil seks biler og 70 passasjerer.

– Vi leier båten med opsjon på å kjøpe den. Det er meningen at vi skal hente den nordover i neste uke.

«Frovær», som i sin tid ble bygd i Mandal, er eid av
FosenNamsos Sjø AS, som igjen er en del av Torghatten-konsernet. Lovund Skyss AS tar sikte på å leie ut «Frovær» som reservebåt til så vel Torghatten som Boreal.

– Det er spennende. Vi må tørre å prøve, sier daglig leder, som forteller at rederiet allerede har inngått en samarbeidsavtale med Torghatten og FosenNamsos.

– I tillegg har vi i lang tid hatt et samarbeid med Boreal. Vi samarbeider med alle vi kan samarbeide med. Vi har ingen konkurrenter, bare samarbeidspartnere, understreker Robert Blomsø – og påpeker at «Frovær» ikke bare er beregnet på reserveoppdrag. Den er også velegnet til charterturer og passer godt i regionpendelruta."
 
Ser at Frovær har kommet til Sandnessjøen, la merke til at den var oppe på slipen ved Dora forrige uke, noen som vet om den har blitt malt om ?
 
Back
Top