FORSKNINGSFARTØY TIL UiT!
Vaagland Båtbyggeri As har 24/6-2021 inngått kontrakt med UiT Norges arktiske universitet for bygging av et nytt forskningsfartøy. Dette vil bli verftets bygg nr. 161. Båten er designet av Skipskompetanse i Måløy og har en lengde på 26,4 meter og en bredde på 10 meter. Fartøyet vil bli utrustet med utstyr for prøvetaking av bunnfauna og er rigget med trål for å kunne ta prøver av fisk og skalldyr. Om bord er det lagt til rette med laboratorium for bruk i undervisning.
Det nye kystfartøyet skal blant annet benyttes til undervisning og forskning innen geovitenskap, biologi, redskapsteknologi og kystnær navigasjon. I tillegg vil det betjene UiTs behov innen stasjonsovervåkning og vedlikehold ved innhenting av havmiljødata og undervisningsmateriell. Fartøyet er også tilpasset utprøving av ny utstyrsteknologi for innhenting av forskningsdata i forkant av at avansert og kostbart utstyr sendes til fjernere havområder med større hav- og isgående fartøyer.
Skipskompetanse har siden tildeling av designkontrakten utviklet et godt samarbeid med UiT Norges Arktiske Universitet og ser fram til å fortsette dette sammen med Vaagland Båtbyggeri. Vi er svært fornøyde med å levere et prosjekt innenfor oppdragsgivers kravspesifikasjon og budsjett, samt at norske verft og leverandørindustri er konkurransedyktige på bygging av denne type fartøy.
Vaagland Båtbyggeri As har 24/6-2021 inngått kontrakt med UiT Norges arktiske universitet for bygging av et nytt forskningsfartøy. Dette vil bli verftets bygg nr. 161. Båten er designet av Skipskompetanse i Måløy og har en lengde på 26,4 meter og en bredde på 10 meter. Fartøyet vil bli utrustet med utstyr for prøvetaking av bunnfauna og er rigget med trål for å kunne ta prøver av fisk og skalldyr. Om bord er det lagt til rette med laboratorium for bruk i undervisning.
Det nye kystfartøyet skal blant annet benyttes til undervisning og forskning innen geovitenskap, biologi, redskapsteknologi og kystnær navigasjon. I tillegg vil det betjene UiTs behov innen stasjonsovervåkning og vedlikehold ved innhenting av havmiljødata og undervisningsmateriell. Fartøyet er også tilpasset utprøving av ny utstyrsteknologi for innhenting av forskningsdata i forkant av at avansert og kostbart utstyr sendes til fjernere havområder med større hav- og isgående fartøyer.
Skipskompetanse har siden tildeling av designkontrakten utviklet et godt samarbeid med UiT Norges Arktiske Universitet og ser fram til å fortsette dette sammen med Vaagland Båtbyggeri. Vi er svært fornøyde med å levere et prosjekt innenfor oppdragsgivers kravspesifikasjon og budsjett, samt at norske verft og leverandørindustri er konkurransedyktige på bygging av denne type fartøy.