Ship Breaking

Aldri før har det vært så mange bil- og passasjerferger inne til opphugging i Åfjord. Den ene var verdens første på rent biodrivstoff.
Hele fem bil- og passasjerferger er nå inne for opphugging: MF Sunnfjord, MF Stryn, MF Tingvoll, MF Solnør og MF Rana.
– I tillegg venter vi nå inn en sjette i løpet av noen dager. Det er MF Rosendal, sier avdelingsleder Knut Grinde i Fosen Gjenvinning.
– Det er ferger fra 1970- og 1980-tallet som nå blir til spiker. Er de nedslitte?
– Nei, det er de ikke. Flere av dem er godt vedlikeholdt, så det er ikke det at de er utbrukt som har satt dem ut. De er innhentet av tida. Det er nok vanskeligere å få konsesjoner på disse fartøyene av ulike årsaker. Eldre ferger ender gjerne som reserveferger for en periode, andre benyttes som anleggsferger på tampen av sin levesyklus, sier Knut Grinde.

Verdens første​

Den mest spesielle av fergene som nå bukker og takker for seg, er MF Sunnfjord. Den ble i 2016 ombygd til å bli verdens første til å bruke 100 prosent biodrivstoff.
Den 64,49 meter lange ferga med en personbilkapasitet på 65, ble bygd i 1978 for Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane. Selskapet ble senere til Fjord1. Ferga startet først opp i sambandet Hella – Dragsvik – Vangsnes.
I 2017 var MF Sunnfjord å finne som reserveferge på sambandet Brekstad – Valset.

MF Stryn ble bygget i 1979, da den ble levert under navnet Gloppen for Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane. Ferga ble på folkemunne kalt for Elvegrisen på Askøy. Den opererte også en periode under navnet MF Bjørgvin
 
Back
Top