Ny historisk redningsskøyte finansieres ved hjelp av spleiselag

Refvik

Administrator
Staff member
Gir 100 millioner i gave til Redningsselskapet

Selskapet GarMar Holding AS donerer 100 millioner kroner til Redningsselskapet. Dette er den største enkeltdonasjonen gjennom selskapets 130 år lange historie.

Midlene skal brukes til å utvikle en helt ny redningsskøyteklasse, og til å bygge det første fartøyet i klassen. Målet er å utvikle et bærekraftig fartøy for innsats i krevende forhold i Nord-Norge.

–Verdiene som ligger i GarMar Holding AS er for en stor del skapt gjennom virksomhet på havet. Når man har muligheten til å bidra, er det naturlig og tilfredsstillende for oss å gi tilbake til sikkerhet på sjøen. Ved å støtte Redningsselskapet vet vi at pengene blir brukt til å redde liv og berge verdier, sier styreleder i GarMar Holding AS, Berge Garmann Velde.

–Tusen takk for en enestående giverglede uten sidestykke i vår lange historie, sier Rikke Lind, generalsekretær i Redningsselskapet. Gaven er en stor og velkommen utfordring for oss. Å utvikle en helt ny redningsskøyteklasse, så bærekraftig og miljøvennlig som mulig, skal bli veldig spennende.

Norske verft og utstyrleverandører vil inviteres til anbud på prosjektet, som vil være definerende for fremtidens redningsskøyter.

–Vi ser for oss at utviklingen av den nye redningsskøyten skjer i løpet av 2021. Så skal den kontraheres, og i løpet av 2023 vil den kunne stå ferdig. Med vår 130 år lange erfaring i å bygge redningsskøyter, kan vi love at denne historiske gaven vil sette mange positive avtrykk. Den vil få stor betydning for sikkerheten til sjøs i fler tiår, sier Rikke Lind.

I en kommentar til Dagens Næringsliv, sier generalsekretær Rikke Lind om bruken av skøyta.

– Det blir et fartøy som kan bygges for bruk på Svalbard sommerstid og vi har invitert myndighetene til et samarbeid der dette fartøyet kan inngå i totalberedskapen i nord, sier Lind.

Justis- og beredskapsminister Monica Mæland følger opp gleden for denne gaven i Redningsselskapet med å si at dette betyr mye for tryggheten langs kysten.

– Dette er en fantastisk flott gave. Vi er heldige som har private givere som Wilhelmsen. Dette bidrar virkelig til økt trygghet for dem som ferdes til sjøs, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) i en kommentar til DN.

Fakta om GarMar Holding AS
Selskapet GarMar Holding AS er basert på virksomheten til sivilingeniøren og forretningsmannen Gjert Wilhelmsen. Wilhelmsen, som døde i 2018, ble medeier i familiens rederi, Anders Wilhelmsen & Co AS i 1961. Fra 1968 ble han medeier i, og delaktig i oppbygningen av cruiserederiet RCCL. I sin karriere innen shipping har han vært engasjert i utviklingen av skip og rigger for oljesektoren. Wilhelmsen var også engasjert i Det Norske Veritas, i Norges Rederiforbund, Sjøfartsmuseet og i Marintek i Trondheim. Fra 1993 til 1996 var Wilhelmsen president i Redningsselskapet. Han finansierte også Redningsskøyta Gjert Wilhelmsen, som har vært i tjeneste siden 2005.
 
Ny historisk redningsskøyte finansieres ved hjelp av spleiselag
Tidenes største redningsskøyte skal bygges. – Vi håper enda flere blir med på spleiselaget ved å støtte en historisk satsing på sjøsikkerhet i nord.
Det nye fartøyet er konstruert fra kjøl og opp for å imøtekomme RS spesifikke krav til en ny fartøyklasse for helårs operativ tjeneste i Norges mest utsatte havområder.​
Dette sier generalsekretær i Redningsselskapet, Grete Herlofson som legger til at den helt nye redningsskøyta blir unik i norsk redningshistorie. Med sine 32 meter blir fartøyet den største redningsskøyta levert noensinne.

Det nye fartøyet vil ha stor rekkevidde i de værharde havområdene i nord. Det vil ha hele Nord-Norge som operasjonsområde, og vil bli flyttet rundt etter behov.
– Denne redningsskøyta kan møte utfordringer i maritime søk og redningsoppdrag langt til havs. Fartøyet er rustet for å bistå i store ulykker og masseevakueringer under svært krevende forhold, sier Herlofson.

– Ikke mulig uten donasjoner ​

Den nye topp moderne redningsskøyta blir et flytende beredskapssenter. Redningsselskapet har som mål at redningsskøyta driftes så bærekraftig som mulig, og ønsker å installere den med hybrid fremdrift. En slik løsning har aldri vært prøvet på et redningsfartøy av denne størrelsen i Norge.

Prislappen på redningsskøyta blir langt over tidligere leverte fartøy til Redningsselskapet. Det gjenstår å signere byggekontrakt med et verft. Totalkostnaden for Redningsselskapet for designutvikling, bygging og utrustning med nødvendig redningsteknisk utstyr er estimert til mellom 140-150 MNOK. Håpet er at redningsskøyta kan leveres innen utgangen av 2025.

Nylig mottok RS et raust bidrag på 16 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge, til den nye historiske redningsskøyta.
- Vi er ekstra stolte av å bidra i spleiselaget til ny havgående skøyte, som skal trygge kystlinjen og inngå i den totale beredskapen her i nord. Dette er den største enkeltgaven vi har gitt noensinne, og det er ekstra stas for oss å gi støtte til et så viktig prosjekt som både er bærekraftig og vil ha verdi over lang tid, forteller Kjell Olav Pettersen, styreleder i Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge.

Norges Råfisklag gir også 1 million kroner til RS og byggingen av det nye fartøyet. Dermed bidrar de til å bedre den operative beredskapen i nord, også for alle fiskerne og den næringen som Råfisklaget er opptatt av.

Fra før har RS mottatt en donasjon på 110 millioner kroner fra GarMar Holding AS til utvikling og bygging av denne store havgående redningsskøyta.

Håper på spleiselag ​

Til tross for store donasjoner er det fremdeles behov for mer støtte for å sikre fullfinansiering av fartøyet. Redningsselskapet er helt avhengig av gaver og donasjoner for å kunne gjøre jobben som kreves av oss, påpeker Herlofson.

– Det er takket være store pengegaver fra enkeltpersoner, fond, stiftelser og bedrifter at RS har kunnet sette nye moderne redningsskøyter inn i tjenesten og dermed kunne trygge viktige havområder langs norskekysten.

– Vi håper at flere blir med og bidrar, slik at behovet for egenfinansiering fra Redningsselskapet blir mindre. Dette er ønskelig i en tid med økte kostnader til oppgradering og drift av våre 59 redningsskøyter, sier Herlofson og oppfordrer dermed flere til å bli med på spleiselaget for å trygge kysten i Nord-Norge.

Fakta om redningsskøyta  ​

Det nye fartøyet er konstruert fra kjøl og opp for å imøtekomme RS spesifikke krav til en ny fartøyklasse for helårs operativ tjeneste i Norges mest utsatte havområder. Det er optimalisert for effektive og trygge konvensjonelle rednings- og støtteoppdrag, inkludert søk og redning (SAR), slep, brannslukking og transportering av skadde. I tillegg skal også̊ en større krisesituasjon kunne håndteres, og både dekksplass, behandlingsrom og innvendig lugarkapasitet er derfor et sentralt aspekt.

Redningsskøyta vil få en total lengde på 32 meter, maks hastighet på 30 knop, slepekraft på +/- 30t og utseilt distanse på 600 nautiske mil i marsjfart.
Fartøyet er designet med fokus på følgende hovedparametere.
  • Miljøvennlig konstruksjon og hybrid fremdrift
  • Effektivt skrogdesign og fremdriftssystemer for optimale OPEX/CAPEX
  • Et bredt operasjonsområde
  • Stor rekkevidde og særdeles gode sjøegenskaper og manøvreringsevne
  • Optimal komfort og sikkerhet for mannskap og annet personell
  • Stor dekkskapasitet for eksisterende og fremtidig redningsutstyr

5029138a-55c9-4401-9169-831d340eb6a7.jpg
Illustrasjon: Redningsselskapet​
 
Back
Top