Norled, Bygg nr. 120 & 121 ved Ada Shipyard, LMG 60 DEH2 "Hidle" og "Ombo"

Refvik

Administrator
Staff member
Ser Norled har bestilt to 74 meter lange bil- og passasjerferger ved Ada Denizcilik Ve Tersane Isletmeciligi (Ada Shipyard) i Tyrkia for levering Mars 2021

Noken som veit kva design desse har, og kva samband dei skal inn i?

Bnr. 120 - IMO 9897688 & Kallesignal LGDV
Bnr. 121 - IMO 9897614 & Kallesignal LGDX
 
Kan det være til det nye anbudet på Finnøysambandet?

Skulle vel være 2 stk 60pbe

Anbud 1.1.2021-31.12.2028 + 1 år opsjon

 
Last edited:
Westcon fergene er det ikkje for dei er lengre enn desse to, i tillegg stemmer ikkje IMO nummer.
 
Står jo at de skal sette inn 2 nye på Finnøy sambandet.. Så bør no være de to?
 
Vi snakker om fire forskjellige ferger her:

Westcon bnr. 17 - IMO 9887528
Westcon bnr. 18 - IMO 9887530

Ada Shipyard bnr. 210 - IMO 9897688
Ada Shipyard bnr. 211 - IMO 9897614
 
Tror nok dei skal til Finnøy sambandet: Den nye hydrogen-fergen blir 73 meter lang, 14 meter bred og skal ha plass til 60 biler og 199 passasjerer. Norled vant anbudet på Finnøy-sambandet med to ferger, drevet av biodiesel. Det er en av de to fergene som nå skal bygges til hydrogendrift.
 
ADA120.jpg
 
Den første av desse to får namnet "Hidle", skal inn på Judaberg-Helgøy sambandet
Hidle01.jpg


Hidle02.jpg

Begge foto: via Flagships H2020 Project
 
Den andre skal hete MF Ombo


Finnøysambandet – Flagship-prosjektet
MF Hidle/MF Ombo

Kapasitet: 199 personer/60 biler

Lengde: 74 meter

Bredde: 14 meter

Daglig drift: 140 nm (260 km. 19 timer/døgn)

MF Hidle med hydrogen:

H2-forbruk: 460 kg/døgn (ikke bekreftet)

Sammenlignet med 1.900 liter biodiesel/døgn

H2-lagring: 600 kg/250 bar – bunkring daglig

Kraftsystem: 3x200kW PEM brenselcelle fra Ballard

Batterikapasitet: 0-500 kWh (under vurdering)

 
Back
Top