Slettet i NOR 7. januar: https://www.sdir.no/skipssok/#/shipdetails/12668/1Helgeland Express ser ut til å være solgt til Island.
Bra funn! Den der husker jeg godt![]()
Jeg ser den ligger inne som en Klasse B AIS, som typisk er lystbåter. Klasse B sendere prøver å sende i ledige slotter. Dermed kan flere Klasse B AIS enheter sende i samme slot, og de kan derfor forstyrre hverandre, slik at det blir mottatt som feil MMSI nummer. Refleksjoner kan også gi bitfeil i meldingene. De fleste tilfeller av dette vil bli oppdaget ved at det blir et ikke gyldig MMSI nummer, men det kan ende opp som et gyldig, men feil nummer. Altså er det trolig en eller to lystbåter som er kilden til denne posisjonsrapporten.Er det noen som kan bidra med å oppklare "mysteriet"?
Amen..... Nei, jeg tror jeg skjønte detJeg ser den ligger inne som en Klasse B AIS, som typisk er lystbåter. Klasse B sendere prøver å sende i ledige slotter. Dermed kan flere Klasse B AIS enheter sende i samme slot, og de kan derfor forstyrre hverandre, slik at det blir mottatt som feil MMSI nummer. Refleksjoner kan også gi bitfeil i meldingene. De fleste tilfeller av dette vil bli oppdaget ved at det blir et ikke gyldig MMSI nummer, men det kan ende opp som et gyldig, men feil nummer. Altså er det trolig en eller to lystbåter som er kilden til denne posisjonsrapporten.
Det er også mulig å legge inn feil MMSI nummer i en klasse B sender, men det er jo lite sannsynlig at det da kommer bare en posisjonsmelding.
Det er en svakhet at MMSI nummer ikke har et sjekksiffer. IMO nummer har sjekksiffer, så det er mye mindre risiko for at et klasse A fartøy blir feilaktig identifisert. Det er imidlertid ikke alle meldinger som inneholder IMO nummer, selv ikke fra klasse A fartøy.
Hvem som helst kan kjøpe en klasse B AIS og konfigurere den med MMSI nr. og fartøytype. Men som en rutegående ferge i et tett trafikert område burde nok denne hatt klasse A AIS. Klasse B sendere kan ha problemer med å finne ledige slotter hvis det er mange klasse A båter i området. Nå er det kommet en klasse B+, som er noe bedre på dette, men jeg kan ikke se at den er godkjent for passasjerfartøy med mer enn 12 passasjerer. https://www.cactusnav.com/files/ClassB_SOTDMA_AIS_White_Paper.pdf