Arbeidsledige ferjer

Noken som har anelse om framtida til Stallovarre? Kan jo neppe være god butikk av Bjørklids, å ha ho i opplag når resten av drifta er avviklet.
 
Det er derfor eg spurte :)
Bjørklids Fergerederi AS er for øvrig fortsatt registrert i foretaksregisteret og har levert årsregnskap for 2020. Det er ikke registrert noen beslutning om oppløsning. Selskapet har hatt gode resultater de senere årene og hadde i 2020 et driftsresultat på over 20 mill. kr og resultat før skatt på over 16 mill. kr. De har god egenkapital og likviditet og tåler nok å ha Stallovarre liggende en stund, mens de planlegger hva de skal gjøre videre.
 
Bjørklids Fergerederi AS er for øvrig fortsatt registrert i foretaksregisteret og har levert årsregnskap for 2020. Det er ikke registrert noen beslutning om oppløsning. Selskapet har hatt gode resultater de senere årene og hadde i 2020 et driftsresultat på over 20 mill. kr og resultat før skatt på over 16 mill. kr. De har god egenkapital og likviditet og tåler nok å ha Stallovarre liggende en stund, mens de planlegger hva de skal gjøre videre.
Vel, ei ferje i opplag koster peng i form av tilsyn, strøm, kaileie, sertifikater, ect.. Og siste inntekt var truleg salget av fartøy til Torghatten rundt årsskifte. Verken veit eg om tilstanden til ferje eller planene til folket bak rederiet.
Men det var vel ikkje uten grunn at verken Boreal eller Torghatten var intreressert i å leie Stallovarre når det sto på som verst på Nesna ferjene og Tjøtta-Forvik i fjor.

Det eg derimot veit godt, er at det å ha peng på banken koster flesk. Derfor er eg ikkje enig i at Bjørklids kan holde det gåande "lenge".
 
Vel, ei ferje i opplag koster peng i form av tilsyn, strøm, kaileie, sertifikater, ect.. Og siste inntekt var truleg salget av fartøy til Torghatten rundt årsskifte. Verken veit eg om tilstanden til ferje eller planene til folket bak rederiet.
Men det var vel ikkje uten grunn at verken Boreal eller Torghatten var intreressert i å leie Stallovarre når det sto på som verst på Nesna ferjene og Tjøtta-Forvik i fjor.

Det eg derimot veit godt, er at det å ha peng på banken koster flesk. Derfor er eg ikkje enig i at Bjørklids kan holde det gåande "lenge".
Jeg har vel for så vidt ikke brukt uttrykket "lenge", men "en stund". Hvis selskapet ikke har annen virksomhet, herunder investeringer som kan gi avkastning, vil det jo selvsagt gå mot et selskapsmessig havari hvis man skal ha ei slik ferge liggende i opplag. Men med den egenkapitalen og likviditeten selskapet hadde i overgangen til 2021, var man i alle fall på det tidspunkt i stand til å overleve en god stund. Hvordan det står til nå, vet vi jo ikke før regnskapene for 2021 avgis. Men rederiet solgte jo også ferger til Torghatten i 2021, så de har fått inn likviditet der, men selvsagt tapt inntjening og driftsmidler. Vi er sikkert ikke så veldig uenige om at dette ikke går i lengden uten at de gjør noe, men jeg er ikke overrasket over at de har holdt selskapet oppe til nå. Men vi får se om de finner på noe i 2022.
 
Hva er status for Altafjord Oppdrett sin "Skaget"? Sambandet Kongshus - Mikkelsby ble jo erstatta av bilførende hurtigbåt for et par år siden
 
Tok ein liten oppdatering på oversikten. Men den blir nok forandret ein del når Norled tar over for dei to rutene til Boreal på Helgeland. Også spennande kor Harøy og Dryna til fjord1 kommer til å havne når nordøyvegen åpner snart.
 
Tomma er ikke i Flekkefjord lengre, Hidraferja er reserve der nå.
Ligger i Stavanger, "Vollsøy" pleier å ha årlig verkstedopphold på høsten og vil anta at "Tomma" da skal på Høgsfjorden...

"Hidraferja" er vel leid av Boreal frem til ombyggingen av kaiene er ferdig?
 
En av dem blir vel gående på Brattvåg-Dryna ut året, Torghatten Nord tar vel ikke over der før i 2023
Ut fra info på frammr.no så tyder det på at "Dryna" som skal fortsette på Brattvåg-Dryna til Torghatten Nord tar over.
"Harøy" er nok "arbeidsledig" inntil videre
 
Ut fra info på frammr.no så tyder det på at "Dryna" som skal fortsette på Brattvåg-Dryna til Torghatten Nord tar over.
"Harøy" er nok "arbeidsledig" inntil videre
Hei, noken som veit forkjellen i bemanning til Harøy i forhold til Stordal, Kvernes og Eid?
 
Ut fra info på frammr.no så tyder det på at "Dryna" som skal fortsette på Brattvåg-Dryna til Torghatten Nord tar over.
"Harøy" er nok "arbeidsledig" inntil videre
Dalsfjord ligger for salg hos J Gran, skal vi tippe en av disse som aktuell på Hjørundfjorden? Eller kanskje begge?
 
Det er i alle fall «Harøy» som går ruta no. Dryna har teke turen til Vegsund
Dalsfjord ligger for salg hos J Gran, skal vi tippe en av disse som aktuell på Hjørundfjorden? Eller kanskje begge?
Det er i alle fall «Harøy» som går ruta no. Dryna har teke turen til Vegsund
Dem kan vel bruke samme reserve for Molde-Sekken og Brattvåg-Dryna fram til Torghatten tar over.
 
Back
Top