Veibust Fiskeriselskap, Bygg nr. 477 ved Karstensens Skibsværft, 75,10m kombineret snurper /tråler "Havfisk"

Refvik

Administrator
Staff member
Havfisk AS og Karstensens Skibsværft har indgået kontrakt om design og bygning af en 75,10 m kombineret snurper / trawler !

Havfisk AS er et datterselskab til Veibust Fiskeriselskap. Veibust Fiskeriselskap ejer og driver de 2 ringnotsnurpere/trålere ”Havskjer” og ”Havstål”. Rederiet har 3 koncessioner, og det nye fartøj skal derfor drives sammen med rederiets 2 øvrige.

Rederiet blev etableret i 1993, og fik i 2000 leveret sin første nybygning. Dette nye fartøj bliver rederiets fjerde nybygning. Rederiet drives og ejes af Henning Veibust og hjemhavnen er Ålesund i Norge.

Rederiet driver med kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært består af blåhvilling (norsk: Kolmule) fiskeri vest af Irland. Øvrig fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.

Rederiet udtrykker tilfredshed over at være kommet i mål med denne aftale med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet.

Rederi og Værft har gennem de senere år arbejdet tæt sammen på flere store projekter. Først var ombygning af nuværende ”Havstål” til kombinet not- og trålfiskeri. Dernæst blev samme skib ombygget med NOx reducerende tiltag.

Senest blev nybygning ”Havskjer” overleveret i starten af 2021 fra Karstensens Skibsværft.

Dette nye projekt er derfor en naturligvis forlængelse af det succesfulde og konstruktive samarbejde med både ombygning og nybygning !

Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Henning Veibust har udvist. I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som Værftet har under bygning til redere i Norge, Sverige, Island, Skotland og Danmark, er også nye ”Havfisk” af eget design.

Karstensens Skibsværft har med nye ”Havfisk”, i alt 16 pelagiske fiskefartøjer i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 3 år.

Design, indretning og arrangementer er blevet til ud fra skabelonen, som Rederi og Værft sammen udviklede på nye ”Havskjer”, og som har vist sig at fungere vældig effektivt.

Sikkerhed og arbejdsforhold er specielt tilgodeset ved at ”Havfisk” i lighed med ”Havskjer” vil have hele lastedækket som vandtæt. Endvidere er tråldækket agter hævet en hel etage, med det formål at øge fribordet og dermed sikkerheden.

I tillæg til dette er der lagt stor fokus på skrogets udformning, og optimering i forhold til ”Havfisk”s driftsprofil, dette med tanke på lavest mulige brændstofforbrug. I tillæg udrustes fartøjet med varmegenvinding fra alle motorer, LED belysning overalt samt flere tiltag for at sikre lavet mulige energiforbrug.

En række leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som energioptimering, innovation, kvalitet og driftssikkerhed.

Wincheanlægget er allerede kontraheret hos Karmøy Winch, som også leverede til ”Havskjer”. Det hydrauliske anlæg er gennemprøvet og giver stor driftssikkerhed.

Fremdrivningsanlægget skal leveres af Wartsila, og vil komme til at bestå af en hovedmotor på omkring 5200 kW. Anlægget forsynes med take-me-home funktion, som muliggør diesel-elektrisk sejlads. Hovedmotoren er Wartsila prisvindende, energiøkonomiske 31-model.

Der vil være en række norske og delvis lokale leverandører til nye ”Havfisk”, herunder Brunvoll, Nogva, PTG Frio Nordica og C-Flow.

Nye ”Havfisk” skal leveres i Februar 2024. Kontraktsummen er omkring 375m NOK.

Fartøjets hoveddimensioner:
Længde overalt 75,10 m
Bredde moulded 16,20 m
Dybde øverste dæk 11,25 m

Øvrig teknisk data:
Hovedmotor Wartsila 8V31, 5200 kW
Hjælpemotorer 3 x Scania DI16, 600 kWe
RSW-anlæg PTF Frio Nordica, 2 x 1500 kW
Winch anlæg Karmøy Winch
Sidepropellere Brunvoll, 2 x 1400 kW
Vakuum anlæg 4 x 87 kW / 2 x 4200 l tank


Havfisk.jpg
Illustrasjon: Karstensens Skibsværft
 
Back
Top