Polarbris AS, Bygg nr. 473 ved Karstensens Skibsværft, 43.5m Snurrevad "Polarbris"

Polarbris har bestilt nytt fartøy​


473-1.jpg

Illustrasjon: Karstensen Skibsværft

Prosjektet med nye MS «Polarbris» har ført til et nært og intens samarbeid mellom rederi og verft.


Reder Kjell-Gunnar Hoddevik med partnere Johnny Årvik og Jan-Ove Langeland i rederiet Polarbris AS har bestilt et nytt 43,50 m snurrevadfartøy hos Karstensens Skibsværft A/S.

- Fartøyet blir topp-moderne og ha alt det nye innenfor maskineri, utstyr og utrustning. Prosjektet i sin helhet har blitt til et svært nært og intens samarbeid mellom rederi og verft, heter det i en pressemelding.

Veletablert i norsk fiskerinæring​

Polarbris og Atlantic Longline tilhører Atlantic Seafish AS, som er veletablert i den norske fiskerinæringen, og driver for tiden den nokså nye MS «Atlantic», som ble levert fra Tyrkia i fjor. «Atlantic» Norges første og største kombinerte line- og snurrevadfartøy. Rederiet har dobbel kvote, noe som gjør det nødvendig med et ytterligere fartøy.

I pressemeldingen uttrykker rederiet glede over å være i mål med avtalen med Karstensens Skibsværft, og gleder seg til å komme i gang med byggeriet:

- Dette er første gang rederiet og verftet arbeider sammen, men allerede nå i de innledende fasene har det vært god og konstruktiv dialog. Det lyder godt for det fremtidige samarbeidet.

Mest mulig miljøbesparende​

Fartøyet skal utrustes med elektriske vinsjer for best mulig effekt, og dermed også minst mulig miljøbelastning.

Fremdrivingsanlegget er også prosjektert med hensyn til å redusere miljøbelastningen mest mulig, og det er gjort omfattende studier og vurderinger av ulike løsninger.

I likhet med «Atlantic» skal også det nye fartøyet utrustes med Brunvoll nedsenkbar thruster.

14 nybygninger i ordreboken​

Med denne kontrakten har Karstensens Skibsværft 14 nybygninger i ordreboken for levering i løpet av de to kommende årene.

I 2021 har verftet levert åtte nybygg, alle skreddersydd for hvert enkelt rederi.

«Polarbris» skal leveres i august 2023.
 
#473 – “POLARBRIS”

Reder Kjell-Gunnar Hoddevik og partnere Johnny Årvik og Jan-Ove Langeland i rederiet Polarbris AS har bestilt et nyt 43,50 m snurrevodsfartøj hos Karstensens Skibsværft A/S.

Fartøjet bliver topmoderne, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustning. Projektet i sin helhed er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem Rederi og Værft.

Polarbris AS / Atlantic Longline AS hører under Atlantic Seafish AS, som er vel-etableret i den norske fiskerinæring, og driver for nuværende den ganske nye ”Atlantic”, Norges største og første kombinerede linebåd og snurrevodsfartøj. Rederiet har dobbelt kvotesæt, og det er derfor nødvendigt med yderligere et fartøj.

Rederiet Atlantic blev stiftet i 1997 af Kjell-Gunnar Hoddevik og Johnny Årvik, og har base i Ålesund. Rederiet startede med at drifte en ældre linebåd, ”Fernando”. Første ”Polarbris” blev købt i 2000. Efterfølgende har rederiet haft 6 forskellige fartøjer, og tog seneste levering af første nybygning i 2020, nemlig ”Atlantic” leveret fra Tyrkiet.

Rederiet udtrykker tilfredshed over at være kommet i mål med denne aftale med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet. Dette er første gang rederi og værft arbejder sammen, men allerede i de indledende faser har der været god og konstruktiv dialog, som tegner godt for det fremtidige samarbejde.

Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Rederiet udviser – og hilser dermed nye kunder velkomne.

Med denne kontrakt har Værftet 14 nybygninger i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 2 år. Alene i 2021 har Karstensens Skibsværft leveret 8 nybygninger, alle skræddersyede til de enkelte rederes ønsker og krav.

Fartøjet planlægges udrustet med elektriske wincher for bedst mulig effektivt og dermed mindst muligt miljøbelastning.

Fremdrivninganlægget er også projekteret med henblik på at reducere miljøbelastningen mest muligt. Der er således gjort omfattende studier og vurderinger af forskellige løsninger.

I lighed med ”Atlantic” skal også nye ”Polarbris” udrustes med Brunvoll nedsænkbar thruster / Azimuth i forskibet.

Det nye fartøj bliver indrettet med avanceret fabrik fra firma Bjørdal.

Fryse- og køleanlæg skal leveres af firma Teknotherm.

Alle nævnte norske firmaer, har haft gode og lange relationer med Rederiet.

I løbet af de kommende uger vil leverandører til de resterende hovedkomponenter blive fastlagt. Der vil fra Rederiets side være fokus på kvalitet, innovation og driftsikkerhed.

Fartøjets hoveddimensioner:
Længde overalt 43,50 m
Bredde moulded 11,50 m
Dybde shelterdæk 6,60 m

Nye POLARBRIS skal leveres i August 2023. Skroget til det nye fartøj skal bygges hos Karstensen Shipyard Poland.

Kilde: Pressemelding

"Polarbris"
Polarbris 01.jpg

Polarbris 02.jpg

Polarbris 03.jpg

Polarbris 04.jpg
Alle Illustrasjoner: Karstensen Skibsværft
 
#473 – ”POLARBRIS”

31 August 2021 blev der indgået kontrakt mellem Polarbris AS og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af et nyt 43,50 m Snurrevodsfartøj.

Det færdige skib blev overtaget af Rederiet 21 Marts 2024 efter en del forsinkelse, som følge af Ukraine-krigen og ikke mindst forsinkelser fra leverandører.

Rederiet Polarbris AS ejes og drives Reder Kjell-Gunnar Hoddevik og partnere Johnny Årvik og Jan-Ove Langeland.

Polarbris AS hører under Atlantic Seafish AS, som er vel-etableret i den norske fiskerinæring, og driver for nuværende den ganske nye ”Atlantic”, Norges første kombinerede linebåd og snurrevodsfartøj. Rederiet har dobbelt kvotesæt, og det er derfor nødvendigt med yderligere et fartøj.

Rederiet Atlantic blev stiftet i 1997 af Kjell-Gunnar Hoddevik og Johnny Årvik, og har base i Ålesund. Rederiet startede med at drifte en ældre linebåd, ”Fernando”. Første ”Polarbris” blev købt i 2000. Efterfølgende har rederiet haft 6 forskellige fartøjer, og tog seneste levering af første nybygning i 2020, nemlig ”Atlantic” leveret fra Tyrkiet.

Det nye fartøjet er et topmoderne kombifartøj, indrettet for fiskeri efter såvel konsumfisk som rejer og snekrabber, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustningen. Projektet i sin helhed er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem Rederi og Værft.

Skroget er bygget med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk. Skrog med bak- og bådedæk, skanseklædning og galger er bygget i stål. Styrehus og signalmast udført i aluminium. Skroget er på rundspant med spejl agter, moderat udfaldende bov og bulb. Agterskibet udføres med knæklinie/bulbstævn og tværhæk.

Under hoveddækket er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak, rum for nedsænkbar thruster/azimuth, brændolie højtanke, lastsektion (fryselast) med dobbeltbundstanke under, tanksektion med tanke for levende fisk, maskinrum med vingetanke og hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, samt agterpeak med brændolie-, smøreolie- og hydraulikolietanke.

På hoveddæk er fartøjet delt i følgende vandtætte rum: Forepeak/storesrum, emballagerum, frysemaskinrum BB, og stort fabriksdæk. Mod agter/BB er der indretningssektion og helt agter modtagerbinge, med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang til maskinrum BB. Helt agter værksted SB og batterirum BB.

Indretning på hoveddæk er indrettet med 5 2-mands lukafer, toilet/bad, omklædningsrum med vaskeri samt gang og trappe.

På shelterdæk er indrettet storesrum under bak og indretningssektion. Agten for overbygning snurrevodswincher og stort trawldæk med 4 nettromler, trawlgalge med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang BB. Helt agter takkelluge.

Indretning på shelterdæk er med messe med dagrum og TV-lounge, kabys, proviant rum, 3 2-mands lukaf alle med eget toilet/bad samt hospital, vaskeri og gang og trapper.

På bådedæk/bakdæk er indrettet overbygning med 3 stk trawlwincher agetenfor. Overbygning indeholder indretning med 4 1-mands lukafer med eget bad/toilet samt elektronikrum.

På dækshus / brodæk er styrehus med 360° sigt og høje vinduer i agterkant.

Alt som vist på generalarrangement.

Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:

Der er monteret 1 stk kraftudtag (PTO) på hovedgearet, dette er beregnet for primær drift af skibets strømforsyning via akselgeneratoren (900 kW).

For yderligere strømforsyning er fartøjet forsynet med 1 stk diesel-generatoranlæg på 600 kWe.

I tillæg er skibet forsynes med batteri-pakke på 600 kWh, med batterier af type Corvus Orca. Batteripakken er leveret og monteret af KS Elektro.

Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af generatoranlæg samt styring af batteripakken.

Ovenstående sikrer en brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift, med optimalt udbytte af hovedmotoren, samtidig med at der opnås en stor driftsikkerhed.

HOVEDDIMENSIONER
Længde overalt ……....................................43,50 m
Længde mellem PP ……………....................40,30 m
Bredde moulded .............................................11,50 m
Dybde shelterdæk ................................….......6,60 m
Dybde hoveddæk ...............................….........4,10 m
Scantling dybgang …………….……………5,00 m

KAPACITETER:
Brændolie ........................................…............260 m³
Ferskvand .......................................…….........35 m³
Smøreolie ……..………………..………..…….4 m³
Fryselast ….…………...……………….…....470 m³
Tonnage ...................………...............……...878 GT

Design: Karstensens Skibsværft A/S

Prøvetursfart/gennemsnit:
12,5 knob @ 1326 kW.

Klasse: DNV +1A Ice-C E0 TMON.

DÆKSMASKINERI:
Elektriske wincher, alle leveret af Evotec:
3 x Trawl wincher 22,0 t
2 x Fly shooter/snurrevodwincher 24,0 t
4 x Nettromler 2 x 15,5 t
1 x Tømmewinch 5,0 t
1 x Ankerwinch

Dækskraner:
1 x Fordækskran, TMP 1300 XL.
1 x losse-/galgekran, SeaQuest PKB 4t@11m.
Hydraulik drivstationer / power packs:
2 x 20 kW el-hydraulisk pumpeaggregat.
Trawlblokke Brdr Markussen, BlueLine

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: Yanmar 6EY22AW, 1370 kW @ 900 rpm.
Propelleranlæg: Brunvoll Volda CP68, d3900 mm.
Reduktionsgear: Brunvoll Volda CPACG68/600, 900/105 rpm.
Hjælpemotorer: Nogva Scania DI16, 600 kWe @ 1500/1800 rpm.
Akselgenerator: Cummins HCM 634 k2, 890 kWe.
Styremaskine: 1 x Kongsberg Tenfjord SR622.
Ror 1 x KSP-design med flap.
Sidepropeller (agter): 1 x Brunvoll FU37, 190 kW / 260 HK.
Azimuth: 1 x Brunvoll AR63, nedsænkbar thruster, 500 kW / 680 HK.
Batteripakke: 1 x Curvus Orca E1550V1-AR, 600 kWh.
BrO separator/filter: GreenOil Standard.
BrO transferpumper: 2 x Bombas Azcue.
BrO fjernpejling: KS Elektro.

PUMPER:
Hovedmotor køling: Desmi.
Brand-, spule- og lænsepumper: Desmi.
Hydraulik-, AC og øvrige kølevandspumper: Desmi.
Bokskølere: Blokland (hovedmotor)
Kelvion (hydraulik)
(alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kølede).
Dykpumper: Flygt.
FV hydroforanlæg: 2 x Desmi.
FV / RO anlæg: 1 x ENWA 6 cum/24H.
1 x ENWA, 20 cum / 24H.
Toilet/sewage pumper: 2 x Hidrostal.
VV beholder: 1 x OSO Marine 17RAE200

FRYSERI / FISKEBEHANDLING:
Frysemaskineri: Teknotherm, 40t/24H
Pladefysere: 4 x DSI V3 32/100B
RSW-anlæg (Teknotherm)
Cirkulationspumper 2 x 180 cum/h
Kondensatorpumper 30 cum/h
Pumper af type Desmi.
Vacuum-system: C-Flow:
2 x 87 kW kompressor aggregater.
1 x 4200 l tank.
Fabriksudrustning: SteelTech.
Hovedkapp/renser: Baarder 162 hhv 166.
Rensemaskiner: Jutland Mrk 5 / KM Fish Machinery.
Sortering/vægt: Maralec.
Snekrabbefabrik: Carsøe.
Vacuumanlæg C-Flow

REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING:
MOB-båd: Viking Norsafe Matrix 450.
MOB-båds davit: MDM DAF-160.
Redningsflåder: 2 x Viking, 20 pers.
Brandmeldeanlæg: Consilium.
Central brandslukning: Viking / Aerosol.

INDRETNING MM:
Styrehus indretning: Karstensens Skibsværft
Styrehus-stole: 2 x NorSap 1600 Comfort.
Indretning: Maritime Montering.
Møbler i indretning: Maritime Montering / Ekornes.
Skodder: BIP.
Indretningsdøre: Momec door.
Ventilationsanlæg: LF Ventilation.
A/C anlæg: LF Ventilation.
Vinduer: Bohamet.
Frontvinduer: 19+6 mm lamineret glas.
Malingsleverandør: Sigma PPG.

ELEKTRISK:
Komplet installation: KS Elektro.
Alarm-/overvågning: Marine Control Services.
Navigationslys: Den Haan.
Søgeprojektør: Luminell/Glamox.
Tank niveau alarmer: Mobrey.
Hovedtavle: Scantechnic.
PMS system: DEIF PPU.

ELEKTRONIK:
Elektronisk udrustning (navigation, fiskesøgning, kommunikation) leveret af Florvaag og installeret af KS Elektro. Hovedkomponenter:
Skærmvælger system: Florvaag FMCS.
Ekkolod: 1 x Simrad SN90, multibeam.
1 x Simrad ES80.
1 x Furuno FSS3 BB.
Strømlog: 1 x Furuno CI68.
Radar, X-band: 1 x Furuno 2318 BB.
Radar, S-band: 1 x Furuno 2338 BB.
GPS-gyro: 1 x Furuno SC70.
GPS: 1 x Furuno GP-170.
AIS: 1 x Furuno FA-170.
Navtex: 1 z Sailor 6391/6004
Autopilot: 2 x Simrad AP70 MkII.
Ecdis: 2 x Tecdis T-2138A.
Plotter : 1 x MaxSea Time Zero.
1 x Olex 3D.
SSB: Sailor 6310.
VHF udrustning: 2 x Sailor 7222 DSC.
Sat kommunikation: StarLink.
Satellit tlf Iridium LT-3100.
TV/underholdning: KS Elektro.
Sat-TV system: Intelian.
- alt udstyr som blackbox, og fremvist på:
Styrehus monitorer: 8 x 43” Hatteland X-series, widescreen monitorer.
15 x 27” Hatteland X-series, widescreen monitorer.
 
Back
Top