Nye hurtigbåter for 200 millioner
- I 2019 vil to flunkende nye nordlandsekspress-båter (Nexer) gå langs kysten av Nordland. 30% mindre utslipp, fortsatt fraktekapasitet og wifi blir en del av båtpakka.
Det forteller fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp). I dag signerte Nordland fylkeskommune kontrakt med verftet Brødrene Aa AS om bygging av to nye Nordlandsekspress-båter.
Verd 200 millioner
Nexen trafikkerer regionrutene Bodø – Sandnessjøen – Bodø og Bodø – Svolvær – Bodø.
- Båtene vil samlet koste omlag 200 millioner kroner. Vi kjøper og eier båtene selv, mens driften skal ut på anbud, forteller samferdselsråden.
Båtene skal bygges og ferdigstilles ved Brødrene Aa sitt verft i Hyen i Sogn og Fjordane. Byggingen starter i april 2018 og levering er tidlig desember 2018 og slutten av februar 2019.
Grønt båtskifte
- Klimaendringene er den største utfordringen vi står overfor, og vi er den første generasjonen som ser og erfarer virkningene av klimaendringene. Det er nettopp derfor vi bruker innkjøpsmakten vår til å fronte grønn utvikling, understreker Eggesvik.
De nye båtene vil bruke ca. 30% mindre drivstoff enn de som går langs Nordlandkysten i dag. Mye av miljøgevinsten oppnås ved utforming av skrog, vekt på fartøy (fiberkarbon), hastighet og anløpsstruktur.
- Vi har stilt krav om det nyeste innen teknologi, med lavest mulig utslipp og forbruk for denne type hurtigbåtrute. Motorene er tilpasset bruk av biodiesel/syntetisk diesel i tillegg til marine diesel hvis det blir aktuelt, sier Eggesvik.
God komfort
- Vi stiller høye krav til universiell utforming, jeg kan nevne innvendig heis for blant annet rullestol, forteller Eggesvik.
Alle passasjerseter skal ha regulerbar rygg med høykvalitet, være polstret og ha skinntrekk.I tillegg vil det bli ladepunkter, wifi med god kapasitet og kiosk.
- Vi er opptatt av at komforten om bord skal bli veldig god og gi en behagelig reise langs den vakre kysten vår, avslutter Eggesvik.
Fakta om hurtigbåtene:
• 42 m lang
• Bygges i fiberkarbon
• 32 knop (servicefart)
• 220 passasjerer
• Innvendig heis for blant annet rullestol
• Godsførende plass til 16 europaller
• 30% mindre drivstoff forbruk enn dagens båter
• Tilpasset bruk av biodiesel/syntetisk diesel i tillegg til marine diesel
• Tilpasset forskjellige kaihøyder
Kilde:
Nordland Fylkeskommune
Daglig leder i Brødrene Aa, Tor Øyvin Aa og samferdselsråd Svein Eggesvik