Hurtigruten Group gjør midlertidige flåtejusteringer

Refvik

Administrator
Staff member

Hurtigruten Group gjør midlertidige flåtejusteringer

MS Maud returnerer midlertidig til Hurtigruten som en del av kystruten samtidig som HX vurderer flåteplanen i kjølvannet av sin mest suksessrike Antarktis-sesong noensinne.

Som verdensledende innen ekspedisjons- og opplevelsesreiser opererer Hurtigruten Group en flåte på til sammen 16 skip. Gruppen tilbyr ikoniske gjesteopplevelser over hele verden og forvalter samtidig driften til gruppens selskaper, merkevarer og flåter løpende, i tråd med endringer i forbrukeratferd og operasjonelle forhold.

Hurtigruten gjennomgår en av Europas største miljøoppgraderingene av flåten og vil i 2025 ha sitt fjerde hybridskip i drift. MS Maud, tidligere MS Midnatsol, har også tidligere operert i kystruten på norskekysten, men ble i 2021 overført til HX-flåten for å styrke selskapets globale posisjon som bransjeledende innen ekspedisjonscruise. Hun vil returnere til HX i 2026.

- Omdisponeringer i flåten gjør oss i stand til å optimalisere Gruppens operasjoner på tvers av merkevarer og markeder. For å opprettholde kapasiteten vår i kystruten mens vi samtidig gjennomfører den mest omfattende miljøoppgraderingen noensinne i cruiseindustrien, vil MS Maud midlertidig inngå i Hurtigruten-flåten som del av tilbudet i kystruten før hun går tilbake til HX i 2026, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.

HX er internasjonalt anerkjent som en ledende aktør innen ekspedisjonscruise verden over. Med nesten 130 års erfaring som pionerer i polare områder, har selskapet opparbeidet en ekspertise som nyter stor respekt. Den pågående Antarktis-sesongen ligger an å bli en av de mest vellykkede noensinne. Med utgangspunkt i sin ledende posisjon på Galápagos-øyene, utforsker HX mulighetene for videre vekst også i varmere farvann.

I 2023/24-sesongen inkluderte HX Vest-Afrika i sin produktportefølje. På grunn av økende ustabilitet i regionen har imidlertid HX av hensyn til gjestenes og mannskapenes sikkerhet valgt å pause disse ekspedisjonscruisene.
 
Har vel ikke gapa over for mye, hvis Maud skal tilbake i vanlig hurtigrutedrift, må ett skip ut, det blir vel eldste skip Vesterålen!
 
Har vel ikke gapa over for mye, hvis Maud skal tilbake i vanlig hurtigrutedrift, må ett skip ut, det blir vel eldste skip Vesterålen!
Forstår det slik at Kystruteskipene skal inn til miljøoppgradering en etter en, om det ikkje allerede har sjedd.
 
Har vel ikke gapa over for mye, hvis Maud skal tilbake i vanlig hurtigrutedrift, må ett skip ut, det blir vel eldste skip Vesterålen!
Eller "Nordlys" siden den ikke oppfyller samme miljøkrav som resten av flåten?
 
Eller "Nordlys" siden den ikke samme miljøkrav som resten av flåten?
Nordlys skal motorbytte i september, da skal Trollfjord vikariere til november, Nordlys er tilbake i februar og da er det tomme felt der Nordlys skal stå, jeg har bare sett seilingslista og mer vet jeg ikke. Nordlys skal i sommer fra 1.juni gå inn i Hjørundfjorden og de øvrige skip går til Geiranger, det er dette som er merket på seilingslisten som varer til 1.mars 2025
 
Nordlys skal motorbytte i september, da skal Trollfjord vikariere til november, Nordlys er tilbake i februar og da er det tomme felt der Nordlys skal stå, jeg har bare sett seilingslista og mer vet jeg ikke. Nordlys skal i sommer fra 1.juni gå inn i Hjørundfjorden og de øvrige skip går til Geiranger, det er dette som er merket på seilingslisten som varer til 1.mars 2025

"Trollfjord" vil gå til og med 28. november, da overtar "Vesterålen" denne plassen, og vil gå frem til "Nordlys" er ferdig med ombyggingen. Ho er planlagt tilbake i rute 24. februar 2025. Da overtar "Maud" seilingene til "Vesterålen" og vil gå frem til 1.desember 2025.

Noen som vet hva "Vesterålen" skal i perioden 24.februar - 1.desember?
 
En tanke slo meg om Vesterålen avløser Nordstjernen i 2025 da Nordstjernen er ferdig pga nye krav og regler, men HX har mange skip som kan fylle denne plassen, alt er bare gjetting!
 
Back
Top