Bygger stille og ren el-dreven turistbåt
Med den elektriske katamaranen «Brim» vil selskapet Green Wave Holding AS i Tromsø sette standarden for fremtidige turistbåter verden over.
Bak selskapet står Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo, begge med erfaring fra turistnæringen. Båten er allerede under bygging hos Maritime Partner i Ålesund, og er planlagt å stå ferdig i løpet av sommeren 2019.
- Vi har gått våre egne veier hva gjelder design og teknologi. Vi mener at dette er den mest fleksible elektriske turistbåten som eksisterer, blant annet fordi vi kan benytte oss av eksisterende lade-infrastruktur i de fleste norske havner, forteller Larsen-Hakkebo til Skipsrevyen.
Overbygget på båten er designet av Einar Hareide, mens Halfdan Endresen i Wave Propulsion har designet skroget. I tillegg står Servogear for leveranse av drivlinjen.
- Filosofien vår er at om man skal bygge en elektrisk katamaran, må man gå gjennom hver eneste komponent og gjøre alt så lett som mulig. Der mener vi at vi er kommet ganske langt, sier Larsen-Hakkebo.
Vil vokse
«Brim» som skal bli 24 meter lang, 11 meter bred, ni meter høy og ta 140 passasjerer, skal være ferdig 30. juli neste år.
Den vil koste 46 millioner, og størsteparten skal være laget av aluminium
Cruisefarten vil være 8-12 knop, men kunne ha en toppfart tett oppunder 20 knop.
- Vi skal drive båten i turisme og sightseeing-virksomhet i Lofoten om sommeren, og Tromsø om vinteren. Holder hvalen seg i området kan det også bli aktuelt med hvalsafari.
Les meir på sidene til Skipsrevyen
Alusafe Cat 24 "Brim"
Illustrasjon: Maritime Partner
Med den elektriske katamaranen «Brim» vil selskapet Green Wave Holding AS i Tromsø sette standarden for fremtidige turistbåter verden over.
Bak selskapet står Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo, begge med erfaring fra turistnæringen. Båten er allerede under bygging hos Maritime Partner i Ålesund, og er planlagt å stå ferdig i løpet av sommeren 2019.
- Vi har gått våre egne veier hva gjelder design og teknologi. Vi mener at dette er den mest fleksible elektriske turistbåten som eksisterer, blant annet fordi vi kan benytte oss av eksisterende lade-infrastruktur i de fleste norske havner, forteller Larsen-Hakkebo til Skipsrevyen.
Overbygget på båten er designet av Einar Hareide, mens Halfdan Endresen i Wave Propulsion har designet skroget. I tillegg står Servogear for leveranse av drivlinjen.
- Filosofien vår er at om man skal bygge en elektrisk katamaran, må man gå gjennom hver eneste komponent og gjøre alt så lett som mulig. Der mener vi at vi er kommet ganske langt, sier Larsen-Hakkebo.
Vil vokse
«Brim» som skal bli 24 meter lang, 11 meter bred, ni meter høy og ta 140 passasjerer, skal være ferdig 30. juli neste år.
Den vil koste 46 millioner, og størsteparten skal være laget av aluminium
Cruisefarten vil være 8-12 knop, men kunne ha en toppfart tett oppunder 20 knop.
- Vi skal drive båten i turisme og sightseeing-virksomhet i Lofoten om sommeren, og Tromsø om vinteren. Holder hvalen seg i området kan det også bli aktuelt med hvalsafari.
Les meir på sidene til Skipsrevyen
Alusafe Cat 24 "Brim"
Illustrasjon: Maritime Partner