Gotlandsbolaget, MoU ved Austal, Austal 130 "Gotland Horizon X"

Gotland Hydrocat
RG_hydrocat_still04_sRGB-1.jpg


Illustrasjon: via rederiet
 

Gotlandsbolaget går vidare med snabbgående katamaran – redo för trafik 2027

Gotlandsbolaget har tidigare presenterat konceptfartyget Horizon X, en snabbgående katamaran med syfte att komplettera Gotlandstrafiken. Nu går bolaget vidare och har tecknat ett Memorandum of Understanding (MOU) med det australienska skeppsbyggnadsvarvet Austal.

Under 2023 tecknade Gotlandsbolaget och det australiensiska skeppsbyggnadsvarvet Austal en första avsiktsförklaring i det gemensamma arbetet för att utveckla en ny katamaran till Gotlandsbolaget. Nu tar bolagen nästa steg i samarbetet genom ett MOU, med målet att kunna teckna avtal om byggnation. Om ett nybyggnadskontrakt ingås kan den snabbgående katamaranen levereras under 2027.

”Tack vare den utveckling vårt team på Gotland Tech Development gjort tillsammans med Austal kan vi nu skapa förutsättningar för nästa steg i att komplettera vår befintliga flotta av större passagerar- och fraktfartyg med en snabbgående katamaran”, säger Håkan Johansson, VD för Gotlandsbolaget.

Gotlandsbolagets dotterbolag Destination Gotland ansvarar för den upphandlade Gotlandstrafiken, där det nu pågår upphandling av nästkommande koncessionsperiod 2027-2035.

Håkan Johansson fortsätter ”Vi arbetar för fullt med att ta fram ett attraktivt och vinnande anbud för att få fortsatt förtroende att driva den upphandlade trafiken mellan Gotland och fastlandet. Vi är övertygade om att en snabbgående katamaran kommer komplettera trafiken på ett mycket positivt sätt. Främst satsar vi så klart på att vinna avtalet, men om vi inte skulle göra det, så kan en katamaran fortfarande ha en relevant roll för både oss och Gotlandstrafiken. Att trafikera Gotland och fastlandet ligger i vårt DNA och vi planerar att fortsätta med det.”

Sedan i våras har man bland annat arbetat med att minimera energibehovet genom energisnåla skrov, samt optimera vikt, drift och flöden. Att använda gasturbiner i ”combined cycle” i drivlinan är också en utveckling som har stor betydelse. Det är teknik som är beprövad på land som nu ska sjösättas.

”Arbetet med designen av Gotlandsbolagets nya katamaran har varit intensivt, och vi har vidareutvecklat vår vision tillsammans med potentiella leverantörer. I detta arbete har vi nu jobbat med att optimera fartyget för att nå bästa balans mellan effekt, lastkapacitet och fart. Vi har fått göra några smärre justeringar, men i stort håller våra planer, vilket är ett styrkebesked. Det finns alltid en risk när man ligger i framkant av utvecklingen”, säger Christer Bruzelius, Gotland Tech Development.

Den nya katamaranen kommer att ta 1450 passagerare och ha förutsättningar att trafikera Gotland och fastlandet under de delar av året då extra kapacitet behövs för att fylla Gotlands och besökares behov.

”Destination Gotland levererar redan betydligt mer kapacitet än avtalet med Trafikverket kräver. En snabbgående katamaran kan bli en attraktiv produkt som kompletterar trafiken när det är flest som vill åka. Målet är givetvis att vinna avtalet med Trafikverket, men i det fall vi inte skulle göra det, kan en katamaran köra konkurrerande trafik under delar av året”, säger Marcus Risberg, VD för Destination Gotland.

Arbetet med en katamaran är en viktig pusselbit för att nå målet klimatneutrala överfarter mellan Gotland och fastlandet senast 2045.

Kilde: Gotlandsbolagets
 
A few very interesting points around this new Catamaran:

All people are expecting that NordicFerryInfrastructure-Molslinjen-group will give an offer for to operate the both ferry-routes to Gotland.
If Gotlandsbolaget will win the tender-process - then they want to use this new Catamaran only in summer, but if they will loose the routes they want compete independently parallel to the winning ferry-company year-around with this Catamaran !
Furthermore 2 young big fast Short-Sea-RoPax ferries from 2018/2019 will be then without any route. And also the long-term future from the older similar ferries VISBORG and DROTTEN from 2001 is unclear (1 ferry actually short-term chartered to Balearia) then.

The Pax-capacity of this new HYDROCAT is only 1450. If the car-capacity is 400-450 as on all other big Catamarans from the last years then 1450 Pax will be too small in summer ! Then there are so many family cars with 4 or 5 people onboard plus always some minibuses with 7, 8 or 9 people and many foot-passenger want also save time and be onboard of the fastest ferry. So for me totally unclear why they not plan this Catamaran with ca. 1600 - 2000 Pax max.-capacity as all similar Catamarans.
 
Here now the tender-process is over for the Gotland-routes.
NFI Molslinjen group has pulled back and not given an offer.
The costs for the 3 new-buildings (2 big Catamarans and 1 RoPax mainly for dangerous goods) shall be too high compared with the expected profit... .
So both routes stay operated from 2027 + ca. 10 years longer by Destination Gotland / Gotlandsbolaget.
Let´s hope that they then really will order this new Hydrocat... .
 
Back
Top