Ferge og Fergesamband

Problemet på Levang er den korte fenderveggen når det gjelder MF Vardehorn, hun har rett og slett ikke mulighet til å fortøye å stoppe motorene om natten, noe vi så i påska, samtidig så blir det kutt i avganger om formiddagen/ kvelden pga mannskapsmangel. Når det gjelder Nesnaøyene, har NFK og Torghatten Nord sagt at Bjarkøy skal bort, MF Rødøy blir gående der inntil videre, Melfjord fortsetter på Jektvik- Kilboghamn.
 
MF Vågan har vel litt av det samme problemet på Nordnesøy og der er det løst, så da må det vel kunne løses i Levang også
Når Fylkeskommunen og Torghatten sier at MF Bjarkøy skal fases ut og den i dag går på Nesna - Levang hva er det da som skal settes inn der istedet for Henne?
MF Rødøy er vel heller ikke helt egnet på Nesnaøyene heller ihvertfall på dager med vind og straum
Med MF Trondenes ute på grunn av Havari/ Muggsopp så er vel ikke den så aktuell uten stor oppgradering
og MF Røsund er vel ikke egnet til stort annet en til nød reserveferge
 
MF Vågan har vel litt av det samme problemet på Nordnesøy og der er det løst, så da må det vel kunne løses i Levang også
Når Fylkeskommunen og Torghatten sier at MF Bjarkøy skal fases ut og den i dag går på Nesna - Levang hva er det da som skal settes inn der istedet for Henne?
MF Rødøy er vel heller ikke helt egnet på Nesnaøyene heller ihvertfall på dager med vind og straum
Med MF Trondenes ute på grunn av Havari/ Muggsopp så er vel ikke den så aktuell uten stor oppgradering
og MF Røsund er vel ikke egnet til stort annet en til nød reserveferge
Fylket krever vel berre det som er festet i kontrakten. 50 pbe på begge samband, reserve på 35 og fasiliteter ombord tilsvarande kravet om universell utforming. Og alle ferjer skal kunne trafikkere i henhold til ruteplan i all slags vœr.

Det er opp til Torghatten i å finne løysning på situasjonen. Alle kostnader forbundet med å tilrettelegge for Vardehorn på Levang bør dekkes av Torghatten og innstillte rutetures sanksjoneres. Muggsoppsanering av Trondenes sine fasiliteter burde ha blitt gjort i eit par veker. (Rive ut all treverk og isolasjon invendig, overflatebehandling av stålet og så sett in ny innredning.

Løysningen for Nesna er nok Malangen, hun blir ledig snart og kan sikkert overta til Nesnaøyane, mens Rødøy kan, inntil sommersesongen på Jektvik-Kilborghavn starter, gå til Levang. Grunnet overkapasiteten til Melfjord, kan det jo forhandles med fylket, om å la avvikande ferje gå i suppleringa på Jektvik-Kilborghavn, fram til Trondenes er klar til å ta over til Nesnaøyane.
 
Fylket krever vel berre det som er festet i kontrakten. 50 pbe på begge samband, reserve på 35 og fasiliteter ombord tilsvarande kravet om universell utforming. Og alle ferjer skal kunne trafikkere i henhold til ruteplan i all slags vœr.

Det er opp til Torghatten i å finne løysning på situasjonen. Alle kostnader forbundet med å tilrettelegge for Vardehorn på Levang bør dekkes av Torghatten og innstillte rutetures sanksjoneres. Muggsoppsanering av Trondenes sine fasiliteter burde ha blitt gjort i eit par veker. (Rive ut all treverk og isolasjon invendig, overflatebehandling av stålet og så sett in ny innredning.

Løysningen for Nesna er nok Malangen, hun blir ledig snart og kan sikkert overta til Nesnaøyane, mens Rødøy kan, inntil sommersesongen på Jektvik-Kilborghavn starter, gå til Levang. Grunnet overkapasiteten til Melfjord, kan det jo forhandles med fylket, om å la avvikande ferje gå i suppleringa på Jektvik-Kilborghavn, fram til Trondenes er klar til å ta over til Nesnaøyane.
Malangen skal i nytt anbud på Melbu- Fiskebøl
 
Ny anbudsperiode starter ikke før 1.1.24 så for å avhjelpe en situasjon kan "Malangen" gå Nesna - Levang.
Åja, trodde det begynte snart.
Uansett, fylket har bekreftet at Rødøy blir gående på Nesnaøyene inntil videre, og Røsund blir reserveferge, muligens alternativ Nesna- Levang? Bare en tanke sistnevnte
 
La MF Rødøy gå fast på Nesnaøyene, MF Melfjord på Jektvik-Kilboghamn. Alternativt så kan MF Hamarøy gå på Jektvik-Kilboghamn og MF Melfjord forflyttes til Lødingen og gå på C-rura/reserve på Bognes-Lødingen.
Sånn, enkelt å greit?
 
Busy day in the tiny port of St Georges, Grenada, where bulkcarrier NORDIC SKAGEN came alongside with assistance of 1998 build Damen tug LEADERSHIP and tug LADY DEBBIE. The ferry DOLLY C from Cariacou is awaiting the completion of the berthing operation before being able to go to her slot. Photo: Robert de Vlaming ©
1682631395919.png
Dolly C is the former MF Salangen: https://www.shipspotting.com/photos/2783972
 
Det har vore mange oppslag om problem med ferjekaier. Sunnmørsposten har ein ny variant frå Store Kalvøy ved Ålesund:

"I forbindelse med skifte av kjørebrua i fjor sommer skal velforeninga ha fått beskjed om at problemet som har vært i flere år med at kjørebrua synker ned i sjøen på grunn av lekkasje i hydraulikksystemet, og ergo påfører kjørebrua betydelige korrosjonsskader, skulle bli løst i forbindelse med arbeidet da".

Problemet vart visst ikkje løyst då, og det kan vere interessant å sjå kor lenge ferjebrua varer.
 
Det har vore mange oppslag om problem med ferjekaier. Sunnmørsposten har ein ny variant frå Store Kalvøy ved Ålesund:

"I forbindelse med skifte av kjørebrua i fjor sommer skal velforeninga ha fått beskjed om at problemet som har vært i flere år med at kjørebrua synker ned i sjøen på grunn av lekkasje i hydraulikksystemet, og ergo påfører kjørebrua betydelige korrosjonsskader, skulle bli løst i forbindelse med arbeidet da".

Problemet vart visst ikkje løyst då, og det kan vere interessant å sjå kor lenge ferjebrua varer.
Korsen er løysningen på andre ferjekaier, som kun brukes 2 til 3 gonger i uken?
 
Korsen er løysningen på andre ferjekaier, som kun brukes 2 til 3 gonger i uken?
Ikke vet jeg, men jeg har en sensor i båten min som starter lensepumpen når den kommer under vann. Kanskje de kunne hatt en tilsvarende sensor som starter hydraulikken.
 
Hører at de sliter med å ta unna trafikken på Hofles-Lund med Lysingen. Skulle visstnok ha stått igjen 28 biler på avgangen 0830 i går. Men de bruker heller ikke hengedekket på Lysingen sies det.

Noe av grunnen kan også være at E6 på Snåsa er stengt, og at mye av trafikken som skal til kysten velger å kjøre via Namsos og Hofles-Lund i stedet.
 
Hører at de sliter med å ta unna trafikken på Hofles-Lund med Lysingen. Skulle visstnok ha stått igjen 28 biler på avgangen 0830 i går. Men de bruker heller ikke hengedekket på Lysingen sies det.

Noe av grunnen kan også være at E6 på Snåsa er stengt, og at mye av trafikken som skal til kysten velger å kjøre via Namsos og Hofles-Lund i stedet.
Er det ikkje krav om å bruke full kapasitet i anbudene til AtB?
 
Jo vil jo tro det, så vet ikke helt hvorfor ikke.

Men vet ikke så mye om bruken av hengedekk. Er det en krevende prosess å få gjort det klart til bruk?
Egentlig skulle det ikkje være noko stort å få det klargjort til bruk. Er nok heller det at det helst skal være 3 mann på dekk når hengedekket brukes, for å dirigere bilene.
 
Back
Top