Havyard designer nok et vindmølleskip til ESVAGT
Havyard Group befester med dette sin posisjon innen offshore havvind. Havyard leverte et av verdens første spesialbygde skip til offshore vindmølleparker og dette blir det femte vindmølleskipet til en av pionerene innen offshore havvind, ESVAGT.
Dette er en design og utstyrskontrakt for bygging på eksternt verft i Europa og salgsdirektør Gisle Vinjevoll Thrane gleder seg over kontrakten som betyr arbeid både for Havyard Design & Solutions og flere underleverandører i regionen. Verdien på kontrakten er i overkant NOK 70 millioner. Utstyrspakken inkluderer DE fremdriftssystem fra Norwegian Electric Systems AS der Havyard eier i overkant av 50%, samt Havyard IAS og Havyard Concept Bridge™.
-Vi har utviklet et skip som har innfridd kravene både fra rederiet og de som skal bruke båten. Vi har balansert det tekniske med det kommersielle og slik kunne vi vinne en kontrakt i et marked med hard konkurranse.
Skipet skal leveres til ESVAGT august 2019 og skal gå inn i en kontrakt med det danske vindkraftselskapet MHI Vestas og betjene feltet OWF Deutsche Bucht, sier salgsdirektør i Havyard Design & Solutions, Gisle Vinjevoll Thrane.
Havyard innfrir
Det er ventet 1000 milliarder kroner i investeringer innen havvind bare i Europa. I tillegg kommer det stadig flere havvindparker i resten av verden. Og parkene ligger lenger fra kysten enn før. Dermed trengs spesialiserte serviceskip.
- Med denne kontrakten viser vi nok en gang at vi forstår behovene innen dette markedet og leverer skip med de beste løsningene for offshore vindmølleparker.
Design Manager Arve Helsem Leine sier at utgangspunktet for utviklingen av Havyard 831 SOV var å designe et kompakt, effektivt og lønnsomt skip for mindre parker.
- Når vi nå kan skrive kontrakt nummer to på dette designet, så viser det at vi har lykkes i å skape et design som innfrir forventningene.
Innovasjon
Havyard 831 SOV er utviklet i tett samarbeid mellom Havyard Design & Solutions, reder og operatør for å finne de gode løsningene, og er i tillegg et resultat av Havyard sitt langvarige arbeid med skrogform og forbedrede sjøegenskaper.
- Vi har hatt tydelige mål på hva vi vil oppnå, hatt strenge krav og lagt mye ressurser i å finne det beste samspillet mellom variablene som gir best ytelse og de beste sjøegenskapene for akkurat dette skipet og bruken av det, sier forsknings- og utviklingssjef i Havyard, Kristian Steinsvik.
Fantastisk samarbeid
Dette blir det syvende Havyard-skipet for ESVAGT. De andre kontraktene gjelder fire vindmølleskip, ett oljeservice skip og et skip for mannskapsbytte.
- Gjennom det tette samarbeidet med Havyard vet vi at vi får skip som gir våre kunder sikre, innovative og effektive tjenester, sier Operasjonsdirektør i ESVAGT, Kristian Ole Jakobsen.
Gisle Vinjevoll Thrane i Havyard er glad for det gode samarbeidet og resultatene det gir.
- Samarbeidet har vært langvarig og langsiktig. Vi vet hva ESVAGT forventer og de vet at vi leverer. Vi kjenner hverandre og har tillit til hverandre. Da kan vi også utfordre hverandre og utvikle unike skip som Havyard 831 SOV.
Arbeidet med design og utstyrspakke blir satt i gang umiddelbart og skipet skal leveres august 2019.
Havyard 831 SOV
I utviklingen av dette designet er det lagt vekt på å utvikle en effektiv plattform for å betjene offshore vindmølleparker. Skipet har stor og komfortabel innredning med kapasitet til å huse vindmølle servicepersonell, i tillegg til mannskapet på skipet. Det er videre arrangert for god lagringskapasitet for utstyr og verktøy under dekk og for containere på dekk.
Skipet er utrustet med ESVAGT sine unike STB (Safe Transfer Boat) båter som sjøsettes for å frakte servicepersonellet til vindmøllene i tillegg til en integrert, hiv-kompensert gangvei.
Skroget er utformet for lavt drivstofforbruk og har egenskaper i sjø som sikrer best mulig komfort og sikkerhet for mannskap og servicepersonell om bord.
Utgangspunktet for utviklingen av Havyard 831 SOV var å designe et kompakt, effektivt og lønnsomt skip for mindre parker. Når vi nå kan skrive kontrakt nummer to på dette designet, så viser det at vi har lykkes i å skape et design som innfrir forventningene, sier Design Manager Arve Helsem Leine.
ILLUSTRASJON: BowVision
Havyard Group befester med dette sin posisjon innen offshore havvind. Havyard leverte et av verdens første spesialbygde skip til offshore vindmølleparker og dette blir det femte vindmølleskipet til en av pionerene innen offshore havvind, ESVAGT.
Dette er en design og utstyrskontrakt for bygging på eksternt verft i Europa og salgsdirektør Gisle Vinjevoll Thrane gleder seg over kontrakten som betyr arbeid både for Havyard Design & Solutions og flere underleverandører i regionen. Verdien på kontrakten er i overkant NOK 70 millioner. Utstyrspakken inkluderer DE fremdriftssystem fra Norwegian Electric Systems AS der Havyard eier i overkant av 50%, samt Havyard IAS og Havyard Concept Bridge™.
-Vi har utviklet et skip som har innfridd kravene både fra rederiet og de som skal bruke båten. Vi har balansert det tekniske med det kommersielle og slik kunne vi vinne en kontrakt i et marked med hard konkurranse.
Skipet skal leveres til ESVAGT august 2019 og skal gå inn i en kontrakt med det danske vindkraftselskapet MHI Vestas og betjene feltet OWF Deutsche Bucht, sier salgsdirektør i Havyard Design & Solutions, Gisle Vinjevoll Thrane.
Havyard innfrir
Det er ventet 1000 milliarder kroner i investeringer innen havvind bare i Europa. I tillegg kommer det stadig flere havvindparker i resten av verden. Og parkene ligger lenger fra kysten enn før. Dermed trengs spesialiserte serviceskip.
- Med denne kontrakten viser vi nok en gang at vi forstår behovene innen dette markedet og leverer skip med de beste løsningene for offshore vindmølleparker.
Design Manager Arve Helsem Leine sier at utgangspunktet for utviklingen av Havyard 831 SOV var å designe et kompakt, effektivt og lønnsomt skip for mindre parker.
- Når vi nå kan skrive kontrakt nummer to på dette designet, så viser det at vi har lykkes i å skape et design som innfrir forventningene.
Innovasjon
Havyard 831 SOV er utviklet i tett samarbeid mellom Havyard Design & Solutions, reder og operatør for å finne de gode løsningene, og er i tillegg et resultat av Havyard sitt langvarige arbeid med skrogform og forbedrede sjøegenskaper.
- Vi har hatt tydelige mål på hva vi vil oppnå, hatt strenge krav og lagt mye ressurser i å finne det beste samspillet mellom variablene som gir best ytelse og de beste sjøegenskapene for akkurat dette skipet og bruken av det, sier forsknings- og utviklingssjef i Havyard, Kristian Steinsvik.
Fantastisk samarbeid
Dette blir det syvende Havyard-skipet for ESVAGT. De andre kontraktene gjelder fire vindmølleskip, ett oljeservice skip og et skip for mannskapsbytte.
- Gjennom det tette samarbeidet med Havyard vet vi at vi får skip som gir våre kunder sikre, innovative og effektive tjenester, sier Operasjonsdirektør i ESVAGT, Kristian Ole Jakobsen.
Gisle Vinjevoll Thrane i Havyard er glad for det gode samarbeidet og resultatene det gir.
- Samarbeidet har vært langvarig og langsiktig. Vi vet hva ESVAGT forventer og de vet at vi leverer. Vi kjenner hverandre og har tillit til hverandre. Da kan vi også utfordre hverandre og utvikle unike skip som Havyard 831 SOV.
Arbeidet med design og utstyrspakke blir satt i gang umiddelbart og skipet skal leveres august 2019.
Havyard 831 SOV
I utviklingen av dette designet er det lagt vekt på å utvikle en effektiv plattform for å betjene offshore vindmølleparker. Skipet har stor og komfortabel innredning med kapasitet til å huse vindmølle servicepersonell, i tillegg til mannskapet på skipet. Det er videre arrangert for god lagringskapasitet for utstyr og verktøy under dekk og for containere på dekk.
Skipet er utrustet med ESVAGT sine unike STB (Safe Transfer Boat) båter som sjøsettes for å frakte servicepersonellet til vindmøllene i tillegg til en integrert, hiv-kompensert gangvei.
Skroget er utformet for lavt drivstofforbruk og har egenskaper i sjø som sikrer best mulig komfort og sikkerhet for mannskap og servicepersonell om bord.
Utgangspunktet for utviklingen av Havyard 831 SOV var å designe et kompakt, effektivt og lønnsomt skip for mindre parker. Når vi nå kan skrive kontrakt nummer to på dette designet, så viser det at vi har lykkes i å skape et design som innfrir forventningene, sier Design Manager Arve Helsem Leine.
ILLUSTRASJON: BowVision