Åge Remøy kjøper Vestland Offshore og overtar fire PSV'er

Refvik

Administrator
Staff member
#3
Åge Remøy overtar Vestland Offshore

OSV Management fra Herøy har overtatt aksjemajoriteten i Vestland Offshore.

Det melder Nett.no (betalingssak)

- Dette er en del av restruktureringa av Vestland Offshore, der vi ble invitert inn på eiersiden, sier Åge Remøy til nett.no.

Ifølge nettavisen har OSV Management overtatt 60 prosent av aksjene, og sikret seg kontrollen over fire PSV-fartøy.

Dette er den første investeringen Åge Remøy gjør etter at Aker/Solstad Offshore tok over Rem Offshore.

Remøy forsøkte å kjøpe 30 prosent av aksjene i Farstad Shipping ASA, men dette budet ble stemt ned av kreditorene da Aker og Solstad kom på banen.

Kilde: Sunnmørsposten
 

Refvik

Administrator
Staff member
#4
Dei fire ex. Vestland Offshore PSV'ane som Remøy har kjøpt ser ut til å begynne å skifte til REM prefiks namn

Først ut er "Vestland Insula" (VS 485 III) som har skifta til "Rem Insula", er eig av REM PSV AS

Rekner med at dei tre neste, som også er eigd av REM PSV AS, "Vestland Mira" (Havyard 832 L) blir "Rem Mira", "Vestland Cetus" (VS 485 III) blir "Rem Cetus" og "Vestland Mistral" (VS 485) blir "Rem Mistral"
 

Refvik

Administrator
Staff member
#6
I artikkelen i SMP står det at det er fire båter som blir overtatt, og det er desse fire eg har nevnt over som eg finner ut er eigd av REM PSV AS nå

"Vestland Artemis" er eigd av GSE Shipping I KS, dvs GSE Sandvik AS.

Men det kan jo hende at denne også etterkvart blir overtatt av REM PSV AS?
 
#8
En liten funfact er at Vestland Insula faktisk er søsterskipet til tidligere Rem Fortune (Normand Fortune). Bygget identiske på to ulike verft til to ulike rederier. VS485 MKIII
 

Refvik

Administrator
Staff member
#9
Etter ei veke i dokk i Aberdeen, dokka "Rem Cetus" ut i går og gjekk tilbake til Peterhead for for å fortsette på chart som den er på



Begge foto: David Dodds
 

Refvik

Administrator
Staff member
#12
- 2019 kan bli spennende
Rem Offshore er fullbooket etter ny kontrakt

Åge Remøys nye offshoresatsing venter spennende tider i supply, og varsler videre vekst. På horisonten lokker en børsnotering.

Det Fosnavåg-baserte offshorerederiet Rem Offshore har ifølge skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers blitt tildelt en toårig kontrakt av Maersk Oil for det 2012-bygde forsyningsskipet «Rem Mistral».

Kontrakten bekreftes av avtroppende konsernsjef Arild Myrvoll.

- Det stemmer at vi har inngått en toårs kontrakt for «Rem Mistral». Vi er fornøyde med å ha sikret langtidsbeskjeftigelse for skipet, og backlog i selskapet, sier han til Hegnar.no

Han ønsker ikke å fortelle hvilken rate kontrakten er inngått til, men medgir at de skulle ønske at den var på et noe høyere nivå.

- Det er uansett en positiv utvikling, påpeker han.

Fullbooket
Rem Offshore er Åge Remøys nye offshoresatsing etter at han i 2016 måtte gi fra seg kontrollen over sitt forrige rederi, som også hadde navnet Rem Offshore, til Kjell Inge Røkke og Solstad Offshore som senere ble til Solstad Farstad.

Åge Remøy og partnerne Thorstein Mar Baldvinsson og Magnus Roth i investeringsselskapet In Nord Vest AS, spyttet inn 60 millioner kroner i en refinansiering av Vestland Offshore i mars 2017, og fikk dermed en eierandel på 60 prosent, og kontroll over fire forsyningsskip.

«Rem Mistral», tidligere «Vestland Mistral» er et av disse. I tillegg har Remøy og co sikret seg kontroll over begge de to subseaskipene til Forland Shipping, «Rem Saltire» og «Forland Inspector» etter at eierne av obligasjonslånet som «Rem Saltire» er finansiert med, nylig gikk med på en ny plan der de ble invitert til å delta i en emisjon på 40 millioner kroner

Etter oppstart av den nye kontrakten til «Rem Mistral» som er ventet i slutten av juni, går alle de seks skipene til rederiet som så dagens lys i fjor høst, på faste kontrakter. Først i september får rederiet et ledig skip, opplyser Myrvoll.

- Vi er derfor samlet sett fornøyd med kontraktsituasjonen, sier han til Hegnar.no.

Milliardverdier
Rem Offshores flåte er svært moderne, og foruten «Rem Mistral» som ble ferdigstilt i 2012, er resten av forsyningsskipene fra 2013.

Subseaskipene «Rem Saltire» og «Forland Inspecotr» er bygget i henholdsvis 2008 og 2013.

Ifølge det nettbaserte verdivurderingsbyrået Vesselsvalue.com, verdsettes flåten til totalt 149,3 millioner dollar, tilsvarende 1,2 milliarder kroner.

De største verdiene er knyttet til subseaskipene. «Rem Saltire» og «Forland Inspector» verdsettes av Vesselsvalue til henholdsvis 37,5 millioner dollar og 45,5 millioner dollar.

Les meir på sidene til Hegnar Online
 
Top