Skipsulykker

b0305a2188a66543c2b0b3b2ae45e259

To fiskere berget av helikopter. Redningsleder antar sjarken er gått ned.​

 

Bilbrann om bord i ferje Hareid-Sulesund​

 
'Norderveg' (IMO:8710778) med ni besetningsmedlemmer om bord fikk vanninntrengning og sendte ut et Mayday-anrop i pos. 52 09 25,0 N, 16 31 00,0 W, ca. 260 miles vest for Dingle 25. februar kl. 20.20. UTC. Klokken 22.05. vannstanden var på 2,8 meter. Pumper har blitt levert av den nærliggende f(v 'Kings Bay' kl. 20.45. Den 26. februar kl. 03.20 var vannstanden på to meter. Været ble dårligere, med vindkast på 15 meter per sekund og tre meters dønning. 103.5 ankom f/v 'Gunnar Langva' (IMO: 9840489) stedet og overførte to pumper om bord Tråleren 'Hargun' (IMO 9171010) ankom stedet kl 23.05 og overførte en pumpe til, slik at fem pumper ble arbeider på fartøyet. Skipet var på vei til Killybegs for å finne mer passende pumper for å pumpe ut det gjenværende vannet og forsøke å identifisere kilden til vanninntrengningen. Alle pumpene om bord fungerte, og vannstanden var på 1,7 meter 'Norderveg' ble rådet til å være innenfor rekkevidde av et SAR-helikopter fra Irland, om nødvendig. Med pumpene som fungerte bra, ble vannstanden redusert til ca. 1,5 meter klokken 8.15. To fartøyer sto klar for å yte ytterligere assistanse Situasjonen stabiliserte seg da mannskapet flyttet pumper videre ned i kupeen for å fortsette å pumpe vann. På formiddagen den 27. februar nærmet 'Norderveg' seg Killybegs.
 
'Norderveg' (IMO:8710778) med ni besetningsmedlemmer om bord fikk vanninntrengning og sendte ut et Mayday-anrop i pos. 52 09 25,0 N, 16 31 00,0 W, ca. 260 miles vest for Dingle 25. februar kl. 20.20. UTC. Klokken 22.05. vannstanden var på 2,8 meter. Pumper har blitt levert av den nærliggende f(v 'Kings Bay' kl. 20.45. Den 26. februar kl. 03.20 var vannstanden på to meter. Været ble dårligere, med vindkast på 15 meter per sekund og tre meters dønning. 103.5 ankom f/v 'Gunnar Langva' (IMO: 9840489) stedet og overførte to pumper om bord Tråleren 'Hargun' (IMO 9171010) ankom stedet kl 23.05 og overførte en pumpe til, slik at fem pumper ble arbeider på fartøyet. Skipet var på vei til Killybegs for å finne mer passende pumper for å pumpe ut det gjenværende vannet og forsøke å identifisere kilden til vanninntrengningen. Alle pumpene om bord fungerte, og vannstanden var på 1,7 meter 'Norderveg' ble rådet til å være innenfor rekkevidde av et SAR-helikopter fra Irland, om nødvendig. Med pumpene som fungerte bra, ble vannstanden redusert til ca. 1,5 meter klokken 8.15. To fartøyer sto klar for å yte ytterligere assistanse Situasjonen stabiliserte seg da mannskapet flyttet pumper videre ned i kupeen for å fortsette å pumpe vann. På formiddagen den 27. februar nærmet 'Norderveg' seg Killybegs.
kor har du funnet denna infoen @Tim S. ?
 

Redningsskøytene «Skomvær III» og «Horn Flyer» rykket i dag morges ut til tråler QUO VADIS, IMO:9605889, med fremdriftshavari utenfor Skardsøya. «Skomvær III» har satt slep og tar fartøyet trygt i havn. «Horn Flyer» følger etter og er i beredskap ved behov.
 
Last edited:
To fiskere som torsdag var involvert i et forlis ved Bugøynes
 
Redningsskøyta «Halfdan Grieg» rykket ut til snurrevadbåt med fremdriftshavari, som var nært på land. Annet fartøy lå standby i påvente av RS. Skøyta kom raskt til stede, og satte sleper. Slepes nå trygt til havn i Myre, Vesterålen. Oppdraget ble koordinert av HRSNordNorge
Kan det være snurrevadbåt Anne K,, IMO:9083146??
 
Last edited:
Back
Top