Skipsulykker


Etter hendelsen 15. November i fjor med "Sao Luiz" som visst på filmen over den den mista ankeret og driv inn i brua over Guanabara Bay, blei den tatt til kai Rio de Janeiro kor den fortsatt ligger
SaoLuiz.jpg
SaoLuiz.jpg
[/img]
Foto: Oddgeir Refvik
 
 
 

Fiskebåt gjekk ned ved kai​

En eldre fiskebåt har gått ned ved Frekhaug kai i Alver kommune. Det skal ikke ha vært personer i båten, ifølge innsatsleder ved Nordhordland brann og redning, Gunn-Torhild Ramslien.
De fikk melding om båten søndag morgen.

567ab226b691f5ed4336c2406503e193

Foto: BT TIPSER
– Vi er på stedet nå med tre mann. Det er ikke fare for forurensing, men vi har lagt ut lenser for sikkerhetsskyld. Brannvesenet skal feste båten godt og saken følges opp på mandag, forteller Ramslien. Både de som eier båten og kaien er informert.
(paywall)
 
Last edited:
Det er MF Lofotferje I som fikk krengning ved kai. Øyenvitner hevdet til avisen at den må sikkert ha hatt 30 grader slagside, og at det også så "ut som om brua på ferja hadde vrengt seg" (tror de med "brua" må ha ment fergelemmen).

Sitat: "- Det så ut som om det var altfor mye last og store kjøretøy på den ene siden, og hadde det ikke vært for at ferjelemmen holdt den fast, tror jeg hele ferja ville tippa rundt, sier Korsnes som også reagerer på at folk om bord ikke ble evakuert."

Daglig leder i rederiet bekrefter at fergen krenget, men sier det så mer dramatisk ut enn det egentlig var. Et tungt kjøretøy skal ha kjørt feil på vei ombord, og kom for langt ut mot siden. De måtte stoppe videre lasting til de hadde fått kjøretøyet tilbake fra siden, noe som krevde sleping. Fergen var ikke i rutetrafikk, men ble brukt til anleggstrafikk, og hadde ikke passasjerer ombord.

På spørsmål fra avisen om at fergen skal ha vært nødt til å snu til havs for å returnere til kai, sa daglig leder det rett og slett er at de må forlate kaia når rutegående ferger skal legge til, og da må de ta en tur ut og komme tilbake igjen, og det har de gjort en god del ganger.

Redigert: Glemte å skrive at rederiet heter Sjøtind, og tydeligvis er Ålesundsbasert.
 
 
Det er MF Lofotferje I som fikk krengning ved kai. Øyenvitner hevdet til avisen at den må sikkert ha hatt 30 grader slagside, og at det også så "ut som om brua på ferja hadde vrengt seg" (tror de med "brua" må ha ment fergelemmen).

Sitat: "- Det så ut som om det var altfor mye last og store kjøretøy på den ene siden, og hadde det ikke vært for at ferjelemmen holdt den fast, tror jeg hele ferja ville tippa rundt, sier Korsnes som også reagerer på at folk om bord ikke ble evakuert."

Daglig leder i rederiet bekrefter at fergen krenget, men sier det så mer dramatisk ut enn det egentlig var. Et tungt kjøretøy skal ha kjørt feil på vei ombord, og kom for langt ut mot siden. De måtte stoppe videre lasting til de hadde fått kjøretøyet tilbake fra siden, noe som krevde sleping. Fergen var ikke i rutetrafikk, men ble brukt til anleggstrafikk, og hadde ikke passasjerer ombord.

På spørsmål fra avisen om at fergen skal ha vært nødt til å snu til havs for å returnere til kai, sa daglig leder det rett og slett er at de må forlate kaia når rutegående ferger skal legge til, og da må de ta en tur ut og komme tilbake igjen, og det har de gjort en god del ganger.

Redigert: Glemte å skrive at rederiet heter Sjøtind, og tydeligvis er Ålesundsbasert.
Takk! :)
Foto: https://www.banett.no/nyheter/i/JQvwA7/ferje-fikk-slagside-under-lasting-paa-tjoetta
 
Last edited:
Det ser ut som en liten kutter?
 
Det ser ut som en liten kutter?
 
Takk! https://www.fiskeribladet.no/hendel...baten-det-var-tungt-a-se-bildene-/2-1-1404379
 
Last edited:

Havarikommisjonen blir ikke å heve «Klævtind I»​

Forliste fordi alt ble for rutinemessig​

 
Last edited:
Back
Top