KNM MAUD
Forsvarets koreanske skandaleskip seiler omsider - 19 måneder forsinket
Endelig en god nyhet om Forsvarets største skip.
KNM Maud er Forsvarets nye logistikk- og støttefartøy og skulle egentlig blitt levert 30. september 2016.
Etter gjentatte utsettelser ble en ny tidsplan spikret i fjor høst. Den tilsa at skipet skal være klart 30. april i år, altså 19 måneder forsinket.
Siden byggestart har det vært mange dystre meldinger fra DSME-verftet å absorbere for Forsvaret. Nå kommer det endelig positive nyheter fra Sør-Korea: Den nye leveringsfristen ser ut til holde.
– Oppfyller kravene
Like før jul var KNM Maud på jomfruferd. I løpet av tre dager ble skipets sjødyktighet satt på prøve.
– Resultatet er meget positivt og vi har fått de svarene vi ønsket å få. Fartøyets grunnprestasjoner ser ut til å svare til kravene, sier prosjektleder Bjørn Ove Stikholmen til Forsvarets forum.
Dette var den første korte sjøprøven for å teste framdriftssystemer. Om bord var personell fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), Forsvarsmateriell og Sjøforsvaret. Det gjenstår to tester før skipet kan leveres 30. april.
– Verftet skal gjennomføre neste testtur i februar. Det vil strekke seg over flere uker til sjøs og er et mye større og mer omfattende testprogram, forteller Stikholmen.
Når skipet kommer til Norge, skal det ifølge Forsvarets forum testes i ytterligere et år før reklamasjonstiden går ut. Samtidig skal det operasjonaliseres gjennom trening og øving av besetningen.
Deler av besetningen er allerede til stede på verftet som ligger på øya Geoje, en times biltur sør for Busan.
Pågått siden 2002
Det 181 meter lange fartøyet KNM Maud skal bidra til at Marinen og Natos flåtestyrker kan operere over lang tid både i hjemlige og internasjonale farvann.
Sjøforsvaret beskriver oppdraget slik: Å gi kampsystemene økt tilgjengelighet og utholdenhet gjennom å utføre logistikkoperasjoner der fartøyene befinner seg. Det handler for eksempel om drivstoff, reservedeler, ammunisjon og sanitet. Støttefartøyet har dessuten hangarkapasitet til to (langt mer forsinkede) NH90 kystvakt/fregatt-helikoptre.
KNM Maud
Multirolle-logistikkfartøy under bygging hos DSME i Sør-Korea
Arbeidet med å skaffe nytt logistikkfartøy har pågått siden 2002. FLO startet planarbeidet i 2006 før «Prosjekt 2513» ble godkjent av Stortinget i 2009. DSME vant anbudskonkurransen i 2013. Skipet koster 235 millioner dollar, cirka 1,9 milliarder kroner.
Les meir på sidene til Teknisk Ukeblad
Forsvarets nye logistikk- og støttefartøy KNM Maud på den første sjøprøven i nærheten av verftet på Geoje sørøst i Sør-Korea
Foto: Ukjent via DSME
Forsvarets koreanske skandaleskip seiler omsider - 19 måneder forsinket
Endelig en god nyhet om Forsvarets største skip.
KNM Maud er Forsvarets nye logistikk- og støttefartøy og skulle egentlig blitt levert 30. september 2016.
Etter gjentatte utsettelser ble en ny tidsplan spikret i fjor høst. Den tilsa at skipet skal være klart 30. april i år, altså 19 måneder forsinket.
Siden byggestart har det vært mange dystre meldinger fra DSME-verftet å absorbere for Forsvaret. Nå kommer det endelig positive nyheter fra Sør-Korea: Den nye leveringsfristen ser ut til holde.
– Oppfyller kravene
Like før jul var KNM Maud på jomfruferd. I løpet av tre dager ble skipets sjødyktighet satt på prøve.
– Resultatet er meget positivt og vi har fått de svarene vi ønsket å få. Fartøyets grunnprestasjoner ser ut til å svare til kravene, sier prosjektleder Bjørn Ove Stikholmen til Forsvarets forum.
Dette var den første korte sjøprøven for å teste framdriftssystemer. Om bord var personell fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), Forsvarsmateriell og Sjøforsvaret. Det gjenstår to tester før skipet kan leveres 30. april.
– Verftet skal gjennomføre neste testtur i februar. Det vil strekke seg over flere uker til sjøs og er et mye større og mer omfattende testprogram, forteller Stikholmen.
Når skipet kommer til Norge, skal det ifølge Forsvarets forum testes i ytterligere et år før reklamasjonstiden går ut. Samtidig skal det operasjonaliseres gjennom trening og øving av besetningen.
Deler av besetningen er allerede til stede på verftet som ligger på øya Geoje, en times biltur sør for Busan.
Pågått siden 2002
Det 181 meter lange fartøyet KNM Maud skal bidra til at Marinen og Natos flåtestyrker kan operere over lang tid både i hjemlige og internasjonale farvann.
Sjøforsvaret beskriver oppdraget slik: Å gi kampsystemene økt tilgjengelighet og utholdenhet gjennom å utføre logistikkoperasjoner der fartøyene befinner seg. Det handler for eksempel om drivstoff, reservedeler, ammunisjon og sanitet. Støttefartøyet har dessuten hangarkapasitet til to (langt mer forsinkede) NH90 kystvakt/fregatt-helikoptre.
KNM Maud
Multirolle-logistikkfartøy under bygging hos DSME i Sør-Korea
- Lengde: 180,7 meter
- Bredde: 25,9 meter
- Deplasement: 26 260 tonn
- Fart: 18+ knop
- Rekkevidde: 10 000 nautiske mil med en hastighet på 16 knop
- Kjernebesetning: 50
- Våpen: 4 Kongsberg Sea Protector
- Drivstoff: 7.000 tonn diesel (F-75/75) og 300 tonn med helikopterdrivstoff (F-44)
- Annen last: Inntil 40 stk 20-fots forsyningskontainere à 20 tonn.
- I tillegg kan fartøyet laste store mengder ammunisjon i eget ammunisjonsmagasin
- Kan også frakte båter (for eksempel Stridsbåt 90) og kjøretøy, men dette vil spise av kontainerkapasiteten på dekk
Arbeidet med å skaffe nytt logistikkfartøy har pågått siden 2002. FLO startet planarbeidet i 2006 før «Prosjekt 2513» ble godkjent av Stortinget i 2009. DSME vant anbudskonkurransen i 2013. Skipet koster 235 millioner dollar, cirka 1,9 milliarder kroner.
Les meir på sidene til Teknisk Ukeblad
Forsvarets nye logistikk- og støttefartøy KNM Maud på den første sjøprøven i nærheten av verftet på Geoje sørøst i Sør-Korea
Foto: Ukjent via DSME