Salmonor AS, Bygg nr. ? ved Moen Marin, Hydrogendreven oppdrettsbåt "TBN"

Refvik

Administrator
Staff member

Dette kan bli verdens første hydrogendrevne oppdrettsbåt​


Salmonor tar H2-beslutning i mai

Salmonor AS beslutter i mai om selskapet skal investere i havbruksnæringas aller første hydrogendrevne arbeidsbåt.

Teknologi og bunkringskonsept er nå ferdig utviklet, og klar til bygging. Et industrielt konsortium ledet av MOEN Verft, har med støtte fra Enova utviklet og prosjektert en sikker og trygg 14,99 meter lang og ni meter bred katamaran. Dersom styret i mai sier ja til investeringen, blir Salmonor den første oppdretteren som tar i bruk et havgående hydrogenfartøy.

– For oss er det viktig å redusere fotavtrykket fra vår virksomhet, og redusert bruk av fossilt brensel er en viktig del av dette, sier teknisk leder Roger Eiternes.

Han har ledet Salmonors deltakelse i prosjektet fram til det nå byggeklare konseptet, som rommer en brenselscelle på 145 kW og har en lagringskapasitet på 120 kilo hydrogen fordelt på fire separate tanker. Båten har to elektriske framdriftsmotorer på 105 kW, en batteripakke på 276 kWt og er ellers utstyrt med 40 tonns kran. Utvikling og design er gjort i samarbeid mellom Moen Marin, Marin Design og MOEN Verft. Båten skal bygges på verftets anlegg på Kolvereid i Nærøysund.

– I løpet av det ettårige utviklingsprosjektet er båten blitt større enn opprinnelig planlagt, med bakgrunn i ønsker fra oss og krav fra Sjøfartsdirektoratet. Vi er fornøyde med det byggeklare designet og har stor tro på at båten vil redusere våre drivstoffkostnader og fotavtrykket fra vår lakseproduksjon på Namdalskysten, sier Roger Eiternes.

Merkostnadene som følge av at båten blir større, støttes ikke gjennom Enovas Pilot-E-program og må dekkes av kunde. Styret i Salmonor får den utvidede investeringssaken til endelig behandling medio mai. Det er en beslutning som industrikonsortiets øvrige to partnere, H2 Marine og NTE, også venter på utfallet av. De har utviklet en helt ny løsning for å bunkre marint hydrogen, og skal bygge produksjonsanlegget for grønt hydrogen som skal forsyne pilotfartøyet.

– Hurtigkoblingen vi har utviklet gjør det enkelt å koble til bunkringsslangen og bunkre trygt. Det er beregnet at pilotbåten vil ha behov for påfyll hver sjette dag. Selve bunkringen vil ta om lag 15 minutter, sier Øystein Farsund, CEO i H2 Marine.

Gjennom fastprisavtale med den trønderske strømleverandøren NTE, vil pilotanlegget levere hydrogen til stabile priser som er konkurransedyktige med det marin diesel kostet i fjor.

Dersom Salmonor-styret i mai gjør positiv investeringsbeslutning, vil byggingen av hydrogenfartøyet starte opp i 3. kvartal 2022. I så fall skal både fartøy og hydrogenproduksjonsanlegg være klare til å settes i drift 3. kvartal 2023.

UBÅT H2 Salmonor.jpg
 
MOEN Verft har ledet industrikonsortiet og skal bygge det som blir verdens første hydrogen-elektriske havbruksfartøy på sitt eget verft på Kolvereid i Nærøysund kommune. Fartøyet er designet av Marin Design, Moen Marin har ansvar for fremdrift. NTE Energi og H2 Marine skal bygge pilotanlegget som skal forsyne fartøyet med lokalprodusert, grønt hydrogen. Den offensive hydrogensatsingen er støttet med 28,75 millioner kroner av Enova, Innovasjon Norge og Forskningsrådet gjennom det statlige Pilot E-programmet.

Kilde: MOEN bygger verdens første hydrogendrevne arbeidsbåt
 
Verdens første hydrogendrevne arbeidsbåt til havbruk under bygging

Mens prestisjeprosjekter sliter er byggingen av verdens første hydrogenelektriske arbeidsbåt i gang. Nærmest i det stille skjer det en maritim miljørevolusjon i Nærøysund.


2023 blir historisk. Det blir året da verdens nest største lakseoppdretter, SalMar, tar i bruk verdens aller første hydrogendrevne arbeidsfartøy. Drøyt halvannet år etter at idéen ble lansert er båten under bygging hos MOEN Verft på Kolvereid i Nærøysund.

– Et banebrytende og ekstremt spennende prosjekt å være med på. Det kjennes fantastisk godt å være i gang med byggingen av det aller første hydrogendrevne fartøyet til havbruksnæringen, sier administrerende direktør Paul Ingvar Dekkerhus ved MOEN Verft.

Milepæl for kystnæringer

Den 15 meter lange hydrogenelektriske katamaranen bygges for oppdrettsgiganten SalMar og har en kontraktspris på 24,8 millioner kroner. Båten får en brenselcelle på 145 kilowatt og en samlet batterikapasitet på 276 kilowattimer.

– Vi er overveldet over hva vi har opplevd på MOEN Verft i dag. Det hydrogenelektriske fartøyet som nå bygges her i Nærøysund er en milepæl både for havbruksnæringen, verftsindustrien og skipsfarten. I omstillingen av norsk økonomi og utviklingen av nytt eksportrettet næringsliv, er det nettopp denne type smarte, bærekraftige løsninger det vil være behov for å utvikle mer av, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge, som denne uken besøkte MOEN Verft.

Når hydrogenbåten settes i drift skal den kunne bunkre inntil 120 kilo hydrogen i de fire tanker plassert over dekk. Hydrogenet skal produseres fra vind- og vannkraft i et pilotanlegg som kraftselskapet NTE og H2 Marine etablerer på Kråkøya kysthavn i Nærøysund.

Høna og egget

MOEN Verft har ledet industrikonsortiet bak den helhetlige hydrogensatsingen. Enova, Innovasjon Norge og Forskningsrådet har gjennom Pilot E-programmet støttet satsingen med til sammen 28,75 millioner kroner.

Det offentliges støtte til en satsing på både båt og fylleinfrastruktur er en av de viktigste årsakene til at nettopp dette hydrogenprosjektet som realiseres først. Det mener Thomas Bjørdal, leder av fornybarklyngen Renergy Cluster som initierte prosjektet for to år siden.

– Her står vi bokstavelig talt i startgropen for utviklingen av det første markedet for levering og anvendelse av utslippsfri energi til maritim transport. Det vil bli krevende, det ser vi som har to av de fem nasjonale hydrogenknutepunktene her i Trøndelag, men det er nettopp forståelsen av samarbeid mellom de som skal investere i fartøy og de som skal investere i hydrogenanleggene som er nøkkelen til at disse prosjektene leder an, sier Bjørdal som fortsatt er rådgiver for hydrogensatsingen i Nærøysund.

– Prosjektet i Nærøysund er suksessoppskriften for det grønne skiftet i maritim sektor. Nullutslippsfartøyene trenger energiinfrastruktur, enten det er hydrogen, ammoniakk eller strøm, sier Bjørdal.
 
Back
Top