Polarbris AS, Bygg nr. 473 ved Karstensens Skibsværft, 43.5m Snurrevad "Polarbris"

Polarbris har bestilt nytt fartøy​


473-1.jpg

Illustrasjon: Karstensen Skibsværft

Prosjektet med nye MS «Polarbris» har ført til et nært og intens samarbeid mellom rederi og verft.


Reder Kjell-Gunnar Hoddevik med partnere Johnny Årvik og Jan-Ove Langeland i rederiet Polarbris AS har bestilt et nytt 43,50 m snurrevadfartøy hos Karstensens Skibsværft A/S.

- Fartøyet blir topp-moderne og ha alt det nye innenfor maskineri, utstyr og utrustning. Prosjektet i sin helhet har blitt til et svært nært og intens samarbeid mellom rederi og verft, heter det i en pressemelding.

Veletablert i norsk fiskerinæring​

Polarbris og Atlantic Longline tilhører Atlantic Seafish AS, som er veletablert i den norske fiskerinæringen, og driver for tiden den nokså nye MS «Atlantic», som ble levert fra Tyrkia i fjor. «Atlantic» Norges første og største kombinerte line- og snurrevadfartøy. Rederiet har dobbel kvote, noe som gjør det nødvendig med et ytterligere fartøy.

I pressemeldingen uttrykker rederiet glede over å være i mål med avtalen med Karstensens Skibsværft, og gleder seg til å komme i gang med byggeriet:

- Dette er første gang rederiet og verftet arbeider sammen, men allerede nå i de innledende fasene har det vært god og konstruktiv dialog. Det lyder godt for det fremtidige samarbeidet.

Mest mulig miljøbesparende​

Fartøyet skal utrustes med elektriske vinsjer for best mulig effekt, og dermed også minst mulig miljøbelastning.

Fremdrivingsanlegget er også prosjektert med hensyn til å redusere miljøbelastningen mest mulig, og det er gjort omfattende studier og vurderinger av ulike løsninger.

I likhet med «Atlantic» skal også det nye fartøyet utrustes med Brunvoll nedsenkbar thruster.

14 nybygninger i ordreboken​

Med denne kontrakten har Karstensens Skibsværft 14 nybygninger i ordreboken for levering i løpet av de to kommende årene.

I 2021 har verftet levert åtte nybygg, alle skreddersydd for hvert enkelt rederi.

«Polarbris» skal leveres i august 2023.
 
#473 – “POLARBRIS”

Reder Kjell-Gunnar Hoddevik og partnere Johnny Årvik og Jan-Ove Langeland i rederiet Polarbris AS har bestilt et nyt 43,50 m snurrevodsfartøj hos Karstensens Skibsværft A/S.

Fartøjet bliver topmoderne, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustning. Projektet i sin helhed er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem Rederi og Værft.

Polarbris AS / Atlantic Longline AS hører under Atlantic Seafish AS, som er vel-etableret i den norske fiskerinæring, og driver for nuværende den ganske nye ”Atlantic”, Norges største og første kombinerede linebåd og snurrevodsfartøj. Rederiet har dobbelt kvotesæt, og det er derfor nødvendigt med yderligere et fartøj.

Rederiet Atlantic blev stiftet i 1997 af Kjell-Gunnar Hoddevik og Johnny Årvik, og har base i Ålesund. Rederiet startede med at drifte en ældre linebåd, ”Fernando”. Første ”Polarbris” blev købt i 2000. Efterfølgende har rederiet haft 6 forskellige fartøjer, og tog seneste levering af første nybygning i 2020, nemlig ”Atlantic” leveret fra Tyrkiet.

Rederiet udtrykker tilfredshed over at være kommet i mål med denne aftale med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet. Dette er første gang rederi og værft arbejder sammen, men allerede i de indledende faser har der været god og konstruktiv dialog, som tegner godt for det fremtidige samarbejde.

Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Rederiet udviser – og hilser dermed nye kunder velkomne.

Med denne kontrakt har Værftet 14 nybygninger i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 2 år. Alene i 2021 har Karstensens Skibsværft leveret 8 nybygninger, alle skræddersyede til de enkelte rederes ønsker og krav.

Fartøjet planlægges udrustet med elektriske wincher for bedst mulig effektivt og dermed mindst muligt miljøbelastning.

Fremdrivninganlægget er også projekteret med henblik på at reducere miljøbelastningen mest muligt. Der er således gjort omfattende studier og vurderinger af forskellige løsninger.

I lighed med ”Atlantic” skal også nye ”Polarbris” udrustes med Brunvoll nedsænkbar thruster / Azimuth i forskibet.

Det nye fartøj bliver indrettet med avanceret fabrik fra firma Bjørdal.

Fryse- og køleanlæg skal leveres af firma Teknotherm.

Alle nævnte norske firmaer, har haft gode og lange relationer med Rederiet.

I løbet af de kommende uger vil leverandører til de resterende hovedkomponenter blive fastlagt. Der vil fra Rederiets side være fokus på kvalitet, innovation og driftsikkerhed.

Fartøjets hoveddimensioner:
Længde overalt 43,50 m
Bredde moulded 11,50 m
Dybde shelterdæk 6,60 m

Nye POLARBRIS skal leveres i August 2023. Skroget til det nye fartøj skal bygges hos Karstensen Shipyard Poland.

Kilde: Pressemelding

"Polarbris"
Polarbris 01.jpg

Polarbris 02.jpg

Polarbris 03.jpg

Polarbris 04.jpg
Alle Illustrasjoner: Karstensen Skibsværft
 
Back
Top