Norske verft har 11 offshoreskip liggende etter offshorekrisen

Refvik

Administrator
Staff member
Skip for seks milliarder ikke hentet

Norske verft har 11 offshoreskip liggende etter offshorekrisen. Rederiene har fortsatt ikke tatt over fartøyene, selv om de ble bestilt tilbake i 2014 og 2013.

Opprinnelig var kontraktene på tilsammen rundt seks milliarder kroner, men i dag er det vanskelig å angi en eksakt verdi, skriver administrerende direktør Asle Strønen i bransje- og markedsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft i en oppsummering av verftsåret 2017.

Det var blant annet tap på et slikt skip som bidro til det stor Klevenunderskuddet i 2015 og 2016.

Skipet var ferdig i 2015. Da var krisen for offshorerederiet et faktum, og det malayiske rederiet tok aldri over fartøyet, som endte med å bli solgt til et canadisk rederi ifjor.

Les meir på sidene til Nett.no (Krever innlogging)
 
11 skip, hvilke er det?

Eg finner 6, evt 8 om man tar med to fra Havyard også. Kven er dei 3, evt. 5 siste?

Havyard Ship Technology
Bnr. 123 Marine Platforms Ltd. “African Pride” Havyard 858 L WE
Bnr. 126 Fafnir Offshore HF "Fafnir Viking" Havyard 833 WE ICE

Ulstein Verft
Bnr. 306 Blue Ship Invest “Blue King” ULSTEIN PX121

Vard Brevik
Bnr. 812 Island Offshore ”Island Defender”UT 717 CDX
Bnr. 813 Island Offshore ”Island Discoverer” UT 717 CDX
Bnr. 831 Island Offshore ”Island Victory” UT 797 CX
Bnr. 837 Island Offshore “Island Diligence” UT 717 CDX

Vard Søviknes
Bnr. 801 Harkand Group ”Harkand Haldane” VARD 3 03
 
Last edited:
Det er vel kanskje de fire Maersk-skipene hos Kleven som er regnet med der det er avtalt utsatt levering. Også de to til Topaz som bygges ved Vard Brattvaag er vel forsinket, men er usikker på det er fordi rederiet har problemer med å ta de ut fra verftet.
 
Back
Top