Norsk Fisketransport, Bygg nr. 150 & 151 ved Havyard Ship Technology, Havyard 587 "Kristiansund" og "Åsværfjord"

Levering av siste brønnbåt i samme serie

Skipet Åsværfjord, som er det sjette skipet i Havtrans-serien, forlater i dag Havyard Leirvik og går inn i tjeneste for Frøy.

Administrerende direktør ved Havyard Leirvik, Tor Leif Mongstad, tror de må ha verdensrekorden i oppstart av slike båter.

- Jeg tror ikke det er noen som kan måle seg med oss når det gjelder oppstart på denne typen båter. Vi har lært mye underveis og tør si at vi er eksperter på brønnbåter.

Raskt og godt
Håkon Bosdal har vært prosjektleder på Åsværfjord. I tidlig fase, da skroget kom til verftet, ble prosjektet påvirket av Koronapandemien, men etter hvert har det blitt arbeidet både raskt og godt.

- Vi leverer etter planen og de som har vært med i prosjektet har gjort en kjempeinnsats. Ikke minst vil jeg fremheve oppstart av systemet for fiskehåndtering. Der har det gått fortere enn vanlig, og det er godt gjort for slike avanserte og sammensatte systemer.

Bosdal peker også på velfungerende samarbeid både med underleverandører og rederiet. Over tid har Havyard Leirvik blitt godt kjent med de ansatte i tidligere Norsk Fisketransport og nå Frøy.

- De bidrar med viktig kunnskap fra sitt felt og spiller oss gode.

Mer fiskevelferd, mindre utslipp
Havtrans-serien er en designserie fra Hav Design som setter standarden for mellomklassen av brønnbåter i næringen. Åsværfjord har en kapasitet på 3.250 kubikkmeter fordelt på tre runde tanker. De runde tankene gjør at båten kan frakte mer fisk samtidig som fiskevelferden øker med roligere fisk og høyere overlevelsesgrad. I tillegg er skrogformen slik at båten går lett og kutter både utslipp og kostnader til drivstoff.

Når Åsværfjord nå forlater verftet, går Havyard Leirvik for alvor inn i en ny fase der det blir satset på ombyggingsoppdrag og reparasjoner.

Klare for service og ombygging
Tor Leif Mongstad fremhever at verftet har god beliggenhet og innebygd dokk som gjør at de kan utføre tradisjonelt sommerarbeid også om vinteren. Verftet har rett bemanning og kan utføre ulike typer oppdrag av reparasjoner, vedlikehold og ombygging.

- Vi har levert positive resultater på prosjektene vi har hatt og får gode tilbakemeldinger fra kundene. Vi blir målt på kvalitet og på tiden vi bruker på å gjennomføre jobben.

Havyard Leirvik står solid plassert i det grønne skiftet med en sterk posisjon innen havvind og batteriferjer. Dette er referanser som kommer godt med også i markedet for reparasjon og ombygging.

Skipsbygging er ingen enkeltprestasjon, men lagidrett. Alt må fungere i et optimalt samspill, og vi har levert så mange forskjellige typer båter at vi nå har mannskap til å dekke alle posisjoner på banen. Vi har derfor stor tro på at vi skal kunne bygge
 
Back
Top