Norsk Fisketransport, Bygg nr. 150 & 151 ved Havyard Ship Technology, Havyard 587 "Kristiansund" og "Åsværfjord"

Refvik

Administrator
Staff member
Nye skipsbyggingskontrakter for Havyard

Havyard Ship Technology har inngått kontrakter med Norsk Fisketransport for bygging av to brønnbåter. Leveringstider er desember 2020 og juni 2021, og hvor kontraktene inneholder opsjon på bygging av et ytterligere søsterskip. Skipene er søsterskip til bnr. 147 som er under konstruksjon, og blir skip nr. 5 og 6 i samme serie som er designet av Havyard Design & Solutions. Nærmere informasjon vil bli gitt i separat pressemelding.
 

Refvik

Administrator
Staff member
Contract for three new wellboats for Norsk Fisketransport

Havyard has signed a contract with Norsk Fisketransport (NFT) for a further two wellboats with an option for one more.

These will be vessels number five and six for NFT of the Havyard 587 design, and they will be the sister ships of build number 147, scheduled for completion in May 2020.

The two new vessels have been allocated build numbers 150 and 151 and will be delivered in December 2020 and June 2021. The contract option for the third ship must be exercised by the end of November 2019 for delivery in November 2021.
The contract is worth over NOK 1 billion.

Efficient and environmentally friendly
The vessels are designed with cylindrical fish tanks, which provide good flow conditions and constant, good water quality. This, in turn, preserves the quality of the fish during handling and transport, including when there are large quantities on board.

Efficient filtering and water treatment systems make closed-system transport possible over long distances, thereby preventing discharge with pertaining environmental impact, infection risk etc. This, combined with an efficient propulsion system and optimised hull shape, makes Havyard 587 one of the world’s most efficient and environmentally friendly wellboats.

CEO of NFT Oddleif Wigdahl praises the cooperation with Havyard, stating that they are very satisfied with the previous vessels the company has delivered and that they therefore wish to continue using the same design and product deliveries from Havyard.

‘Wellboat building is a complicated process, but with our expertise, experience and cooperation across our business areas, we are able to deliver what the customer wants. We are very pleased to work on new projects with NFT so we can continue our good collaboration,’ says CEO of Havyard Geir Johan Bakke.

Complete Havyard delivery
All of Havyard’s five business areas will contribute to the delivery: Fish Handling (MMC First Process) will deliver the on-board fish handling system. Power & Control (Norwegian Electric Systems) will deliver power and management from bridge to propellers. Ship Design & Solutions are behind the design, and the Shipbuilding Technology yard in Leirvik will equip the vessel. Production & Services will deliver subcontractors to the yard.
 

Refvik

Administrator
Staff member
Namnet på den første av desse to ser ut til å være "Kristiansund" utfra det eg kan tyde på dette bildet
Kristiansund.jpg
Foto: Cemre Shipyard
 

Refvik

Administrator
Staff member
Den tredje i denne Havtrans serien, "Åsværfjord" vil dei karakteriske skrogfargene til Frøygruppen
Åsværfjord.jpg
Foto: Nasir Bahadir
 

Refvik

Administrator
Staff member
 

Arild B.

Well-Known Member
Slepet av "Åsværfjord" ankom Havyard første påskedag.

 

Refvik

Administrator
Staff member
"Kristiansund" overlevert idag

Leverer brønnbåt før tidsfristen tross koronavansker

Havyard Leirvik overleverte i dag nok en brønnbåt til Frøy, og selv med verftsnæringens utfordringer med korona, greidde Havyard det før avtalt frist.

- Det har gått utrolig greit, sier prosjektleder Håkon Bosdal.

Skipet som er nummer fire i Havtrans-serien har forgjengerne Namsos, Steigen og Reisa. Nå er det Kristiansund som skal i drift for Frøy.

Håkon Bosdal sier at det hjelper selvsagt på at de har bygd tilsvarende skip før.

- Men det følger alltid utvikling og forbedring fra skip til skip, og alt skal testes ut og fungere før vi kan overlevere skipet. De som har jobbet på dette prosjektet har bevist at de er dyktige skipsbyggere og gjort en kjempejobb slik at vi har greid, ikke bare å holde fristen, men kan levere to dager før avtalt tidspunkt.

Systematisk jobbing
Koronapandemien har påvirket både tilgangen til arbeidere og hvordan de ansatte kan arbeide.

- Vi har egentlig ikke hatt nok folk, og da er det godt gjort å levere før tiden. Vi har imidlertid hatt fokus på de rette tingene, jobbet systematisk og i riktig rekkefølge. I tillegg har vi hele tiden hatt et godt samarbeid med kunde. Slik har vi greidd å holde fristen og levere et nytt, godt arbeidsverktøy til Frøy.

Nå venter mer arbeid med brønnbåt nummer tre i den samme kontrakten til Frøy. Skroget er levert til Havyard Leirvik og utrustningen er alt i gang. Dette skipet skal overleveres til høsten, og det er Håkon Bosdal som har prosjektledelse også der.

- Her på verftet blir det full fart gjennom hele sommeren, og ferie må deles og fordeles for at vi skal greie å opprettholde produksjonen slik vi ønsker.

Samspill mellom Hav Group og Havyard
Havtrans-serien fra Hav Design setter standarden for mellomklassen av brønnbåter i næringen. Kristiansund har en kapasitet på 3.250 kubikkmeter fordelt på tre runde tanker. De runde tankene gjør at båten kan frakte mer fiske samtidig som fiskevelferden øker med roligere fisk og høyere overlevelse. I tillegg er skrogformen slik at båten går lett og kutter både utslipp og kostnader til drivstoff.

Norwegian Electric Systems har levert automasjons- og elektriske kraftsystemer i tillegg til broløsningen som også på denne er den nyutviklete totalintegrerte Raven-broen. Norwegian Greentech har levert system for rensing av ballastvann mens Hav Design har stått for designet.
 
Top