Norled, Bygg nr. 37 & 38 ved Westcon, LMG 80 DE og LMG 80 DEH2 "Nesvik" & "Hydra"

View attachment 11751
Holdt ikke så lenge,,,
Hei, ikkje helt overraskende for meg. I Tyskland skulle det per idag være eit middels 2 sifret antall hydrogen drevne togsett i drift, men dem holder ikkje ut. Samme med diverse busser omkring i verden, har fortsatt til gode til å høre om hydrogendrevne farkoster, som har vore i stabil og varende rutetrafikk utover testperioden.
 
 
Last edited:
Det ser ut til at Hydra er satt i flytedokk hos Westcon. Så da er det vel et "vanlig" thrusterproblem, og neppe relatert til hydrogenanlegget.
 

 
Det er veldig vanskelig for meg å forstå poenget med at Hydra skal gå på flytende hydrogen. Ruten den går kan jo fint dekkes med batterier, og det er ikke planer om å bruke flytende hydrogen på andre fergesamband. I Vestfjorden er det valgt hydrogen i gassform. Selv om de trolig kunne klart seg fint med batterier der også, hvis de hadde tatt i bruk batteribytte-teknologi, slik det nå gjøres på hurtigbåter.
 
Krav om hydrogendrift
Der er krav om at utviklingsferjen skal drives med minst 50 prosent hydrogen. Den resterende energien skal komme fra elektrisitet med lading fra kai.

Norge er allerede verdensledende på miljøvennlig maritim industri.
Fartøyet skal kunne drives helelektrisk om det oppstår problemer med hydrogendriften. Ferjen kan også driftes på biodrivstoff i tilfelle strømbrudd.

Krevende utviklingsløp
– Dette er et krevende utviklingsløp. Svært få komponenter i et hydrogensystem er sertifisert for maritim bruk. Mye må gjennom et omfattende og avansert sertifiseringsløp. Det er allerede gjennomført mange sikkerhetsgjennomganger og beregninger av konseptene. Det er gjort et imponerende arbeid fra rederiene og leverandørindustrien. Fremover vil det måtte gjennomføres svært mange sikkerhetsanalyser, sier prosjektleder Camilla Røhme i Statens vegvesen.

Arbeidet med utviklingskontrakten har vært omfattende – og mange aktører er involvert. Sjøfartsdirektoratet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har laget rammer for godkjenning – og har i tillegg til rederienes klasseselskaper fulgt arbeidet med konseptene tett.

Forklaringa ligger vel her, e.g. 'Utviklingsferge'
 
Forklaringa ligger vel her, e.g. 'Utviklingsferge'
Men spørsmålet er hva denne "utviklingen" skal brukes til. Når vi ser at det er metanol eller ammoniakk som blir valgt for nesten alle andre nullutslippskip, der det ikke holder med batterier. Og gjerne den trygge løsningen LOHC for passasjerskip.
 
Last edited:
Men spørsmålet er hva denne "utviklingen" skal brukes til. Når vi ser at det er metanol eller ammoniakk som blir valgt for nesten alle andre nullutslippskip, der det ikke holder med batterier. Og gjerne den trygge løsningen LOHC for passasjerskip.
Ammoniakk har ein vel ikkje ein motor som er garantert å kunne gå enda? Ammoniakk er og veldig dyrt, må bruke 4 x meir ammoniakk enn Diesel f.eks. Har ved ein lekkasje f.eks, så er det jo eit veldig farlig stoff.
 
Back
Top