Naviera Orca S.A., Bygg nr. 68 ved Larsnes Mek. Verksted, SK 6100 DM LFC "Orca Yka"

Refvik

Administrator
Staff member
BRØNNBÅT TIL NAVIERA ORCA SA

Det chilenske rederiet Naviera Orca Chile S.A. har kontrahert en brønnbåt med Larsnes Mek. Verksted As og Skipskompetanse AS. Brønnbåten bygger på designet til Ro Sailor som ankom Larsnes for to dager siden og blir verftets byggenummer 68. Med en grunnmur av erfaring fra brønnbåter levert til Rostein bygger Naviera Orcas nybygg videre på det beste løsninger for frakt og behandling av laks og smolt. Designbetegnelsen for bygget er SK-6100 DM LFC II.

Fartøyet er en mellomstor laksefrakter som også utstyres med utstyr for ferskvannsbehandling, RSW og ferskvannsproduksjon. Det blir 79,3m langt, 15m bredt og får en lastekapasitet på 2800 m3.

LIVE FISH CARRIER FOR NAVIERA ORCA SA

The chilean owner Naviera Orca SA has ordered a live fish carrier from Larsnes Mek Verksted AS and Skipskompetanse AS. The live fish carrier's design is built on the latest newbuild for Rostein, currently being towed to Larsnes for outfitting. The newbuild to Chile will be Larsnes build no. 68. Based on the experience gained from previous newbuilds for Rostein, the project for Naviera Orca uses the best solutions and innovations for treatment and transport of live fish. The design identification of the vessel is SK-6100 DM LFC II.

The vessel is a medium sized live fish carrier and will be equipped for fresh water treatment of fish. Length will be 79.3 m, width 15 m and cargo capacity will be 2800 m3.

Kilde: Skipskompetanse

SK 6100 DM LFC II "TBN"
FB_IMG_1607451671763.jpg
Illustrasjon: Skipskompetanse
 
Larsnes Mek. Verksted AS og Naviera Orca Chile SA har inngått kontrakt på bygging av en brønnbåt på 2800 m3 som får verftets bygg nr. 68.

Båten er designet av Skipskompetanse AS, Måløy og er en videreutvikling av bygg nr. 67 Ro Sailor til Rostein AS. Båten blir den niende (9) i rekken av en serie båter utviklet i samarbeid mellom Skipskompetanse, Larsnes, Rostein og Naviera Orca.

Dette er den type teknologi som er nødvendig i Chile, sier CEO i Naviera Orca, Ezequias Alliende i en uttalelse. Fartøyet, teknologien, effektiviteten og størrelsen som er rett for vår industri i øyeblikket, og vil bli en hjørnestein for å sikre fiskens ve og vel på en kostnadsoptimal måte.

Båten er arrangert for åpen og lukket transport av laks og smolt, samt RSW kjøling, ferskvannsproduksjon og ferskvannsbehandling.

Båten vil ha det siste innen utstyr for nullutslipp under lukket transport med overvåking og rensing av vann. Den vil bla ha filtersystem for oppsamling av lus, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene samt automatisk vaske og desinfiseringsanlegg. En selvfølge er og overvåking, regulering og logging av vannkvalitet og andre viktige parameter.

For å sikre fiskens ve og vel er den arrangert med trykklasting og trykklossing, sortering og avlusing uten bruk av vakuum pumpe.

Hoveddimensjoner:
Lengde 79,27m
Bredde 15,00m
Dybde 5,60 m

Lasteromvolum blir 2800m3 som gir en kapasitet på over 400 tonn med levende laks.

Skroget blir bygget på Marine Projects i Gdansk, Polen.

Klasse: DNV-GL, 1A, E0

Båten skal leveres til rederi i slutten av 2021.

Kilde: Larsnes Mek. Verksted
 
"Orca Yka" over på lekter for sjøsetting nyligt
Orca Yka 01.jpg

Orca Yka 02.jpg

Orca Yka 03.jpg

Orca Yka 04.jpg

Orca Yka 05.jpg

Orca Yka 06.jpg
Alle foto: via verft/designer
 
Slepet starta i dag i Polen, framme på Larsnes 16. august
FB_IMG_1628683375278.jpg

FB_IMG_1628683376877.jpg

FB_IMG_1628683378566.jpg
Alle foto: via verftet
 
"Orca Yka" på prøvetur idag utanfor Larsnes, bilder på lang avstand
OrkaYka1.jpg


OrkaYka2.jpg

Begge foto: © Oddgeir Refvik
 
Back
Top