Moen Marin satser på arbeidsbåter med batteridrift

Refvik

Administrator
Staff member
Satser for fullt på arbeidsbåter med batteridrift

Batteribåter blir et av satsingsområdene for Moen Marin i 2018. - Interessen fra bransjen er stor, forteller prosjektingeniør Vegar Livik hos båtprodusenten.

Under Aqua Nor i 2017 viste Moen Marin for første gang frem batteripakken som skal benyttes om bord i arbeidsbåtene som skal elektrifiseres. Akkurat hvilken båt som blir først ut med denne løsningen er ikke endelig avklart, men prosjektingeniør Vegar Livik sier det nok blir avklart nå på nyåret en gang.

Høyaktuelle båter er katamaranskroget på 13,5 x 7,5 meter, og singelskroget på 12 x 5 meter.

– Elektrifisering blir et satsingsområde for oss i 2018, og målet er å ha den første på vannet i løpet av året, forteller Livik.

I første omgang er det skalte ladbare diesel-hybrider som bygges.

– Båtene designes for å kunne gå en hel normal arbeidsdag bare på strøm (se figur for rekkeviddeberegninger). Så har de en dieselgenerator som kan brukes som backup og dersom rekkevidden skulle kreve det, forklarer han.

Båten skal kunne lades på et vanlig 230 volts anlegg, og for dem som også har tilgang til 400 volt vil det kunne gå enda hurtigere.

– Har båten for eksempel 20 % batterikapasitet igjen ved arbeidsdagens slutt, vil man ha nok tid på et vanlig anlegg å lade den til neste dag, sier Livik.

I utgangspunktet har selskapet prosjektert båtene med en kapasitet fra 200 til 500 KWh.

– Mest sannsynlig lander vi på et sted mellom 200 og 300 KWh på en typisk lokalitetsbåt, opplyser han.

Når båtene skal kunne gå en hel arbeidsdag på strøm, innbefatter ikke det bare fremdrift.

– Båtene vil ha akkurat de samme kapasitetene i forhold til utstyr som kraner, trustere og capstaner, men alt tradisjonelt hydraulisk utstyr vil bli byttet ut med tilsvarende elektriske versjoner, med unntak av dekkskranene, sier han.

Les meir på sidene til Kyst.no
 
Back
Top