Regjeringen vil dele kystruten opp i tre: – Mellom fem og ti rederier er interessert
Fra 2021 kan Hurtigrutens 11 ruter mellom Bergen og Kirkenes bli delt mellom tre rederier. – Målet er å fjerne all tvil om at konkurransen på ruta er reell, sier samferdselsministeren.
Fristen for å levere tilbud er satt til 3. januar 2018, og departementet legger opp til å inngå kontrakt så tidlig som mulig neste år.
– Mellom fem og ti rederier har meldt sin interesse for konkurransen. Vi ser for oss at vi allerede på nyåret kan være i posisjon til å forhandle med en eller flere aktører om den nye kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Vi håper å ha inngått en kontrakt før påske, sier ekspedisjonssjef i Samferdselsdepartementet Fredrik Arnesen.
I dag er det selskapet Hurtigruten ASA som med sine 11 skip står for skipsruten langs norskekysten fra Bergen til Kirkenes – med gods, post og passasjerer.
Men ESA har beskyldt den norske stat for å gi ulovlig statsstøtte til Hurtigruten, og det er bakgrunnen for at regjeringen endrer anbudet til tre kontrakter i stedet for en.
Vil sikre ESAs støtte
– Vi ønsker å fjerne all tvil om at konkurransen på denne ruta er reell. ESA har vært veldig opptatt av at vi legger til rette for konkurranse. Det er lite sannsynlig at vi blir beskyldt for å utbetale ulovlig statsstøtte med dette konseptet, sier Solvik Olsen.
Dersom Hurtigruten får konkurranse skal alle rederiene fortsatt seile innom alle de 34 havnene Hurtigruten seiler innom i dag, med samme frekvens som tidligere.
– Det er fullt mulig at ett enkelt selskap ender med alle tre kontraktene, understreker Solvik-Olsen.
Tilbydere kan levere anbud på tre ulike pakker:
– Ved å dele opp kystruten i tre pakker, kan hver tilbyder ha færre skip. Å skaffe 11 skip på tre år vil være utfordrende. Færre skip er det mulig å få spesifisert og bygd, sier ekspedisjonssjef Fredrik Arnesen.
Øker kontraktsperioden
Ifølge Arnesen har samtlige aktører vært opptatt av kontraktsperiodens lengde.
– Det alle interessentene har spurt om er lengden på kontraktsperioden. I dag er den åtte år. Vi øker perioden tilo ti år med muligheter for opsjon på ett år ekstra, sa Arnesen på pressekonferansen i dag.
Anbudet åpner altså for at et rederi med tre båter kan vinne en del av anbudet. Men det er også slik at en og samme tilbyder kan vinne samtlige «pakker».
Hvert år reiser om lag 300.000 passasjerer med hurtigruten. I dag har Hurtigruten ASA en avtale på strekningen Bergen-Kirkenes som løper ut 31. desember 2019 med mulighet for ett års forlengelse.
Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
– Oppdragsgiver vil tildele kontrakt til én, to eller tre leverandører på grunnlag av laveste tilbudt pris. Hver pakke vil bli evaluert på selvstendig grunnlag.
– Men hva skjer dersom det bare kommer inn et tilbud?
– Dersom vi bare skulle ha med en aktør, bør staten Norge notifisere kontrakten vi har tenkt å inngå med ESA. Det vil innebære at ESA må ha dialog med norske myndigheter før vi kan inngå kontrakt, sier Arnesen.
Frist i 2018
I dag har Hurtigruten ASA en avtale på strekningen Bergen-Kirkenes som løper ut 31. desember 2019 med mulighet for ett års forlengelse.
Den nye kontrakten starter senest 1. januar 2021 og varer til 31. desember 2030, også denne med mulighet for ett års forlengelse.
Les mere på sidene til NRK Nordland
Fra 2021 kan Hurtigrutens 11 ruter mellom Bergen og Kirkenes bli delt mellom tre rederier. – Målet er å fjerne all tvil om at konkurransen på ruta er reell, sier samferdselsministeren.
Fristen for å levere tilbud er satt til 3. januar 2018, og departementet legger opp til å inngå kontrakt så tidlig som mulig neste år.
– Mellom fem og ti rederier har meldt sin interesse for konkurransen. Vi ser for oss at vi allerede på nyåret kan være i posisjon til å forhandle med en eller flere aktører om den nye kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Vi håper å ha inngått en kontrakt før påske, sier ekspedisjonssjef i Samferdselsdepartementet Fredrik Arnesen.
I dag er det selskapet Hurtigruten ASA som med sine 11 skip står for skipsruten langs norskekysten fra Bergen til Kirkenes – med gods, post og passasjerer.
Men ESA har beskyldt den norske stat for å gi ulovlig statsstøtte til Hurtigruten, og det er bakgrunnen for at regjeringen endrer anbudet til tre kontrakter i stedet for en.
Vil sikre ESAs støtte
– Vi ønsker å fjerne all tvil om at konkurransen på denne ruta er reell. ESA har vært veldig opptatt av at vi legger til rette for konkurranse. Det er lite sannsynlig at vi blir beskyldt for å utbetale ulovlig statsstøtte med dette konseptet, sier Solvik Olsen.
Dersom Hurtigruten får konkurranse skal alle rederiene fortsatt seile innom alle de 34 havnene Hurtigruten seiler innom i dag, med samme frekvens som tidligere.
– Det er fullt mulig at ett enkelt selskap ender med alle tre kontraktene, understreker Solvik-Olsen.
Tilbydere kan levere anbud på tre ulike pakker:
- Pakke 1: 3 ruter.
- Pakke 2: 4 ruter.
- Pakke 3: 4 ruter.
– Ved å dele opp kystruten i tre pakker, kan hver tilbyder ha færre skip. Å skaffe 11 skip på tre år vil være utfordrende. Færre skip er det mulig å få spesifisert og bygd, sier ekspedisjonssjef Fredrik Arnesen.
Øker kontraktsperioden
Ifølge Arnesen har samtlige aktører vært opptatt av kontraktsperiodens lengde.
– Det alle interessentene har spurt om er lengden på kontraktsperioden. I dag er den åtte år. Vi øker perioden tilo ti år med muligheter for opsjon på ett år ekstra, sa Arnesen på pressekonferansen i dag.
Anbudet åpner altså for at et rederi med tre båter kan vinne en del av anbudet. Men det er også slik at en og samme tilbyder kan vinne samtlige «pakker».
Hvert år reiser om lag 300.000 passasjerer med hurtigruten. I dag har Hurtigruten ASA en avtale på strekningen Bergen-Kirkenes som løper ut 31. desember 2019 med mulighet for ett års forlengelse.
Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
– Oppdragsgiver vil tildele kontrakt til én, to eller tre leverandører på grunnlag av laveste tilbudt pris. Hver pakke vil bli evaluert på selvstendig grunnlag.
– Men hva skjer dersom det bare kommer inn et tilbud?
– Dersom vi bare skulle ha med en aktør, bør staten Norge notifisere kontrakten vi har tenkt å inngå med ESA. Det vil innebære at ESA må ha dialog med norske myndigheter før vi kan inngå kontrakt, sier Arnesen.
Frist i 2018
I dag har Hurtigruten ASA en avtale på strekningen Bergen-Kirkenes som løper ut 31. desember 2019 med mulighet for ett års forlengelse.
Den nye kontrakten starter senest 1. januar 2021 og varer til 31. desember 2030, også denne med mulighet for ett års forlengelse.
Les mere på sidene til NRK Nordland