Ferje/hurtigbåt anbud Rogaland

Sander

Active Member
Anbudet for hurtigbåtrutene i Ryfylke er nå utlyst. doffin/tendsign

1. januar 2024-31. desember 2033 med mulighet for to års forlengelse (1+1 år).
Hovedfartøy: Rute 1 Sauda via Judaberg 195 pax, Rute 2 Sandeid via Judaberg 147 pax, Rute 3 Kvitsøy via Judaberg 147 pax, Rute 4 Nesvik via Judaberg 97 pax.
Reservefartøy: Passasjerkapasitet på minst 75 % av kapasiteten til hovedfartøyene i ruten.

Tildelingskriterier: Pris 65%, Miljø 30%, Kvalitet 5%.
Ønskelig med nullutslipp, men ikke et krav.

Nåværende kontrakt driftes med fem båter av Norled, med Rødne og Helgøy som underleverandører.
Fjordlys, Fjordfart, Rygerkongen, Rygerfjord og Helgøy Glimt er dagens båter.
 
Det er også lyst ut et kort 6 måneders anbud på skoleskyss mellen Steinsvik og Borgøy for perioden 22.08.22 - 22.12.2022 + 6 måneder opsjon. doffin
Skoleskyssen har siden høsten 2021 vært utført av en midlertidig ordning.
Haugaland Skyssbåt, som traffikerte ruten fra 2016 sa opp kontrakten fra 1. juli 2021 da støtten ble redusert og Borgøy har siden vært uten ordinært rutetilbud.

Lokale aviser skriver stadig om uenighet mellom Tysvær kommune og Rogaland fylke/Kolumbus om finansiering av ruten, skoleskyssen er derimot sistnevnte lovpålagt å tilby.
 
 
Tildelingskriterier: Pris 65%, Miljø 30%, Kvalitet 5%.
Ønskelig med nullutslipp, men ikke et krav.
Kolumbus virker overrasket over at rimeligste tilbud var ved bruk av dieseldrevne fartøy... Når pris teller 65% var det vel ikke noe annet utfall. Dersom man ikke kunne akseptere dieseldrift er det jo merkelig at man ikke setter krav til hybridiseringsgrad slik man har gjort i andre anbud.

 
Haugesund - Utsira er lyst ut fra 1. mai 2025 til 30. april 2045. Oppdragsgiver har en ensidig opsjon på å forlenge kontrakten i til sammen 10 år, 5 år av gangen. doffin
Fartøyskrav 25 PBE, 1 VTE, 150 PAX. Reservefartøy innen 6 timer, kan være hurtigbåt.
En rekke miljøkrav, deriblant krav om at de årlige klimagassutslippene fra sambandet skal være redusert med 50% innen 2030.

Tildelingskriterier: Pris 60 %, Klimagassutslipp 30%, Kvalitet 10%.

Tilbudsfrist 31.08.2023
 
Vil dagens "Utsira" oppfylle krava med ei evt. ombygging av fremdriftsmaskineriet?
 
Den lasta vel egentlig mer, 2 vte. Fant en analyse studie av ombygging til batteri, som jeg la ut på forumet her tidligere, men linken fungerer ikke lengre.
 
Fjord 1 har blitt tildelt kontrakten for drift av hurtigbåtrutene til Byøyene og Hommersåk, melder Kolumbus i en pressemelding.

Sambandet til Byøyene og Hommersåk opereres i dag av Norled.

Kontrakten har oppstart 1. januar 2024, og i løpet av det første året vil Fjord1 fase inn et ombygd elektrisk fartøy i tillegg til «Medstraum» som trafikkerer sambandet i dag. Kontrakten har en varighet fra 1. januar 2024–31. desember 2026, med mulighet for to års forlengelse.
 
Haugesund - Utsira er lyst ut fra 1. mai 2025 til 30. april 2045. Oppdragsgiver har en ensidig opsjon på å forlenge kontrakten i til sammen 10 år, 5 år av gangen. doffin
Fartøyskrav 25 PBE, 1 VTE, 150 PAX. Reservefartøy innen 6 timer, kan være hurtigbåt.
En rekke miljøkrav, deriblant krav om at de årlige klimagassutslippene fra sambandet skal være redusert med 50% innen 2030.

Tildelingskriterier: Pris 60 %, Klimagassutslipp 30%, Kvalitet 10%.

Tilbudsfrist 31.08.2023

Etter Doffin er konkurransen avlyst pga formelle feil. Skal lysast ut på nytt, og oppdragsgjevar kan då endre krava om det skulle vere stemning for det.
 
Anbudet for hurtigbåtrutene i Ryfylke er nå utlyst. doffin/tendsign

1. januar 2024-31. desember 2033 med mulighet for to års forlengelse (1+1 år).
Hovedfartøy: Rute 1 Sauda via Judaberg 195 pax, Rute 2 Sandeid via Judaberg 147 pax, Rute 3 Kvitsøy via Judaberg 147 pax, Rute 4 Nesvik via Judaberg 97 pax.
Reservefartøy: Passasjerkapasitet på minst 75 % av kapasiteten til hovedfartøyene i ruten.

Tildelingskriterier: Pris 65%, Miljø 30%, Kvalitet 5%.
Ønskelig med nullutslipp, men ikke et krav.

Nåværende kontrakt driftes med fem båter av Norled, med Rødne og Helgøy som underleverandører.
Fjordlys, Fjordfart, Rygerkongen, Rygerfjord og Helgøy Glimt er dagens båter.
Anbud Ryfylke utlyst på nytt fra 1. januar 2025 -31.desember 2027 med mulighet for to års forlengelse (1+1 år). doffin

Tilbudsfrist 27.09.2023
Etter Doffin er konkurransen avlyst pga formelle feil. Skal lysast ut på nytt, og oppdragsgjevar kan då endre krava om det skulle vere stemning for det.
Anbud Utsira lyst ut på nytt, samme vilkår. doffin

Tilbudsfrist 31.08.2023
 
Utsirabåten skal betjenes av ferjeselskapet Norled, melder Kolumbus i en pressemelding.

Den nye ferja får fullelektrisk drift og er dimensjonert til 179 passasjerer og 29 personbiler. Ferja skal også ha mulighet for gjennomkjøring.

IMG_8585.jpeg
Illustrasjon: Breeze Ship Design
 
Back
Top