Havila Kystruten, Bygg nr. 1093, 1094, 1193 og 1194 ved Tersan Shipyard, Havyard 923 "Havila Capella/Castor/Polaris/Pollux"

Refvik

Administrator
Staff member
Som det kommer fra i posten Kystruta ut på anbud, skal Havila Kystruten bygge fire Hurtigruter som skal inn i Kystruta frå 1. januar 2021

Dei blir 125 meter lange og 20 meter breie skip med plass til om lag 700 passasjerar i kvar til en kostnad på ca. tre milliardar kroner

Skipa skal gå på LNG, i tillegg til å ha store batteripakkar, slik at ein mellom anna kan gå inn Geirangerfjorden på batteri.

Skipa skal byggjast delvis i Norge, delvis i utlandet.

Sjå ellers også Havila Kystruten - Vil byggje fire hurtigruter

Kystruta1.jpg


Kystruta4.jpg

Begge illustrasjoner: Havyard Design & Solutions
 
Tør man tippe på to ved Cemre Shipard i Tyrkia og to ved eget verft Havyard Ship Technology?
 
Will be interesting to see how this plays out. Can Havyard complete four of these relatively large ships in three years? I wonder if other yards outside Norway will also be involved (for turn key construction, not just hulls).
 
Havila kystruten bygger to i Norge og to i Spania

Verftet H.J. Barreras i Vigo i Spania skal bygge to og Havyard i Leirvik i Sogn to av de fire nye skipene til Havila Kystruten

Verftet Hijos de J. Barreras i Vigo Spania har inngått en foreløpig avtale om å bygge to av de nye skipene som skal settes inn i Kystruten for Havila. De to andre er planlagt bygd ved Havyard sitt verft i Leirvik i Sogn.

Det har lenge gått rykter om bygging i Spania for noen av fartøyene. Nå bekrefter det spanske verftet Barreras i et nyhetsbrev som er sendt ut til åpningen av skipsbyggingsmessen Navalia i Vigo i Spania at de har inngått en kontrakt med Havila Kystruten med forbehold om endelig finansiering.

Barreras president José García Costas forklarer at den foreløpige kontrakten ble inngått for en god stund siden og at de to andre skipene til Havila Kystruten skal bygges av gruppens eget verft Havyard.

Levering skal skje i 2021, og på grunn av verftets nåværende arbeidsbelastning ønsker Barreras å sette det ene skipet bort til et annet verft som en underentreprise. Flere verft i samme område ved elvemunningen i den nord-spanske byen Vigo skal være aktuelle.

Les meir på sidene til Maritimt Magasin


Illustrasjon: Havyard Design & Solutions
 
I have heard Metalships mentioned in this context before and agree that it is the most likely option.
 
Havyard Ship Technology is not building two of this four as mention earlier, not even any of the five yards in Norway that Havila Kystruten was in contact with will build them...

So foreign yards will build all four...
 
Are any of these orders officially confirmed by now? Are there any yard numbers or IMO numbers for the two Spanish-built ships yet?
 
Two at Tersan confirmed, two at Barreras or one plus one subcontracted, to be confirmed soon...
 
Back
Top