Ferjeanbud Troms 2021/2023/2025

Usikker på om Troms og Finnmark fylke får konkurranse på denne. Jeg ser ingen andre enn Torghatten-konsernet som kan gi tilbud på denne uten nybygg. Med 2 års kontraktstid er ikke nybygg aktuelt. 2 x 75 PBE og 2 x 50PBE som alle er max 20 år vil være utfordrende for de fleste.
Torghatten: 75 PBE: Lyngen, Hålogaland 50 PBE Torghatten, Hornstind eller Heilhorn
Norled: 75 PBE: Folgefonn (99-modell), ??? 50 PBE: Sjernarøy (48 PBE, 99-modell) (Både Lauvstad og Ibestad skal jo til Lyngen)
Fjord1: 75 PBE: Eira(Reserve i dag), ??? 50 PBE: Edøyfjord (Reserve i dag), ???
Boreal: 75 PBE: ??? 50 PBE: Tenna og Hersøysund
 
Usikker på om Troms og Finnmark fylke får konkurranse på denne. Jeg ser ingen andre enn Torghatten-konsernet som kan gi tilbud på denne uten nybygg. Med 2 års kontraktstid er ikke nybygg aktuelt. 2 x 75 PBE og 2 x 50PBE som alle er max 20 år vil være utfordrende for de fleste.
Torghatten: 75 PBE: Lyngen, Hålogaland 50 PBE Torghatten, Hornstind eller Heilhorn
Norled: 75 PBE: Folgefonn (99-modell), ??? 50 PBE: Sjernarøy (48 PBE, 99-modell) (Både Lauvstad og Ibestad skal jo til Lyngen)
Fjord1: 75 PBE: Eira(Reserve i dag), ??? 50 PBE: Edøyfjord (Reserve i dag), ???
Boreal: 75 PBE: ??? 50 PBE: Tenna og Hersøysund
Tror nok du treffer ganske bra med det du skriver. Det blir nok Hålogaland og Lyngen, og/eller Torghatten, Hornstind eller Heilhorn. Den ferge som blir valgt til Stornes - Bjørnrå bør nok være åpen pendel ala Lauvstad for effektiviteten skyld.
 
Usikker på om Troms og Finnmark fylke får konkurranse på denne. Jeg ser ingen andre enn Torghatten-konsernet som kan gi tilbud på denne uten nybygg. Med 2 års kontraktstid er ikke nybygg aktuelt. 2 x 75 PBE og 2 x 50PBE som alle er max 20 år vil være utfordrende for de fleste.
Torghatten: 75 PBE: Lyngen, Hålogaland 50 PBE Torghatten, Hornstind eller Heilhorn
Norled: 75 PBE: Folgefonn (99-modell), ??? 50 PBE: Sjernarøy (48 PBE, 99-modell) (Både Lauvstad og Ibestad skal jo til Lyngen)
Fjord1: 75 PBE: Eira(Reserve i dag), ??? 50 PBE: Edøyfjord (Reserve i dag), ???
Boreal: 75 PBE: ??? 50 PBE: Tenna og Hersøysund
Volda og Nordfjord kan sikkert frigjøres på relativ kort sikt.
 
Volda og Nordfjord kan sikkert frigjøres på relativ kort sikt.
Nordfjord er bundet opp i Værlandet-sambandet og Volda på Stranda. Værlandet skal ikke lyses ut før Troms-kontrakten er nesten ferdig og Volda er fullbooket frem til nybygget er ferdig.

Eira kan kanskje erstattes av Stryn og Edøyfjord av Svanøy/Nordmøre. Mulig Svanøy/Nordmøre og kan erstatte Nordfjord/Losna/Hornelen, men det mangler uansett en 75 PBE...

Glutra/Lote/Lifjord/Fannefjord vil jo bli opptatt med 3 på Tysfjord og en i reserve til Halsa...
 
Det er lyst ut anbod på 4 år på eit par samband i Nordland der velbrukt materiell er godteke, m.a Jektvik - Kilboghamn. Fjord 1 har neppe materiell for anboda i begge fylka, og må nok velje kva samband dei skal satse på - i den grad dei er interesserte. Torghatten stiller uansett sterkt med nok ferjer som oppfyller krava.
 
Noen som vet når «Malangen» er ferdig i Nord-Troms? Kunne jo kanskje være en kandidat som reserve i Sør-Troms kontrakten…?
 
Ser at alle ankomster til Botnhamn er merket med 'a'. Er det bare meg som ikke ser hva dette betyr?
 
Ser at alle ankomster til Botnhamn er merket med 'a'. Er det bare meg som ikke ser hva dette betyr?
Ankomst uten umiddelbar retur, men tror ikke andre enn Troms Fylkestrafikk bruker den fotnoten i så stor grad, de fleste bruker den bare ved siste ankomst før opphold i ruten(som middagspause eller natt)
 
Hvor står dette? Og det var jo en rar opplysning uansett. Det står jo vitterlig når det er avgang fra Botnhamn igjen....
I den gamle rutetabellen og i andre ruter hos dem, den linja har tydligvis falt ut fra den nye tabellen ser jeg.
 
Last edited:
Det har vært anbudsåpning på Sør-Troms kontrakten, og det var to tilbydere men relativ stor forskjell i pris:
Tilbyder 1: 393.655.783,-
Tilbyder 2: 582.610.994,-
Det skal være Torghatten Nord og Norled som har gitt inn bud, og det ryktes at det er THN som har det laveste budet. Kan dermed se ut som det blir operatørskifte på Stornes-Bjørnerå og Stangnes-Sør Rollnes.

Er det imidlertid noen som har hørt noen rykter om hvilke ferger THN skal sette inn? Tenker at Hålogaland og Lyngen er med, men ser ikke hvilke to 50-bils ferger Torghatten kan ha å sette inn...?
 
Det har vært anbudsåpning på Sør-Troms kontrakten, og det var to tilbydere men relativ stor forskjell i pris:
Tilbyder 1: 393.655.783,-
Tilbyder 2: 582.610.994,-
Det skal være Torghatten Nord og Norled som har gitt inn bud, og det ryktes at det er THN som har det laveste budet. Kan dermed se ut som det blir operatørskifte på Stornes-Bjørnerå og Stangnes-Sør Rollnes.

Er det imidlertid noen som har hørt noen rykter om hvilke ferger THN skal sette inn? Tenker at Hålogaland og Lyngen er med, men ser ikke hvilke to 50-bils ferger Torghatten kan ha å sette inn...?
Dine antydninger er nok korrekt. Blir neppe en 50 PBE ferge Torghatten Nord setter inn. Settes nok inn en 120 PBE på Stangnes-Sørrollnes
 
Det har vært anbudsåpning på Sør-Troms kontrakten, og det var to tilbydere men relativ stor forskjell i pris:
Tilbyder 1: 393.655.783,-
Tilbyder 2: 582.610.994,-
Det skal være Torghatten Nord og Norled som har gitt inn bud, og det ryktes at det er THN som har det laveste budet. Kan dermed se ut som det blir operatørskifte på Stornes-Bjørnerå og Stangnes-Sør Rollnes.

Er det imidlertid noen som har hørt noen rykter om hvilke ferger THN skal sette inn? Tenker at Hålogaland og Lyngen er med, men ser ikke hvilke to 50-bils ferger Torghatten kan ha å sette inn...?
Malangen og Tysfjord/Hamarøy er jo mulig.
 
Dine antydninger er nok korrekt. Blir neppe en 50 PBE ferge Torghatten Nord setter inn. Settes nok inn en 120 PBE på Stangnes-Sørrollnes
Hvilken 120 PBE har de som er ledig, Melshorn og Vardehorn blir jo ledig, og er forsåvidt gode ferger, men de er jo bygd før 2000....
 
Da er det avgjort at Torghatten Nord får anbudet i Sør-Troms(Stangnes-Sør-Rollnes, Refsnes-Flesnes og Stornes-Bjørnrå). Dette ble avgjort av Fylkesrådet på Tirsdag 9/11.
 
Back
Top