Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2023/2024/2025/2026/2027

Kan ikke bare bytte rundt på ferger.. Hardingen og Vikingen har jo ikke noe form for batteridrift og de er dyr i drift.
 
Hei og takk for linken.

  • MF Folgefonn – 75 PBE - Sandnessjøen - Dønna - Løkta - rute A
  • MF Foldøy – 50 PBE - Sandnessjøen - Dønna - Løkta - rute B
  • MF Høgsfjord – 75 PBE – Søvik – Austbø – Herøy - Brasøy - rute A
  • MF Sjernarøy – 50 PBE - Søvik – Austbø – Herøy - Brasøy - rute B
Skal tro om Vikingen eller Hardingen blir reserven?
"Vikingen" som reserve
 
Det er vel alltid forskjell på teori og praksis.....
Dessuten er kravet 1x 70PBE og 3x 50PBE samt 1x reserve 50PBE så "Høgsfjord" og "Folgefonn" er over kravet.

Problemet er at de bruker PBE mål.. Det er mål som er gammel og biler er blitt mye større...
 
Hei, utifrå bildene eg kan finne, har Foldøy og søsteren allerede eit ganske ryddig bildekk (bilde). Her eit bilde av eine enden, ingenting der som kan tas bort for å skape ein bilplass ekstra.

I dette pdf dokumentet til statens vegvesen blir pbe definert med:
- Lengde: 4,30 m
- bredde: 1,85 m
- vekt: 1,3 tonn
- tyngdepunkt: 0,75 m over bildekk.

Lengde– og breddemålene inkluderer ikke avstand mellom kjøretøy
 
Første innlegg er oppdatert med anbud for Horn-Andalsvåg, Horn-Igerøy, Igerøy-Tjøtta og Svolvær-Skrova-Skutvik

Og ang. anbudet på sambandene ut fra Stokkvågen; kan det være en mulighet at Boreal bygger om "Herøysund" til bruk her siden alle 3 hovedferjer samt reserven skal være lukket og bygd i år 2000 eller nyere?
 
Mener å ha lest at "Herøysund" blir i disse dager bygget delvis igjen hos Fiskerstrand, altså ikke helt lukket. Mulig bare et rykte, men noe er altså på gang.

"Driftsperiode: 01.07.2023-30.06.2026 + 3+3 måneder" for Vega og Vennesund.
Da blir det i alle fall ikke noe nybygg på disse sambandene. Nordland fortsetter med disse korte og forhåndsvis små anbudspakkene.

PS: Meget oversiktlig og god post dette, Peter
 
Last edited:
Noen kloke og vise som har oversikt over status mtp fergeknutepunkt på Tonnes for Rødøy/Lurøybassenger ?
Vet Molo er ferdig, ny vei til Tonnes er ferdig og jobb med kai og området er i gang. Men noe beslutninger mtp fergeanløp, tider osv?
 
Noen kloke og vise som har oversikt over status mtp fergeknutepunkt på Tonnes for Rødøy/Lurøybassenger ?
Vet Molo er ferdig, ny vei til Tonnes er ferdig og jobb med kai og området er i gang. Men noe beslutninger mtp fergeanløp, tider osv?

Klok og klok, men las iallfall ein plass at Molde-firmaet Christie & Opsahl har fleire ferjekaiprosjekt, bl.a Tonnes. Det skal vere ferdig i 2024. Rutetider er neppe fastsette og eg veit heller ikkje kva som er bestemt om rutestrekningar etc.
 
Har hørt at Torghatten har fått Vennesund-Holm (går det så fort? Fristen var vel i går), og at "Hornstind" muligens skal inn som supplering der til sommeren. Synes det høres merkelig ut men.
 
Har hørt at Torghatten har fått Vennesund-Holm (går det så fort? Fristen var vel i går), og at "Hornstind" muligens skal inn som supplering der til sommeren. Synes det høres merkelig ut men.
Tar ikke lang tid dersom man kun mottok et tilbud. Krav til 90% elektrisk drift og kort kontraktsperiode gjorde det nok ikke lønnsomt for andre å levere inn tilbud.
 

Bekreftet at Torghatten fikk Vennesund - Holm, og at Hornstind skal inn der som supplering på sommeren.


"Sambandet ble lyst ut på anbud i november. Det var kun én tilbyder, Torghatten Midt.

Selskapet, som også opererer sambandet for fylket i dag, er tildelt kontrakten som er verdt 83,9 millioner kroner per år. Dette er en økning i årlig godtgjørelse på over 23 millioner kroner fra forrige anbudsperiode.

Torghatten Midt opplyser at følgende fartøy skal brukes på sambandet: MF Heilhorn, MF Hornstind og MF Lysingen. «Heilhorn» skal fortsatt være hovedfartøy, mens de to andre båtene skal brukes til suppleringsrute og reservefartøy."

Så hvis Torghatten også får Igerøy-Horn, Igerøy-Tjøtta og Horn-Andalsvågen så vil de mangle 1 ferje?

Antar Lysingen skal være reserve for både Holm-Vennesund og Vegasambandet i sommer, og kanskje også Hofles-Lund
 
Last edited:
Noen som vet noe rundt det mulige ferge byttet på Nesna - Levang
var jo antydet tidligere at MF Melshorn skulle settes inn i stedet for MF Trondenes
 
Noen som vet noe rundt det mulige ferge byttet på Nesna - Levang
var jo antydet tidligere at MF Melshorn skulle settes inn i stedet for MF Trondenes
Kan se ut som "Stetind" er på vei, har Nesna som destinasjon på ais.
 
Torghatten Midt fikk som forventet Horn - Andalsvåg og Horn-Igerøy-Tjøtta


Hørte rykte om at de hadde ombestemt seg angående Hornstind, at den fortsatt skal være på Vega sambandet og ikke Vennesund - Holm.

Men da har Torghatten Midt ingen reserveferje i sommer? Heilhorn/Lysingen på Holm-Vennesund og Hornstind/Torgtind på Horn-Igerøy-Tjøtta?
 
Back
Top