Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2021/2022

Da er Jektvik-Kilboghamn lyst ut på nytt
Driftsperiode: 01.01.22-31.01.25
Ferje 1, hele året: Lukket ferje, 50PBE, 6VTE, 145passasjerer, 1ADR-bil. 13tonn aksellast og 2,5/4,2m frihøyde. ingen alderskrav.
Ferje 2, uke 24-34: lukket ferje, 50PBE, 6VTE, 190passasjerer, 1ADR-bil. 13tonn aksellast og 2,5/4,2m frihøyde. ingen alderskrav.
Reserveferje, innen 8timer: lukket ferje, 50PBE, 3VTE, 145passasjerer, 1ADR-bil. 13tonn aksellast og 2,5/4,2m frihøyde. ingen alderskrav.
doffin/mercell
 
Da er Jektvik-Kilboghamn lyst ut på nytt
Driftsperiode: 01.01.22-31.01.25
Ferje 1, hele året: Lukket ferje, 50PBE, 6VTE, 145passasjerer, 1ADR-bil. 13tonn aksellast og 2,5/4,2m frihøyde. ingen alderskrav.
Ferje 2, uke 24-34: lukket ferje, 50PBE, 6VTE, 190passasjerer, 1ADR-bil. 13tonn aksellast og 2,5/4,2m frihøyde. ingen alderskrav.
Reserveferje, innen 8timer: lukket ferje, 50PBE, 3VTE, 145passasjerer, 1ADR-bil. 13tonn aksellast og 2,5/4,2m frihøyde. ingen alderskrav.
doffin/mercell
burde absolutt vært satt et alderskrav
 
burde absolutt vært satt et alderskrav
Hadde nok ikke hatt så mye å si, med et halvt år til oppstart og siden de har gått fra å bare kreve baugvisir til å kreve lukkede ferjer, så er det ikke så mange kandidater i markedet....
 
Hadde nok ikke hatt så mye å si, med et halvt år til oppstart og siden de har gått fra å bare kreve baugvisir til å kreve lukkede ferjer, så er det ikke så mange kandidater i markedet....
hadde absolutt hatt noe å si, jo gamlere båt jo mer problemer, det har man sett på Nesnaøyene i det siste.
 
hadde absolutt hatt noe å si, jo gamlere båt jo mer problemer, det har man sett på Nesnaøyene i det siste.
Jodå, men vis slik kreves, må det legges inn 2 års forberedelses periode. Med den korte oppstartsfasen ser det veldig tynt ut med ferjer. Boreal kan sikkert bygge om Vannes eller Petter Dass med lukket forskip, i tillegg til Sigrid.
 
Jodå, men vis slik kreves, må det legges inn 2 års forberedelses periode. Med den korte oppstartsfasen ser det veldig tynt ut med ferjer. Boreal kan sikkert bygge om Vannes eller Petter Dass med lukket forskip, i tillegg til Sigrid.
Petter Dass er fast på Lauvvik- Oanes, så uansett om Boreal får anbudet så er hun ikke aktuell.
 
Då ville eg hella ha tippa omvendt, overkapasiteten kun på sommeren. Uansett eit godt forslag.
Jojakansje...
MF Hamarøy er vel kanskje noe av det mest driftssikre de har, sammen med Vardehorn og Melshorn. Vellbygd og tåler en sjøsprøyt.
Hamarøy og søster Tysfjord er jo skikkelige båter med forholdsvis grei kapasitet og gode mannskapsfasiliteter!
Mulig som du nevner, en tanke stor.. men når Saltfjellet stenger om vintern, så kan hun ta unna og dermed er omkjøring en bedre alternativ en pr.dd..
Så det er nevnt, har erfaring med begge deler!
 
Jojakansje...
MF Hamarøy er vel kanskje noe av det mest driftssikre de har, sammen med Vardehorn og Melshorn. Vellbygd og tåler en sjøsprøyt.
Hamarøy og søster Tysfjord er jo skikkelige båter med forholdsvis grei kapasitet og gode mannskapsfasiliteter!
Mulig som du nevner, en tanke stor.. men når Saltfjellet stenger om vintern, så kan hun ta unna og dermed er omkjøring en bedre alternativ en pr.dd..
Så det er nevnt, har erfaring med begge deler!
Lurer på om Hamarøy har bedre manøveregenskaper enn Rødøy?
 
Lurer på om Hamarøy har bedre manøveregenskaper enn Rødøy?
Uten å være for skråsikker på det, så mener jeg det ja..
Åler jo seg meget pent inn til Skarberget Uten helt store problem i stilla å kuling...
Hun er jo noe større, men endel større maskineri å...
 
Uten å være for skråsikker på det, så mener jeg det ja..
Åler jo seg meget pent inn til Skarberget Uten helt store problem i stilla å kuling...
Hun er jo noe større, men endel større maskineri å...
Lov å håpe om Torghatten får nytt anbud, at Hamarøy settes inn, men tipper jeg rett blir det Rødøy, som har begrenset manøveregenskaper, særlig vinterstid å i sterk vind
 
Er ikke "Hamarøy" bundet til anbudet på Lødingen-Bognes som reserve og C-ferje til 2024?
Vet ikke om Hamarøy er bundet til Bognes-Lødingen i C-rute, usikker på akkurat det. Men kan godt være...
Tranøy kunne vært satt inn på Jektvik- Kilboghamn, hadde kun trengt ei ferge da
Tranøy er aaaaaalt for stor tenker jeg !

Men, tipper det blir Rødøy til hoved og ett alternativ til B/reserve...
Selv om jeg personlig mener Hamarøy burde gått A-Rute og Rødøy til B/reserve ...
Kunne jo også ha vært reserve for Rødøybassenget... ergo, 3 lukkede båter med høvelig greie fasiliteter i 2 samband..

Ellers så er vell markedet rimelig tynt...?
 
Vet ikke om Hamarøy er bundet til Bognes-Lødingen i C-rute, usikker på akkurat det. Men kan godt være...

Tranøy er aaaaaalt for stor tenker jeg !

Men, tipper det blir Rødøy til hoved og ett alternativ til B/reserve...
Selv om jeg personlig mener Hamarøy burde gått A-Rute og Rødøy til B/reserve ...
Kunne jo også ha vært reserve for Rødøybassenget... ergo, 3 lukkede båter med høvelig greie fasiliteter i 2 samband..

Ellers så er vell markedet rimelig tynt...?
Hamarøy burde gå helårsrute om hun er et alternativ på Kystriksveien... større kapasitet å bedre fart å manøveregenskaper, men er usikker om hun passer i kaia i Sørfjorden.
 
+ artikkel...
 
Fra Brønnøysunds Avis

Det var Skipsrevyen som først omtalte anbudstildelingen.

Daglig leder Vidar Hop i Vidar Hop Skyssbåter AS bekrefter overfor BAnett at de har vunnet anbudet i Brønnøy, men understreker at tildelingen ikke er endelig før ankefristen er over neste uke.

- Vi ligger an til å få det fra februar neste år, sier han og beskriver selskapet som "et lite rederi ytterst i Sognefjorden".

Vurderer ferjekjøp
- Hva slags materiell vil dere bruke?

- Vi har flere muligheter, vi er blant annet i posisjon for å kjøpe en ferje og har en fra før også. Den er helelektrisk.

- Kan det bli eldrift på Sauren-sambandet?

- Ikke i første omgang, det er ikke krav om det. Det kreves en ferje med ni bilplasser, sier Vidar Hop, som planlegger å komme til Brønnøysund senere i år.


Vidar Hop Skyssbåter AS holder til i Solund kommune i det tidligere Sogn og Fjordane. Selskapet har 37 ansatte og omsatte for 34,5 millioner kroner i 2019. Ifølge selskapets hjemmeside drifter de blant annet sambandet Namsos - Rørvik - Leka i tillegg til flere samband i Vestland.

Fortsatt ankefrist
Anbudet for ruta var for perioden 1. februar 2022 til og med 31. januar 2027 med mulighet for forlenging i 1+1+1 år.

Anskaffelsesprotokollen viser at Nordland fylkeskommune hadde mottatt følgende tilbud:


Tilbudene er kontrollert og funnet i tråd med konkurransegrunnlaget, og dermed vant Vidar Hop Skyssbåter AS, som hadde lavest tilbud.

Protokollen er datert 30. juni. Det er ankefrist i 14 dager etter dette.
1625754722837.png
 
Back
Top