Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2021/2022

Last edited:
Tilboda skal kontrollerast, det er klagefrist osv, så det tek nok tid før alt er avgjort. Men om Torhatten vert vinnar, er det då Lyngenferjene som skal brukast, eller har dei andre ferjer som passar?
 
Tilboda skal kontrollerast, det er klagefrist osv, så det tek nok tid før alt er avgjort. Men om Torhatten vert vinnar, er det då Lyngenferjene som skal brukast, eller har dei andre ferjer som passar?
"Røsund", "Virak", "Lyngen" og "Trondenes" passer vel i.h.t. krav...
Men vil tro en av dem skal på Bognes-Skarberget som B-ferje til sommeren
 
Siste ord ang. sambandet Brønnøysund-Sauren er visstnok ikke sagt, nå har de til intensjon å forlenge dagens kontrakt til 31.01.2022:
 
Det vart nemnt i annen tråd at Røsund og Virak er kandidater til Nesna-sambandene.
Virak fekk jo stor ombygging i stund tilbake, der det bl.a. vart installert heis til salongen over bildekket.
Røsund ser ut til å ha fått utvendig trappeheis.
I vedlagte dokument frå Statens vegvesen nemnes det at samband over 25 min. skal ha full barrierefrihet. Bryter ikkje Røsund dermed kravet? Turen Nesna-Tomma tar jo over 25 min, Nesna-Levang oppgis til 25 min.
 
Last edited:
TTS leier inn "Rypøy" til "Liv Grannes" er på plass:
 
Det vart nemnt i annen tråd at Røsund og Virak er kandidater til Nesna-sambandene.
Virak fekk jo stor ombygging i stund tilbake, der det bl.a. vart installert heis til salongen over bildekket.
Røsund ser ut til å ha fått utvendig trappeheis.
I vedlagte dokument frå Statens vegvesen nemnes det at samband over 25 min. skal ha full barrierefrihet. Bryter ikkje Røsund dermed kravet? Turen Nesna-Tomma tar jo over 25 min, Nesna-Levang oppgis til 25 min.
Levang- Nesna er ca 20- 25 min, Nesna- Nesnaøyene tar ca 40 min om de går innom øyene... om de går direkte er det ca 25 min
 
Det første steget burde være å avlyse hydrogen over Vestfjorden! Det er eit prestigeprosjekt uten like. Her kan gas-hybrid være best egnet, teknologien eksisterer og kan installeres i vanleg ferjedesign. Dessuten bør reiseopplevelse og sjøegenskaper komme foran lite prøvd teknologi på eit slikt samband!
 
Det første steget burde være å avlyse hydrogen over Vestfjorden! Det er eit prestigeprosjekt uten like. Her kan gas-hybrid være best egnet, teknologien eksisterer og kan installeres i vanleg ferjedesign. Dessuten bør reiseopplevelse og sjøegenskaper komme foran lite prøvd teknologi på eit slikt samband!
Men Nordland fylkeskommune har jo ingenting å gjøre med sambandet over Vestfjorden - det er et statlig samband.
 
Noen som vet hvor "Rypøy" er på vei? Destinasjon står Kristiansund men regner med det er kun pitstop.
 
Forøy - Ågskardet er ute på anbud. Kontraktsperiode 1. januar 2022 – 31. januar 2025
"Kapasitetskrav til fergen er 30 personbilenheter, 3 vogntogenheter og 145 passasjerer i vintersesongen. For sommersesongen skal sambandet betjenes med en ferge med kapasitet på 60 personbilenheter, 4 vogntogenheter og 190 passasjerer Det settes ikke alderskrav til fergene."

Brønnøysund - Sauren er ute på anbud. Kontraktsperiode 1. februar 2022 – 31. januar 2027
"Kapasitetskrav til fergen er 10 personbilenheter, 1 vogntogenhet og 30 passasjerer. Det settes ikke alderskrav til fergene"
 
Forøy - Ågskardet er ute på anbud. Kontraktsperiode 1. januar 2022 – 31. januar 2025
"Kapasitetskrav til fergen er 30 personbilenheter, 3 vogntogenheter og 145 passasjerer i vintersesongen. For sommersesongen skal sambandet betjenes med en ferge med kapasitet på 60 personbilenheter, 4 vogntogenheter og 190 passasjerer Det settes ikke alderskrav til fergene."
Er det noko krav om salong over vannlinje og HC adgang?
 
Back
Top