Ferge og Fergesamband

iflg. NRK nyheter i dag har Torghatten Nord har vunnet anbudet mellom Bognes og Skarberget med nullutslippsferger
Fjord1 har vunnet Bognes-Skarberget og Drag-Kjøpsvik med nullutslipp..
Torghatten-nord vant Bognes-Lødingen med nullutslipp (ref forrige innlegg)

Edit:
 

fergemann1

Active Member
Haarek er etter ryktene solgt til Rødøy Laksoppdrett A/S, skal brukes til å frakte anleggsutstyr til det planlagte landbaserte oppdrettet på Røssøya.
 

John E B

Member
Husøy gikk i morges fra Husøy til Sandnessjøen og ligger der. Lovund er inne på Træna-ruta, men har tydeligvis ikke betjent Selvær så langt. Sigrid er alene i Lovund-ruta akkurat nå.
 
Kva skjer med Stryn når ferja er ferdig på Sølsnes-Åfarnes?

Det ser ut som at etterfølgaren, nybygde Rødvenfjord startar med verkstedopphald i Tomrefjord.
 

JohannesB

Member
Kva skjer med Stryn når ferja er ferdig på Sølsnes-Åfarnes?

Det ser ut som at etterfølgaren, nybygde Rødvenfjord startar med verkstedopphald i Tomrefjord.
Stryn går nok, i likhet med mange andre 80- og tidleg 90-talls ferjer, enten til utlandet eller i saksa. Hun er verken kjapp eller egnet for større sjø. Det einaste som det er litt mangel på for tida, er 50 bilers ferjer, mens det i 70-120 pbe klassen er ein del nyare i opplag både her og der.
 

fergemann1

Active Member
Stryn går nok, i likhet med mange andre 80- og tidleg 90-talls ferjer, enten til utlandet eller i saksa. Hun er verken kjapp eller egnet for større sjø. Det einaste som det er litt mangel på for tida, er 50 bilers ferjer, mens det i 70-120 pbe klassen er ein del nyare i opplag både her og der.
Passa perfekt førr Torghatten Nord, di kjøp jo opp gammal mannsjitferge
 

JohannesB

Member
Passa perfekt førr Torghatten Nord, di kjøp jo opp gammal mannsjitferge
Om Torghatten hadde hat interesse, kunne dem jo kjøpt Nordmøre og brukt hun som reserve på Helgeland. Troleg betydelig bedre egnet enn både Rosendal, Fykan og Bjarkøy som reserve og kraftig nok til å takle uvær, berre synd løftebaugane er forsvunnet.
 
Om Torghatten hadde hat interesse, kunne dem jo kjøpt Nordmøre og brukt hun som reserve på Helgeland. Troleg betydelig bedre egnet enn både Rosendal, Fykan og Bjarkøy som reserve og kraftig nok til å takle uvær, berre synd løftebaugane er forsvunnet.
Kunna ha vraka Røsund og erstatta den med MF Stryn !
 

JohannesB

Member
Kunna ha vraka Røsund og erstatta den med MF Stryn !
Ha ha, neppe noko alternativ, begge er konverter ifrå ei 35pbe ferje. Eg husker at Stryn var for seint til å kunne gå vanleg rute på Sykkylven-Magerholm grunnet for lav fart. Dessuten er ei ferje med ramper neppe brukandes på ei rute med anløp av 3 øyer. Og til slutt er det lurt med løftebaug på rutene til/frå Nesna når det er litt vind.
 

fergemann1

Active Member
Ha ha, neppe noko alternativ, begge er konverter ifrå ei 35pbe ferje. Eg husker at Stryn var for seint til å kunne gå vanleg rute på Sykkylven-Magerholm grunnet for lav fart. Dessuten er ei ferje med ramper neppe brukandes på ei rute med anløp av 3 øyer. Og til slutt er det lurt med løftebaug på rutene til/frå Nesna når det er litt vind.
ramper er like brukanes som hengedekket, meget effektivt! en fil til Vikholmen kjører på ene siden, Handnesøya i midten, og Tomma til andre siden, samme systemet som ble brukt da hhv Petter Dass/ Sigrid gikk fredagsturen til øyene om sommerne.
 

oppegar

Member
Enda ei ferge uten motor trenger ikke nesnaøyene
Ramper kunne nok være brukbart i dette sambandet men løftebaug er vel strengt talt nødvendig i hverfall i ene enden
 

fergemann1

Active Member
Enda ei ferge uten motor trenger ikke nesnaøyene
Ramper kunne nok være brukbart i dette sambandet men løftebaug er vel strengt talt nødvendig i hverfall i ene enden
Løftebauger er høyst nødvendig, helst noen med litt høyde, helst skulle det vært lukket ferge, hvertfall på vinterene,
 
Top