Ferge og Fergesamband

Både Malangen (erstattet av Stetind) og Tysfjord(erstattet av Hamarøy) på vei sørover med destinasjon Sunnmøre.
 
MF Akkarfjord innom Hammerfest forrige søndag, er i Havøysund hos Frydenbø. MF Jøfjord går for henne, mens MF Rana går på Korsfjorden.
1618669958245.png
 
Virak har satt kursen mot Nesna, er kanskje hun som skal starte opp i ruta Trondenes skal gå, inntil Trondenes er klar?
 
Virak har satt kursen mot Nesna, er kanskje hun som skal starte opp i ruta Trondenes skal gå, inntil Trondenes er klar?
Er det mykkje gale med Bjørklids ferjer? Fram til no er det vel kun Bjarkøy (Vaggasvarre) som er kommet i drift. Ser at både Rœsund og Virak er merkert med ikkje for salg lenger på Norsk Megling & Auksjon AS.
 
"Kvernsund" får hjelpe litt til på Sunnmøre:
Ha ha, ser ut til at Kvernsund kun kan lastes via baugen? Kaiane er rikelig gamle med fassong tilpasses dei tradisjonelle skipsfassongen. Er det ingen av dei øvrige 35pbe ferjene som er igjen på Møre som kan gå der ute?
 
Er det mykkje gale med Bjørklids ferjer? Fram til no er det vel kun Bjarkøy (Vaggasvarre) som er kommet i drift. Ser at både Rœsund og Virak er merkert med ikkje for salg lenger på Norsk Megling & Auksjon AS.
Neida, ikke noe gale med Bjørklid fergene. MF Trondenes seiler snart til Harstad for ordinært verkstedopphold. MF Lyngen skal inn på Bognes-Skarberget i sommer som suppleringsferge. MF Virak skal inn på Forøy-Ågskardet, og MF Røsund skal inn på Nesna-Levang-Tomma.
 
Ha ha, ser ut til at Kvernsund kun kan lastes via baugen? Kaiane er rikelig gamle med fassong tilpasses dei tradisjonelle skipsfassongen. Er det ingen av dei øvrige 35pbe ferjene som er igjen på Møre som kan gå der ute?
Kan kun laste via baugen, da den er for bred i hekken. Det er krav til fartsområde 3 ferger på sambandet Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya. Da MF Os har problemer og MF Austevoll er flyttet midlertidlig til Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya, så har ikke Norled noen tilgjengelige fartsområde 3 ferger unntatt MF Kvernsund, MF Utne og MF Utstein. Nå har Norleid også leid inn MF Solskjel fra Fjord1 som seiler i sambandet Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya.
 
Kan kun laste via baugen, da den er for bred i hekken. Det er krav til fartsområde 3 ferger på sambandet Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya. Da MF Os har problemer og MF Austevoll er flyttet midlertidlig til Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya, så har ikke Norled noen tilgjengelige fartsområde 3 ferger unntatt MF Kvernsund, MF Utne og MF Utstein. Nå har Norleid også leid inn MF Solskjel fra Fjord1 som seiler i sambandet Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya.
Solskjel er vel streng tatt fast reserve for Norled til dei 2 samband, men er det egentlig Fjord1 eller Norled som stiller med personal? Dryna og Harøy driftes vel i vetlease, altså med mann og mus i rute for Norled.
Uansett kunne jo i dette tilfellet Ullensvang ha erstattes Sand, som igjer erstatter Utstein som igjen kan frigjøre Austevoll.

By the way, Alsten er ute av drift igjen, ligger på Levang siden 8 imorres...var noken instillinger igår også grunnen været... .
 
Solskjel er vel streng tatt fast reserve for Norled til dei 2 samband, men er det egentlig Fjord1 eller Norled som stiller med personal? Dryna og Harøy driftes vel i vetlease, altså med mann og mus i rute for Norled.
Uansett kunne jo i dette tilfellet Ullensvang ha erstattes Sand, som igjer erstatter Utstein som igjen kan frigjøre Austevoll.

By the way, Alsten er ute av drift igjen, ligger på Levang siden 8 imorres...var noken instillinger igår også grunnen været... .
Alsten er ute pga feil med giret, det løsna, så hun ble innstilt i går og pga det...
 
Solskjel er vel streng tatt fast reserve for Norled til dei 2 samband, men er det egentlig Fjord1 eller Norled som stiller med personal? Dryna og Harøy driftes vel i vetlease, altså med mann og mus i rute for Norled.
Uansett kunne jo i dette tilfellet Ullensvang ha erstattes Sand, som igjer erstatter Utstein som igjen kan frigjøre Austevoll.

By the way, Alsten er ute av drift igjen, ligger på Levang siden 8 imorres...var noken instillinger igår også grunnen været... .
Det er korrekt som du skriver. MF Solskjel er reserve både for Brattvåg–Dryna–Fjørtofta–Harøya og Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya, da Fjord1 drifter Brattvåg–Dryna–Fjørtofta–Harøya for Norled. Når det gjelder mannskap på MF Solskjel, så er det en kombinasjon av mannskap fra Fjord1 og Norled når den seiler i sambandet Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya. Fjord1 krever at det skal minst være en person (navigatør eller maskinsjef) fra Fjord1 omb for og ivareta deres ISM system. På Brattvåg–Dryna–Fjørtofta–Harøya er det kun Fjord1 ansatte.

MF Utstein ligger i Harstad og skal inn på sambandet Botnhamn–Brensholmen f.om 23.04.2021. Når det gjelder frigjøring av MF Austevoll, så blir dette vanskelig før MF Kvam er tilbake i rute. Det skyldes krav til fartsområde 3 ferge i Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya. Her er det også samme problemet med fergekaiene som i sambandet Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya.
 
Det er korrekt som du skriver. MF Solskjel er reserve både for Brattvåg–Dryna–Fjørtofta–Harøya og Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya, da Fjord1 drifter Brattvåg–Dryna–Fjørtofta–Harøya for Norled. Når det gjelder mannskap på MF Solskjel, så er det en kombinasjon av mannskap fra Fjord1 og Norled når den seiler i sambandet Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya. Fjord1 krever at det skal minst være en person (navigatør eller maskinsjef) fra Fjord1 omb for og ivareta deres ISM system.

MF Utstein ligger i Harstad og skal inn på sambandet Botnhamn–Brensholmen f.om 23.04.2021. Når det gjelder frigjøring av MF Austevoll, så blir dette vanskelig før MF Kvam er tilbake i rute. Det skyldes krav til fartsområde 3 ferge i Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya. Her er det også samme problemet med fergekaiene som i sambandet Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya.
OK, takker.
 
Back
Top