Ferge og Fergesamband

Er det noen planer for "Ørnes" og "Gildeskål" fra 1/2?
Gildeskål skal på verksted frem til mai å bli forlenget 13 meter, samt få montert sprutvisir, etterpå skal hun inn i rute på Forøy- Ågskaret. Frem til da så skal MF Rødøy gå for Virak. Ørnes settes inn på Digermulen- Finnvik.
 
Gildeskål skal på verksted frem til mai å bli forlenget 13 meter, samt få montert sprutvisir, etterpå skal hun inn i rute på Forøy- Ågskaret. Frem til da så skal MF Rødøy gå for Virak. Ørnes settes inn på Digermulen- Finnvik.
...og hva skjer med Virak?
 
Blir jo kraftig nedgang i kapasitet når Ytterøy går inn.. Men hun er kanskje stor nok?
Stor nok på vinteren, kan bli utfordrende enkelte utfarts helger. Melshorn skulle settes inn. Så to uker før oppstart fant fylket ut at den var for stor. Noe med risiko vurdering. Så Thn måtte hive seg rundt og finne ledig ferge.
Det ble Yttertøy. Fylket godtar at den har mindre kapasitet i forhold til anbuds kravet.
Lurer på hva Boreal mener om det. Lukter advokat mat
 
Stor nok på vinteren, kan bli utfordrende enkelte utfarts helger. Melshorn skulle settes inn. Så to uker før oppstart fant fylket ut at den var for stor. Noe med risiko vurdering. Så Thn måtte hive seg rundt og finne ledig ferge.
Det ble Yttertøy. Fylket godtar at den har mindre kapasitet i forhold til anbuds kravet.
Lurer på hva Boreal mener om det. Lukter advokat mat
Hva har Boreal med det å gjøre?
 
Hvis Boreal har levert anbud med en ferge som oppfyller kravene som fylkeskommunen har satt, og tapt, så kan de ha en sak hvis fylkeskommunen aksepterer en ferge som ikke oppfyller kravene, fra vinneren av anbudskonkurransen.
 
Hvis Boreal har levert anbud med en ferge som oppfyller kravene som fylkeskommunen har satt, og tapt, så kan de ha en sak hvis fylkeskommunen aksepterer en ferge som ikke oppfyller kravene, fra vinneren av anbudskonkurransen.
Klart nok at fylkeskommunen ikkje kan akseptere permanent ei ferje som ikke oppfyller krava i tilbodsinnbydinga, men her er vel problemet meir overgangsordninga fram til nybygget (som oppfyller krava), er ferdig. Nybygg både for ferjer og hurtigbåtar er ofte ikkje ferdige i tide etter overgangsfristen i kontrakta, og kva då? Eg veit ikkje kva som står i kontrakter om konsekvensane av at fartøy ikkje er klare når dei skal vere det, men problema som kan tenkjast, kan nok livnære mange advokatar dersom dei vert sette på spissen.
 
Ser "Herøysund" er satt inn, hvem som overtar som reserve er jeg ikke sikker på. Men "Sigird" har jo hatt noen innhopp der i blant
Lovund går Træna-ruten for Husøy, mens Herøysund går i Lurøy-ruten sammen med Lurøy. Det er også naturlig, i og med at Lovund er helt lukket, mens Herøysund ikke er det.
 
Vart ikkje Herøysund ombygget til å være lukket ferje?
Det kan godt hende du har rett i dette. Jeg sjekket noen bilder, og det ser ut til at den i begynnelsen av 2023 har fått nytt, lukket dekk foran salongen. De har også flyttet opp navneskiltet. Da er den lik Lovund på den måten, men det er altså Lovund som er satt inn på Træna.
 
Det kan godt hende du har rett i dette. Jeg sjekket noen bilder, og det ser ut til at den i begynnelsen av 2023 har fått nytt, lukket dekk foran salongen. De har også flyttet opp navneskiltet. Da er den lik Lovund på den måten, men det er altså Lovund som er satt inn på Træna.
Herøysund er "lukket" i parantes, hun er ikke klasset for å gå til Træna. Mangler en del før hun kan få det, er bare plastikk som er der hullet i salongdekk var før.
 
Herøysund er "lukket" i parantes, hun er ikke klasset for å gå til Træna. Mangler en del før hun kan få det, er bare plastikk som er der hullet i salongdekk var før.
Det er jo en god forklaring på hvorfor de disponerer disse fergene som de gjør, både nå og ved enkelte lignende anledninger tidligere.
 
Back
Top