Esvagt, Bygg nr. 146, 148 og 149 ved Havyard Ship Technology, Havyard 831 L "Esvagt Schelde/Alba/Havelok"

Refvik

Administrator
Staff member
Skroget til den tredje av desse tre, bygg nr. 149 blei sjøsatt ved Cemre Shipyard idag
cemreshipyard_20201113_045616_0.jpg
Foto: via Cemre Shipyard
 

Refvik

Administrator
Staff member
Først ut i ny serie havvind-skip fra Havyard

New Havyard Ship Technology i Leirvik overleverte fredag nok et vindmølleskip til
danske ESVAGT, og Havyard bekrefter med det posisjonen som ledende innen
spesialskip for havvind-industrien.


Dette er skip nummer fire og design nummer åtte i det langvarige samarbeidet mellom to spydspisser i
havvind-industrien; danske ESVAGT som er pionerer i denne bransjen og Havyard som de første med
spesialdesign for havvind og nå også en verdensledende rekke av leveranser av vindmølleskip.

Skipet som ble overlevert fredag er sist i en rekordlang rekke, men også først i en ny serie som skal
leveres til ESVAGT. Samtidig med at dette skipet nå er ferdiggjort, blir det arbeidet på det andre i
rekken og det tredje er under slep og kommer til verftet i Leirvik rett over nyttår.

Arbeidet med utrustninga av skipet møtte ekstra utfordringer med koronapandemien, men
prosjektleder ved New Havyard Ship Technology, Jan-André Førde Systad, sier samarbeidet med
ESVAGT også denne gangen har vært svært bra.

- ESVAGT er en god kunde som vi har samarbeidet med lenge. Vi kjenner systemene deres og
forventningene deres, så det har blitt et godt skip som vi nå leverer – og så gleder vi oss til å
ta fatt på neste skip.

Skårer på miljø, sikkerhet og økonomi
Det er ventet svært store investeringer i havvind over hele verden. I tillegg blir stadig flere av havvindparkene
lagt lenger fra kysten. Dermed trengs det spesialiserte serviceskip. I møte med dette
markedet har Havyard tatt i bruk flere selskap i konsernet til å utvikle og levere HAVYARD 831L SOV,
som gir kundene skip som skårer godt både på miljø, sikkerhet og økonomi.

Konsernsamarbeid
Havyard Design & Solutions har blant annet brukt verktøyene sine i Havyard-laben med digitale
tvillingskip og virtuelt hav, for å utvikle skip med optimale posisjoneringsegenskaper og gode
sjøegenskaper som er viktig for operabiliteten ved vindparkene. Slik får rederi og oppdragsgiver skip
som er skreddersydde for oppdraget, mest mulig energieffektive og driftssikre.

Salgsdirektør i Havyard Design & Solutions, Gisle Thrane, løfter også frem at de har kombinert
Havyard-design med ESVAGTs egen design av transferbåter.

- Det er et godt eksempel på at serien med havvindskip er en lagseier. Gjennom et så langt og
tett samarbeid som vi har hatt med ESVAGT, så blir vi kjent med hverandre og bygger tillit. Da
kan vi også utfordre hverandre og bygge skip som er ettertraktet i markedet.

Norwegian Electric Systems har levert energidesign, kontrollsystemer og komplett fremdriftssystem for
skipet. Og New Havyard Ship Technology har utrustet, testet og ferdigstilt skipet som når går til Belgia
der det skal ta om bord utstyr og gjøres klart til å være på feltet og i oppdrag alt før nyttår.

"Esvagt Schelde"
doc_1839_4.jpg

Foto: via verftet
 

Refvik

Administrator
Staff member
Series finale for Havyard Leirvik

The third and last of the ‘triplet ships’ for ESVAGT was handed over by Havyard Leirvik today. The yard has delivered a total of six offshore windfarm service vessels and thereby gained a strong position in this segment.

In less than a year, the shipbuilders at the Sognefjorden yard have delivered three windfarm service vessels of the HAV 831 SOV design to the Danish shipping company ESVAGT. And all this in a year when the coronavirus pandemic presented completely new challenges as regards resources and material planning.

Project manager Vegard Skår says that, throughout this period, Havyard Leirvik’s workforce has proven to be both adaptable and flexible. He also emphasises the collaboration with sub-contractors who have gone the extra mile to ensure a good result for the shipping company and crew.

‘The sister ship effect is really noticeable for vessel number three. We’re getting incredible feedback from suppliers, the shipping company and classification society, and everyone who’s helped to build this ship can be proud of the result,’ says Skår.
The quality of the work really stood out during the sea trial, which was concluded ahead of schedule.
Handover

The ship handed over today was the third in the same series, but it is the sixth windfarm service vessel that the Sognefjorden yard has delivered to the Danish offshore wind pioneer. Vegard Skår underlines how productive the collaboration with ESVAGT has been.
‘We have worked on so many projects with ESVAGT that we are very familiar with the system, expectations and staff. It’s a pleasure to be able to deliver a ship of this quality to the shipping company.’
In a strong position in relation to the green transition

Managing director of Havyard Leirvik, Tor Leif Mongstad, says that the six vessels the yard has delivered to the offshore wind industry mean that Havyard Leirvik now has a very strong position in this segment, and the yard is also a market leader in battery-powered ferries.

‘With the references from our contracts for battery-powered ferries and windfarm service vessels, in addition to the ferry modification and electrification assignments we are currently carrying out for several ferry operators, we are now in a strong position in relation to the green maritime transition.’

Modifications and repairs
Havyard Leirvik is now also focusing on modification and repair assignments.

‘Our excellent location and covered dry dock mean that we can also carry out work in winter that has traditionally been done during the summer. We also have the right workforce and are well equipped to face the future.’

The yard is currently putting the finishing touches to a wellboat for Frøy that is scheduled for delivery in early November. It also has several modification assignments on its order books, as well as dry docking of ferries for various ferry operators, and service and repair assignments of various kinds. This means that the dock is largely booked solid until next year.
 
Top