Brødrene Aa utvikler hurtigbåt på hydrogen

Refvik

Administrator
Staff member
Nå kommer hurtigbåt på hydrogen

Byttes de dieseldrevne hurtigbåtene i Sogn og Fjordane ut med båter drevet på hydrogen, vil det samlede klimautslippet fra kollektivtrafikken i fylket mer enn halveres.

Det viser et regnestykke fra prosjektet Hydrogenregion Sogn og Fjordane, der fylkeskommunen har tatt mål av seg til å gjøre regionen til ledende i utvikling og bruk av ny hydrogenteknologi i samferdselssektoren, skriver Bergens Tidende.

Les mere på sidene til Sysla Maritime

Hydrogen 1.jpg


Hydrogen 2.jpg

Begge illustrasjoner: Brødrene Aa
 
Statsministeren open for draghjelp til hydrogensatsinga

Hydrogenprosjektet GKP7H2 var eitt av dei grøne pilotprosjekta som statsministeren fekk førstehands kjennskap til, då ho var i Florø tysdag. Prosjektet Trond Strømgren er prosjektleiar for har komme langt sidan oppstarten. Forprosjektet er ferdig. Brødrene Aa har allereie teikna katamaranen som skal utstyrast med hydrogenmotorar. Men ein er langt frå i mål enno.

Treng finansiering
Men no står mykje att på finansiering, dersom verdas første passasjerbåt driven med hydrogen – utvikla i Sogn og Fjordane – skal bli ferdig til 2022 slik planen er. For det kostar å utvikle og prøve ut heilt ny hydrogenteknologi. Totalbudsjettet for GKP7H2 er på kring 150 millionar kroner. For å sikre framdrift i prosjektet, må det friske pengar til.

– Her vil vi trenge finansieringshjelp frå staten, presiserte Trond Strømgren og kom med eit direkte innspel til statsministeren om mellom 2 og 5 millionar direkte over statsbudsjettet.

I tillegg la han på bordet fleire innspel som vil gjere det lettare for hydrogensatsinga, mellom anna oppstartskompensasjon dei første driftsåra og fritak frå elavgift til maritim hydrogenproduksjon, hamneavgifter og kontrollavgifter. GKP7H2 ønsker også eit suksesshonorar per båt, per driftsår, og eit suksesshonorar for ruteproduksjon.

– For alt i alt vil hydrogenbasert ruteproduksjon redusere maritime skadelege miljøutslepp, og føre Norge i front når det gjeld hydrogen, streka Strømgren under.

Les mere på sidene til Firdaposten
 
HYDROGEN HURTIGBÅT

Denne båten kan bli en «game changer»

Lett og rask hurtigbåt i karbonfiber skal frakte 145 mennesker i 25 knop – uten annet utslipp enn vann. Målet er å ha en hurtigbåt drevet av hydrogen i 2021.

Flora kommune leder prosjektet med å utvikle en hurtiggående passasjerkatamaran som benytter hydrogen til å produsere elektrisitet i en brenselcelle.

Utslippene fra hurtiggående passasjertransport er skyhøy, målt per passasjerkilometer. Langs Norges langstrakte kyst er hurtiggående passasjertransport svært effektivt og ettertraktet.

Kommunen vil bruke pendlerruten Måløy-Florø som eksempel for å beregne passasjergrunnlag og energibehov for en nullutslippskatamaran.

Bergen-Florø-Måløy
Brødrene Aa har spunnet videre på ideen og designet et 29,9 meter langt fartøy med plass til 145 passasjerer.

Med et energilager på 500 kilo hydrogen, 12 brenselsceller på 100 kW hver og to elektromotorer for framdrift på 600 kW, skal katamaranen ha en rekkevidde på 150 nautiske mil i 25 knop. Beregnet forbruk vil være 60 g per kilowattime (kWh).

Da kan hurtigbåten gå mellom Bergen og Florø uten problemer.

Persontransport på sjø er ikke så energieffektivt med deplasementsskrog. Batteri, hybride løsninger og hydrogen i brenselcelle kan bidra til lavere miljøpåvirkning.Bilde: TU/Kjersti Magnussen
For at det skal bli økonomisk og miljømessig forsvarlig, forutsetter det at hydrogen kan produseres uten utslipp, enten basert på overskuddskraft fra vann eller vind, eller fra naturgass med CO2-separasjon og lagring.

Brødrene Aa har lekt litt mer med konsept for hydrogendrevet katamaran. Her er en mulig rute mellom Måløy i sør og Ålesund i nord tegnet inn, med passasje gjennom Stad skipstunnel. Seilasen er 60 nautiske mil hver vei. I 19,9 knop kan den gjøres på ca. 3 timer med et energibehov på 3,5 MWh. Batteriene vil veie ca. 50 tonn.

Bilde: Br. Aa

Les mere på sidene til Teknisk Ukeblad
 
Back
Top