Asbjørn Selsbane A/S, Bygg nr. 467 ved Karstensens Skibsværft, 39.30m Fiskefartøy "Stødig"

 
#467 – ”STØDIG”

2 September 2020 blev der indgået kontrakt mellem Asbjørn Selsbane AS og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af en ny 39,30 m Snurrevodsfartøj / Trawler.


Det færdige skib blev overtaget af Rederiet 4 Maj 2023 efter en del forsinkelse, som følge af Covid-19 pandemien og ikke mindst forsinkelser fra leverandører.

Rederiet Asbjørn Selsbane AS ejes og drives af Andreas Hansen fra Tromsø, Norge.

Asbjørn Selsbane er vel-etableret inden for kystfiske-sektoren, og driver for nuværende ”Asbjørn Selsbane” med rettigheder for pelagisk og hvidfisk, og har tidligere, sideløbende drevet et mindre fartøj, også med navnet ”Stødig”.

Det nye fartøj skal delvis erstatte forrige ”Stødig”, og drive efter hvidfisk samt med rejetrawling og fiskeri efter snekrabber. Skibet er udrustet med tanke for levende fisk, og langt hovedparten af hvidfisk vil blive leveret som fersk iset i iTubs/kar. Der er indrettet frysefaciliteter, primært rettet mod rejer og snekrabber.

Rederiet Asbjørn Selsbane har oprindelig udgangspunkt i Lødingen, og har været drevet af familien Hansen i flere generationer. Andreas Hansen har drevet rederiet i 30 år, og har nu også fået sin ældste søn Erlend, som er færdiguddannet på skipperskole, med i bedriften. Rederiet har nu base i Tromsø på Kvaløy. Dette projekt er fjerde nybygningsprojekt, som Andreas Hansen står i spidsen for.

Nuværende ”Asbjørn Selsbane” er også bygget hos Karstensens Skibsværft, og rederi og værft har således arbejdet godt sammen igennem mange år.

Det nye fartøjet er et topmoderne kombifartøj, indrettet for fiskeri efter såvel konsumfisk som rejer og snekrabber, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustningen. Projektet i sin helhed er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem Rederi og Værft.

Skroget er bygget med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk. Skrog med bak- og bådedæk, skanseklædning og galger er bygget i stål. Styrehus og signalmast udført i aluminium. Skroget er på rundspant med spejl agter, moderat udfaldende bov og bulb. Agterskibet udføres med knæklinie/bulbstævn og tværhæk.

Under hoveddækket er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak, rum for bovpropeller / brændolie højtanke, lastsektion (fryselast) med dobbeltbundstank for ferskvand under, tanksektion med tanke for levende fisk, maskinrum med vingetanke og hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, samt agterpeak med brændolie-, smøreolie- og hydraulikolietanke.

På hoveddæk er fartøjet delt i følgende vandtætte rum: Forepeak/storesrum, emballagerum, frysemaskinrum BB, og stort fabriksdæk. Mod agter/BB er der indretningssektion og helt agter modtagerbinge, med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang til maskinrum BB. Helt agter værksted SB og omklædningsrum BB.

Indretning på hoveddæk er indrettet med 5 2-mands lukafer, toilet/bad med vaskeri, omklædningsrum samt gang og trappe.

På shelterdæk er indrettet storesrum under bak og indretningssektion. Agten for overbygning snurrevodswincher og stort trawldæk med 3 nettromler, trawlgalge med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang BB. Helt agter takkelluge.

Indretning på shelterdæk er med messe med dagrum og egen TV-lounge, kabys, proviant rum, 2 1-mands og 2-mands lukaf alle med eget toilet/bad samt hospital og gang og trapper.

På bådedæk/bakdæk er indrettet overbygning med 3 stk trawlwincher agetenfor. Overbygning indeholder indretning med 2 1-mands lukafer med eget bad/toilet samt elektronikrum.

På dækshus / brodæk er styrehus med 360° sigt og høje vinduer i agterkant.

Alt som vist på generalarrangement.

Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:

Der er monteret 1 stk kraftudtag (PTO) på hovedgearet, dette er beregnet for primær drift af skibets strømforsyning via akselgeneratoren (800 kW).

For yderligere strømforsyning er fartøjet forsynet med 2 stk diesel-generatoranlæg, hver på 400 kWe. Det elektriske system er opbygget med mulighed for paralleldrift af de 2 diesel-generatorer og akselgenerator. Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af generatoranlæg.

Under fiskeri, hvor det elektriske spilanlæg anvendes mere eller mindre kontinuerligt, vil hovedgearets PTO og dermed akselgeneratoren være koblet ind. Når der er brug for fuld kraft på wincherne, vil der ikke være behov for fuld ydelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således bruges som kraftkilde dels til fremdrivning og dels til strømforsyningen. Følgelig er det ikke nødvendigt at have hjælpemotorerne i drift.

Skulle der være ønske om yderligere kraft på fremdrivningsanlægget, da er hjælpemotorerne så tilstrækkelig store, at de tilsammen vil kunne køre skibets normale strømforsyning incl belastning på det elektriske spilanlæg.

Ovenstående sikrer en brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift, med optimalt udbytte af hovedmotoren, samtidig med at der opnås en stor driftsikkerhed.

HOVEDDIMENSIONER
Længde overalt ……....................................39,30 m
Længde mellem PP ……………....................36,30 m
Bredde moulded .............................................11,50 m
Dybde shelterdæk ................................….......6,60 m
Dybde hoveddæk ...............................….........4,10 m
Scantling dybgang …………….……………5,00 m

KAPACITETER:
Brændolie ........................................…............220 m³
Ferskvand .......................................…….........20 m³
Smøreolie ……………………..………..…….4 m³
Fryselast ….…………...………………….…....420 m³
Tonnage ...................………...............……...752 GT

Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøvetursfart/gennemsnit:
13,0 knob @ 1326 kW.
Klasse: DNV +1A Ice-C E0 TMON.

DÆKSMASKINERI:
Elektriske wincher, alle leveret af Evotec:
3 x Trawl wincher 22,0 t
2 x Fly shooter/snurrevodwincher 24,0 t
3 x Nettromler 2 x 15,5 t
1 x Tømmewinch 5,0 t
1 x Ankerwinch
Dækskraner:
1 x Fordækskran, TMP 750K.
1 x losse-/galgekran, SeaQuest PKB 4t@11m.
Hydraulik drivstationer / power packs:
2 x 20 kW el-hydraulisk pumpeaggregat.
Trawlblokke Brdr Markussen, BlueLine

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: Yanmar 6EY22AW, 1370 kW @ 900 rpm.
Propelleranlæg: Nogva Heimdal K850/4, d3900 mm.
Reduktionsgear: Nogva Heimdal HG7, 900/99 rpm.
Hjælpemotorer: 2 x Nogva Scania DI13, 400 kWe @ 1500/1800 rpm.
Styremaskine: 1 x Kongsberg Tenfjord SR622.
Ror 1 x KSP-design med flap.
Bovpropeller: 1 x Hundested SFT5, 260 HK

BrO separator/filter: GreenOil Standard.
BrO transferpumper: 2 x Bombas Azcue.
BrO fjernpejling: KS Elektro.
Pumper: Hovedmotor køling: Bombas Azcue.
Brand-, spule- og lænsepumper:
Bombas Azcue.
Hydraulik-, AC og øvrige kølevandspumper:
Bombas Azcue.
Bokskølere: Blokland (hovedmotor)
Kelvion (hydraulik)
(alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kølede).
Dykpumper: Flygt.
FV hydroforanlæg: 2 x Bombas Azcue.
Toilet/sewage pumper: 2 x Hidrostal.
VV beholder: 1 x OSO Marine 17RAE200

FRYSERI / FISKEBEHANDLING:
Frysemaskineri: PTG FrioNordica, 40t/24H
Pladefysere: 4 x DSI V3 32/100B
RSW-anlæg (PTG FrioNordica)
Cirkulationspumper 2 x 180 cum/h
Kondensatorpumper 30 cum/h
Pumper af type Azcue
Vacuum-system: C-Flow:
2 x 87 kW kompressor aggregater.
1 x 4200 l tank.
Fabriksudrustning: PE Bjørdal.
Hovedkapp/renser: Baarder 444.
Rensemaskiner: Carsøe / KM Fish Machinery.
Rejefabrik: PE Bjørdal.
Snekrabbefabrik: PE Bjørdal.

Frysemaskineri: PTG FrioNordica
Vacuumanlæg C-Flow

REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING:
MOB-båd: Viking Norsafe Matrix 450.
MOB-båds davit: MDM DAF-160.
Redningsflåder: 2 x Viking, 20 pers.
Brandmeldeanlæg: Consilium.
Central brandslukning: Viking / Aerosol.

INDRETNING MM:
Styrehus indretning: Karstensens Skibsværft
Styrehus-stole: 2 x NorSap 1600 Comfort.
Indretning: Maritime Montering.
Møbler i indretning: Maritime Montering / Ekornes.
Skodder: BIP.
Indretningsdøre: Momec door.
Ventilationsanlæg: LF Ventilation.
A/C anlæg: LF Ventilation.
Vinduer: Bohamet.
Frontvinduer: 19+6 mm lamineret glas.
Malingsleverandør: Sigma PPG.

ELEKTRISK:
Komplet installation: KS Elektro.
Alarm-/overvågning: Marine Control Services.
Navigationslys: Den Haan.
Søgeprojektør: 1 x Seematz.
Tank niveau alarmer: Mobrey.
Hovedtavle: Scantechnic.
PMS system: DEIF PPU.

ELEKTRONIK:
Elektronisk udrustning (navigation, fiskesøgning, kommunikation) leveret og installeret af KS Elektro. Hovedkomponenter:
Skærmvælger system: KS Elektro.
Ekkolod: 1 x Simrad ES80
1 x Simrad EK80
1 x Furuno DFF3
Strømlog: 1 x Furuno CI68
Netmonitorering: 1 x Marport
Radar, S-band: 1 x Furuno 2238 BB.
Radar, X-band: 1 x Furuno 2218 BB.
GPS-gyro: 1 x JRC JLR-21.
1 x Furuno SCX-21.
GPS: 1 x Sailor 6561/6004
AIS: 1 x Sailor 6280/6004
Navtex: 1 z Sailor 6391/6004
Autopilot: 1 x Simrad AP70 MkII.
Ecdis: 2 x Tecdis T-2138A.
Plotter : 1 x MaxSea Time Zero.
1 x Olex 3D.
SSB: Sailor 6310.
VHF udrustning: 2 x Sailor 6222 DSC
V-sat kommunikation: Telenor.
Satellit tlf Iridium LT-3100.
TV/underholdning: KS Elektro.
Sat-TV system: Intelian.

- alt udstyr som blackbox, og fremvist på:
Styrehus monitorer: 3 x 55” Neovo, widescreen monitorer.
 
Back
Top