Anbud ferjesamband Tysfjorden

Er ladetårnene på Halsa-Kanestraum kompatible med systemet på Fannefjord?
Nei dei er ikkje kompatible. Halsa fjorden har Cavotec ladesystem
 
Nei dei er ikkje kompatible. Halsa fjorden har Cavotec ladesystem
... Har tidlegere prøvd å få svaret på det og om det generellt er tanker rundt det med standard ladeinfrastruktur i ferjesektoren. Etter min oppfattning er det jo rederiene som stiller med ladeutstyret.
Jeg har sett litt nærmere på løsningene. Zinus systemet ligner det gamle Cavotec systemet på MF Ampére. Et slikt vertikalpluggende system med slakke kabler er antagelig bedre ved sjøgang og høy tidevannsvariasjon. Mens det nye horisontaltpluggende Cavotec systemet ser ut til å være mer robust for sterk vind. Stemmann har også slike løsninger med fastholdt plugg, bl.a på Bastøfergene, og Wärtsila har et system med induksjonsspoler.

Siden pluggene er plassert på forskjellig sted ombord er det sikkert mulig å utstyre ferger med flere systemer. Etterhvert skal vel reservefergene også elektrifiseres, da kan det bli mer aktuelt.
 
Veldig kjekt om artikler som deles er lesbare for alle.. Lite informativ når en bare ser et bilde og ikke kan lese om hva den faktiske årsaken er.
Bratte kjørebro var det også når Fannefjord gikk Molde - Vestnes ..
Enig, eit kort resume er jo nok.

Angåande Fannefjord, ligger ferjen høyare i vannet enn andre ferjer som t.d. Vardehorn?
 
Veldig kjekt om artikler som deles er lesbare for alle..
Enig i det, men jeg bare søkte på Fannefjord, jeg er ikke abonnent selv, og det var heller ikke noe prøvetilbud. Akkurat her synes jeg likevel oppslaget ga noe informasjon.
 
Enig i det, men jeg bare søkte på Fannefjord, jeg er ikke abonnent selv, og det var heller ikke noe prøvetilbud. Akkurat her synes jeg likevel oppslaget ga noe informasjon.

Kanskje det er ein abonnent som kan fortelje kva som står på baksida?

Uansett rart at problemet ikkje var oppdaga før, enten det er prosjekteringa eller krav til max dekkshøgd over havet som ikkje stemmer heilt.
 
Uansett rart at problemet ikkje var oppdaga før, enten det er prosjekteringa eller krav til max dekkshøgd over havet som ikkje stemmer heilt.
Ja, dette er vel også en helt ny kai. Skulle tro de hadde 3D modeller av både kaien og fergen. Men det har skjedd før at det ikke er tatt hensyn til flo og fjære. Eller ser det ut som det er vanskelig for biler å komme inn på sidedekket, siden rekkverket for gangveien ligger så langt inne mot kjørebanen. Det ser ut for meg at fergen med fordel kunne vært fendret ut en meter eller to til fra kaien. Men da rekker vel ikke ladetårnet...
 
Ja, dette er vel også en helt ny kai. Skulle tro de hadde 3D modeller av både kaien og fergen. Men det har skjedd før at det ikke er tatt hensyn til flo og fjære. Eller ser det ut som det er vanskelig for biler å komme inn på sidedekket, siden rekkverket for gangveien ligger så langt inne mot kjørebanen. Det ser ut for meg at fergen med fordel kunne vært fendret ut en meter eller to til fra kaien. Men da rekker vel ikke ladetårnet...
Eg trodde jo at vegvesenet har standardmål for ferjekaier og at operatør må passe på at ferja er tilpasset kaien. Om ferjebroan er for bratt, er det enten ferja som ligger for høyt i vannet, landkaret for kjørebroa er for lav eller kjørebroa er for kort i forhold til største flo og fjære.
 
Eg trodde jo at vegvesenet har standardmål for ferjekaier og at operatør må passe på at ferja er tilpasset kaien.
Tydeligvis ikke, det er bare et år siden sist et slikt problem oppsto. Og det på Sørlandet hvor det nesten ikke er flo og fjære.
 
Back
Top